Skip to main content
Vraag

Internet traag na het opzeggen

• April 9, 2026
  • 10 reacties
  • 61 keer bekeken

Hallo allemaal! 

Ik had een korte vraag. Twee weken geleden heb ik mijn internetabonnement opgezegd, maar sindsdien heb ik het gevoel dat mijn internetsnelheid flink achteruit is gegaan.

Ik had Superfiber 1000 en eigenlijk nooit problemen. Daarom vroeg ik me af of dit een bekend of vaker voorkomend probleem is.

Ik heb inmiddels al het volgende uitgesloten en getest:

• Netwerkkabels gecontroleerd
  • Op meerdere plekken in huis snelheid gemeten
  • Direct via mijn UCG Ultra een speedtest gedaan
  • Ook getest met de originele KPN-router

Helaas zonder verbetering.

Ik snap dat het geen enorm probleem is, maar ik zit nog wel drie weken vast aan deze verbinding… en het voelt een beetje alsof de snelheid alvast “afgeknepen” wordt 😅

10 reacties

• Deelnemer
  • April 13, 2026

Goedemorgen, 

Ik heb ook meegemaakt. Begin april heb ik mijn abonnement bij KPN opgezegd. Een paar dagen later zag ik dat de snelheid drastisch is verlaagd, van ongeveer. 800Mbp heb ik nu nog geen 100Mbps. Ik sta tegenover de Experia V12. Instelling van Experia niets veranderd, gebruikspatroon is zoals altijd. Het lijkt mij dat de klachten hierover zijn niet ongegrond. Ik probeer nog 2 maanden vol te houden.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 13, 2026

Maar waarom zouden ze het doen? Wat voor nut zou het hebben? 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 13, 2026

Hebben jullie al een computer/laptop bedraad aangesloten en daarmee een speedtest gedaan? En gebruiken jullie wifi?

• Deelnemer
  • April 13, 2026

Maar waarom zouden ze het doen? Wat voor nut zou het hebben? 

Dat heb ik me ook afgevraagd. 3 dagen na mijn opzegging trad het op. 1ste keer na reset sprong hij naar normale snelheid (ong 700Mbps), daarna schommelde het rond 100Mbps; en ik stond voor de modem.

• Deelnemer
  • April 13, 2026

Hebben jullie al een computer/laptop bedraad aangesloten en daarmee een speedtest gedaan? En gebruiken jullie wifi?

we gebruiken wifi. Het zal niet moeten uitmaken als we bijna 2 jaar lang via wifi altijd 700Mbps hadden, en na opzegging slechts 100Mbps hebben.

rvk01
Slimmerik
  • April 13, 2026

we gebruiken wifi. Het zal niet moeten uitmaken als we bijna 2 jaar lang via wifi altijd 700Mbps hadden, en na opzegging slechts 100Mbps hebben.

Daarom wordt er altijd gevraagd om een speedtest bekabeld te doen. KPN heeft geen invloed op WiFi-snelheid. Zij kunnen echt niet alleen jouw WiFi beperken tot 100Mbps. Dan zou je hele verbinding (ook bekabeld) dus trager zijn.

Als je bekabelde snelheid ook (onder de) 100Mbps is, dan kunnen we verder kijken naar een eventuele oorzaak (b.v. dat je verbinding tussen router en ONT teruggevallen is op 100Mbps door b.v. kabelproblemen en dit kun je vrij makkelijk in de router-interface terugvinden).

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 13, 2026

Goedemorgen ​@Tung , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op onze Community :)

Wanneer de snelheid ineens significant lager wordt, kan ik me heel goed voorstellen dat jij je afvraagt hoe dit komt en of dit heeft te maken met je opzegging! Ik kan je echter de garantie geven dat we de snelheid van een abonnement dat wordt opgezegd, niet afknijpen. 

Dit is een goed advies; als je met een bekabelde verbinding de snelheid eens meet, kun je zien hoeveel snelheid er daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Via de wifi lever je altijd snelheid in omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je wifi momenteel op een te druk kanaal staat ingesteld waardoor je ook snelheid inlevert. Maar om er echt zeker van te zijn of er nog voldoende snelheid binnenkomt, wil ik je toch echt adviseren om eens een bekabelde speedtest uit te voeren om op die manier te kijken wat nu de daadwerkelijke snelheid is.

Je kunt hier trouwens ook een belafspraak voor inplannen met onze Helpdesk, zij kunnen vanuit daar je verbinding ook direct doormeten en kijken of alles ook nog steeds goed staat!

• Deelnemer
  • April 13, 2026

Goedemorgen ​@Tung , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op onze Community :)

Wanneer de snelheid ineens significant lager wordt, kan ik me heel goed voorstellen dat jij je afvraagt hoe dit komt en of dit heeft te maken met je opzegging! Ik kan je echter de garantie geven dat we de snelheid van een abonnement dat wordt opgezegd, niet afknijpen. 

Dit is een goed advies; als je met een bekabelde verbinding de snelheid eens meet, kun je zien hoeveel snelheid er daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Via de wifi lever je altijd snelheid in omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je wifi momenteel op een te druk kanaal staat ingesteld waardoor je ook snelheid inlevert. Maar om er echt zeker van te zijn of er nog voldoende snelheid binnenkomt, wil ik je toch echt adviseren om eens een bekabelde speedtest uit te voeren om op die manier te kijken wat nu de daadwerkelijke snelheid is.

Je kunt hier trouwens ook een belafspraak voor inplannen met onze Helpdesk, zij kunnen vanuit daar je verbinding ook direct doormeten en kijken of alles ook nog steeds goed staat!

Goedemiddag ​@Jan van KPN , dank voor de advies, ik ga zeker doen maar verwacht er niet veel van. Toch 8 dagen lang, ongeacht het tijdstip (2 uur nacht) bleef de snelheid 150Mbps max, en ik sta letterlijk voor de modem.. Van 750Mbps naar 150Mbps, is in mijn ogen onacceptabel onder alle omstandigheden, en zo’n significante verlaging zou niet mee te maken hebbenmet een te drukke kanaal. Heb gesproken met Technische Dienst, kreeg te horen dat KPN is nu bezig met een groot onderhoud beurt. Hij raadde mij aan om nog een week te wachten tot na de afronding, ca. 20 april. 

rvk01
Slimmerik
  • April 13, 2026

Van 750Mbps naar 150Mbps, is in mijn ogen onacceptabel onder alle omstandigheden, en zo’n significante verlaging zou niet mee te maken hebbenmet een te drukke kanaal. 

Of gewoon even testen of het echt vertraging is in het signaal wat uit de KPN verbinding komt. Enige manier daarvoor is bekabeld testen.

Maar goed... je kunt ook een paar weken afwachten (dan heb je inmiddels afgesloten en bij een andere provider 😊).

Zo'n snelheid vermindering door onderhoud hadden ze van tevoren moeten melden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 14, 2026

Goedemorgen ​@Tung en bedankt voorjouw terugkoppeling!

Goedemiddag ​@Jan van KPN , dank voor de advies, ik ga zeker doen maar verwacht er niet veel van. Toch 8 dagen lang, ongeacht het tijdstip (2 uur nacht) bleef de snelheid 150Mbps max, en ik sta letterlijk voor de modem.. Van 750Mbps naar 150Mbps, is in mijn ogen onacceptabel onder alle omstandigheden, en zo’n significante verlaging zou niet mee te maken hebbenmet een te drukke kanaal. Heb gesproken met Technische Dienst, kreeg te horen dat KPN is nu bezig met een groot onderhoud beurt. Hij raadde mij aan om nog een week te wachten tot na de afronding, ca. 20 april. 

Je zegt zelf dat je dit onder alle omstandigheden onacceptabel vindt maar dat is het echt niet als we puur over de wifi praten. Je wifi signaal is nu eenmaal niks meer dan draadloos radiosignaaltje dat zich door de lucht moet verplaatsen en enorm gevoelig voor omgevingsfactoren. Denk aan de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, plafonds, muren, magnetrons etc. etc. Kortom, de snelheid die je meet via de wifi zegt echt helemaal niets over de snelheid die binnenkomt op je modem. En juist de snelheid die binnenkomt op modem is de verbinding/snelheid waarvoor je betaalt en een contract hebt, hopelijk kun je dit snel eens testen want ik ben inmiddels toch wel benieuwd wat voor snelheid je dan meet!