Skip to main content

Mijn “Internet Thuis Standaard” heeft een download snelheid van 17 Mbit/s i.p.v. 80 Mbit/s en een upload snelheid van 0,8 Mbit/s i.p.v. 8 Mbit/s. De speedtest is tientallen keren uitgevoerd gedurende enkele weken, telkens op andere tijdstippen. De modem is opnieuw gereset. Mijn laptop is via een nieuwe netwerkkabel rechtstreeks verbonden met de Experia V10 modem. Ook bij andere apparaten is de snelheid significant lager dan het volgens het abonnement zou moeten zijn. Ik overweeg om voor 2,50 euro extra per maand over te stappen naar "Hussel Internet 200 Mbit/s”. Ik vraag me echter af of de download snelheid van 200 Mbit/s en de upload snelheid van 20 Mbit/s dan wel gehaald zal gaan worden.

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 


 


Zo dan is er iets goed mis. U moet makkelijk de snelheid kunnen halen die  bij uw abonnement hoort. welk type modem heeft u? O ik zie het al V10. Wat is er zoal aangesloten qua randapparatuur? kunt u inloggen in het modem? ga dan naar status, dan naar geavanceerd. graag daarvan een screenshot plaatsen idm.


WD My Cloud Home ( https://shop.westerndigital.com/nl-nl/products/cloud-storage/wd-my-cloud-home#WDBVXC0080HWT-EESN ) en KPN SuperWifi ( https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1363412/2-kpn-superwifi-puntenstartpakket/ ).


Verwijderd


Dank je wel en meteen duidelijk. Je staat niet op de goede verbinding. Een medewerker gaat je omzetten. Vul je profiel helemaal in met klantnummer en de laatste 3 cijfers van je Iban. Overal waar prive bij staat is alleen te zien voor jezelf en de medewerker. De wachttijd op een medewerker is ca 3 dagen. Ik raad je aan om de geplaatste foto's te verwijderen omdat je ip adres daar zichtbaar is. Klik op de 3 puntje in het bericht en kies voor bewerk. dit kan tot een uur na plaatsen. Jij gaat een mooie verbinding krijgen met een prima snelheid. tenzij er nog ergens een addertje onder het gras zit maar dat denk ik niet.


Hartelijk dank. Mijn profiel is nu up-to-date. Moet ik nog iets doen om ervoor te zorgen dat een KPN medewerker de verbinding gaat omzetten of gaat dat automatisch?


Nee hoor je hoeft niets meer te doen. Hou je topic in de gaten en als je ingesteld hebt dat je een mailtje krijgt indien je een bericht hebt dan krijg je die vanzelf.


Hoi @MarHou69, welkom op het forum! Hier is de medewerker :) Goed om te zien dat de oorzaak van de lage snelheid gevonden is. Daarmee ben ik aan de slag gegaan en dan heb ik een aanvullende vraag: heb je ook telefonie?

Want dat zie ik niet in je internetabonnement, maar mijn systeem geeft wel aan dat er telefonie op het adres aanwezig is. En als jij dus inderdaad een los telefoonabonnement hebt, dan zal die samengevoegd moeten worden met je internet anders kunnen we ook het lijntype niet aanpassen.

 


Ja, voeg telefonie en internet samen. Ik heb het telefoonnummer in mijn profiel gezet. Zie "Persoonlijke opmerkingen” voor de details (zoals het rekeningnummer dat gebruikt dient te worden voor de facturatie van de gecombineerde internet en telefonie). Kun je dan ook meteen de volgende wijziging voor het internet abonnement doorvoeren: https://forum.kpn.com/kpn-id-en-mijnkpn-29/melding-mijnkpn-wegens-een-technisch-probleem-kunnen-we-momenteel-je-gegevens-niet-verwerken-probeer-het-later-nog-eens-534554 ?


@Erik_, is het duidelijk wat de bedoeling is?

  1. Samenvoegen telefonie en internet (met genoemd rekeningnummer voor de facturatie).
  2. Aanpassen lijntype zodat internet snelheid omhoog gaat.
  3. Upgrade internet naar Hussel Internet 200 Mbit/s.

Mijn probleem met de internet snelheid is nog niet opgelost. Wanneer kunnen bovengenoemde 3 punten opgeleverd worden?


Het niet een kwestie van op een knop drukken hoor. Ik dacht dat er zelfs echt een monteur ingepland moet worden om aanpassing te doen in de straatkast. Komt goed.


Top, dank je, @MarHou69, helemaal duidelijk zo, en uitgevoerd. Je krijgt een bevestiging per e-mail dat het telefoonnummer aan je internetpakket wordt toegevoegd, en dat deze omgezet wordt naar Hussel 200. Ik heb ook gelijk het rekeningnummer kunnen aanpassen. 

De plandatum voor de levering staat op 16 maart. Dat betekent dat tot die tijd het vaste nummer nog zal werken op de oude manier. In de loop van de 16e zal dat ophouden, op dat moment kun je het telefoontoestel in de Experia Box pluggen (de groene phone poort).

Het losse telefonie abonnement wordt dan automatisch door ons beëindigd. Daar krijg je dan bevestiging en een slotfactuur van. Als ik naar de factuurdatum kijk dan krijg je rond de 25e van deze maand weer een telefoniefactuur. Het kan zijn dat dit te dicht op de 16e zit om de beëindiging al te kunnen verwerken. Als dat zo is, dan krijg je nog een normale factuur met abonnementskosten voor de periode maart-mei, en dan de slotfactuur met terugbetaling in mei. 


@Erik_ ik heb de bevestiging per e-mail ontvangen. Hartelijk dank daarvoor. Ik zie dat het aanpassen van het rekeningnummer NIET goed gegaan is. Zou je dat willen corrigeren? Zie "Persoonlijke opmerkingen” voor de gewenste wijziging.


De daadwerkelijke wijziging van het rekeningnummer zal ook per de 16e ingaan, samen met de rest. Als het op dat moment niet goed staat, geef het aan. Dan kunnen we het dan per direct aanpassen. 


@Erik_ ik heb nog een vraag over de installatie.

De lijn komt binnen in het doosje rechtsonder. Van daaruit gaat een witte kabel naar de "Lijn” ingang van het doosje linksonder.

Het doosje linksonder heeft twee uitgangen:

"DSL Modem” is verbonden met de Experia V10 linksboven.

"PSTN” is verbonden met het doosje rechtsboven. Het doosje rechtsboven gaat naar de twee telefoontoestellen die verbonden zijn met één telefoonnummer.

Dien ik op 16 Maart de kabel, die nu verbonden is aan "PSTN”, te verbinden aan "Phone 1” aan de Experia V10 ? Anders gezegd, er dient een kabel te lopen van "Phone 1” (i.p.v. van “PSTN”) naar het splitsingsdoosje rechtsboven?

 

 

 

 

 

 

 


Goede vraag! Je hebt dan het hele splitterdoosje niet meer nodig. De kabel vanuit het ISRA punt rechtsonder die nu naar lijningang gaat in de splitter mag daar uit, en kun je inpluggen in de DSL ingang van de Experia Box (waar nu de kabel uit de DSL modem uitgang van de splitter inzit). En de zwarte telefoonkabel mag dan van het rechterdoosje naar de groene phone 1 poort van de Experia Box.


@Erik_ de installatie van "Internet Hussel 200 Mbit” is gelukt voor de vaste internet en telefonie :relaxed: . Maar……

  1. Ik zie dat het rekeningnummer NIET is aangepast. Zou je dit kunnen aanpassen zoals aangegeven bij "Persoonlijke opmerkingen” ?
  2. Ik heb 3 KPN SuperWifi punten. Eén daarvan hangt aan de Experia V10. De andere 2 punten staan op redelijk korte afstand van het hoofdpunt. Welke Wifi snelheid is dan realistisch als je "Internet Hussel 200 Mbit” hebt?

 


Hoi @MarHou69, ik neem het even over van Erik. Goed om te lezen dat het installeren van de verbinding gelukt is en dat het nu werkt! Ik zal je vragen ook per punt beantwoorden:

  1. Ik heb het rekeningnummer voor je gewijzigd!
  2. Met Wifi ben je afhankelijk van omgevingsfactoren, waardoor een harde garantie moeilijk te geven is. Als je een speedtest doet, wat haal je dan voor snelheid?

@Jasper, het rekeningnummer is nu correct :slight_smile:

Als ik mijn laptop met een CAT-5 netwerkkabel verbind met de Experia V10, dan is zowel de upload als de download snelheid prima in orde:

 

De download en upload snelheid op mijn mobiele telefoon (iPhone) via KPN SuperWifi is duidelijk lager:

 

Mijn tweede vraag gaat over de WIFI snelheid. Welke omgevingsfactoren kunnen deze negatief beïnvloeden? Welke opties heb ik om het te verbeteren?

 


Als je gebruik maakt van de 2.4 ghz band dan is dit een mooie wifi snelheid. Dat is wel een beetje het maximale wat die band aan kan. Als je gebruik maakt van de 5 Ghz band dan is een hogere wifisnelheid wel mogelijk. Het nadeel van die band is dat het bereik vrij kort is. Dus moet je op niet te grote afstand van het wifi punt zijn. Omgevingsfactoren zijn bijvoorbeeld een muur of een plafond. Wifi signalen van de buren zijn ook van invloed. De maximale snelheid zal je met super wifi's niet snel gaan halen omdat er altijd verlies optreed tussen de 2 schotels. Als je het maximale wil halen dan zal je een kabel moeten trekken en daar dan een wifipunt moeten plaatsen. Verder ziet het er heel mooi uit.


Hoe zorg je ervoor dat de KPN SuperWifi gebruik gaat maken van de 5 Ghz band i.p.v. de 2.4 Ghz band? Kun je dat ergens instellen?


Nee dat wordt automatisch gedaan mits je apparatuur hebt die de 5 Ghz band ondersteunt. Mobiele telefoons doen dat over het algemeen wel maar lampen, deurbellen e.d. werken vaak alleen met de 2.4ghz band. Het meest ideale is natuurlijk om bekabeld te werken. Dat is 100% stabiel, wifi niet. Sowieso is het verstandig om werk gerelateerde werkzaamheden bekabeld te doen. Sommige bedrijven eisen dat zelfs vanwege de veiligheid. 


Die snelheid met een kabel is prachtig inderdaad, voor de Wifi geeft Joep al een paar goede tips en punten om rekening mee te houden. Als al jouw apparaten 5 GHz ondersteunen kan je kijken of je de 2.4 GHz band helemaal uit kunt zetten, dan pakken de apparaten altijd de 5 GHz. Het bereik wordt daarvan wel korter zoals hij al aangeeft, dus het kan ook zijn dat het nadelig uitpakt voor je. Voor de meeste online handelingen zal 66 Mbit/s ook voldoende zijn.