Skip to main content

Beste KPN,

Mijn internet is al enige maanden, lees half jaar, onstabiel. 

Op een verdieping was de bedrading verkeerd aangelegd door de monteur van KPN, nadat 2 monteurs ernaar gekeken hebben is dit opgelost. Er is uiteraard uitgesloten dat het probleem bij de apparaten lag of bij de switch die ik gebruik. 

Het internet valt nog steeds vaak weg door het hele huis, vaak is dit in de avond maar dit gebeurt ook regelmatig in de middag of ochtend. 

Vaak gebeurt dat het internet in 1 minuut wel 4x uitvalt. 

Alle kabels zijn uiteraard gecheckt, ook door de monteurs, hier was niets mis mee. 

Ik heb zelf toen het internet uitviel de log van het modem uitgevraagd en gedownload, daarin valt op dat ik dit vaak tegenkom SIP/2.0 401 Unauthorized. 

Ik vermoed dat het probleem zich bevindt in de modem, deze heb ik herhaaldelijk gereset zonder dat het probleem zich oplost. Hij is ook op afstand gereset door de klatenservice van KPN. 

Hieronder bevindt zich het hele log, ik hoop dat dit snel opgelost kan worden. 

 

 

2021-03-09 22:39:34 Dhcps:SendAck, Deve00:0e:c6:7a:0b:91], ip 0192.168.2.12], lease 186400]
2021-03-09 22:43:25 Dhcps:SendAck, Deve00:0e:c6:7a:0b:91], ip 0192.168.2.12], lease 186400]
2021-03-09 22:43:25 Dhcps:SendAck, Deve00:0e:c6:7a:0b:91], ip 0192.168.2.12], lease 186400]
2021-03-09 22:44:23 Send Msg to 145.7.97.60
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 10.216.127.228:5060;branch=z9hG4bK25fbeca310fca7ae
To:  sip:+31**********@ims.imscore.net 
From:  sip:+31**********@ims.imscore.net ;tag=1bc0bd9ecc8c0ef7-bc77ca46
Call-ID: 29512249-4493339917@10.216.127.228
CSeq: 9396 REGISTER
Contact:  sip:+31**********@10.216.127.228:5060 
Expires: 3600
Max-Forwards: 70
Supported: 100rel
User-Agent: ZTE H369A V1.01.00T03.8V4
Content-Length: 0


2021-03-09 22:44:23 Recv Msg Frm 145.7.97.60
SIP/2.0 401 Unauthorized
Call-ID: 29512249-4493339917@10.216.127.228
Via: SIP/2.0/UDP 10.216.127.228:5060;received=10.216.127.228;branch=z9hG4bK25fbeca310fca7ae
To:  sip:+31**********@ims.imscore.net ;tag=5d6ef9fb-6047fa471c3e1704
From:  sip:+31**********@ims.imscore.net ;tag=1bc0bd9ecc8c0ef7-bc77ca46
CSeq: 9396 REGISTER
Date: Tue, 09 Mar 2021 22:44:23 GMT
Server: Alcatel-Lucent-HPSS/3.0.3
WWW-Authenticate: Digest realm= ims.imscore.net ,
   nonce= b7c9036dbf3054aea940e6047fa469703dc8f84c2108 ,
   opaque= ALU:QbkRBthOEgEQAkgVEwwHRAIBHgkdHwQCQ1lFR0JWGAlyMS5qLCs0ZiAnOC8iPCp-PzcnbmBmYWg_ ,
   algorithm=MD5,
   qop= auth 
Content-Length: 0


2021-03-09 22:44:23 Send Msg to 145.7.97.60
REGISTER sip:ims.imscore.net SIP/2.0
Via: SIP/2.0/UDP 10.216.127.228:5060;branch=z9hG4bK93d5447790eedb13
To:  sip:+31**********@ims.imscore.net 
From:  sip:+31**********@ims.imscore.net ;tag=1bc0bd9ecc8c0ef7-bc77ca46
Call-ID: 29512249-4493339917@10.216.127.228
CSeq: 9397 REGISTER
Contact:  sip:+31**********@10.216.127.228:5060 
Authorization: Digest username= aaba02190415@ims.imscore.net ,realm= ims.imscore.net ,nonce= b7c9036dbf3054aea940e6047fa469703dc8f84c2108 ,uri= sip:ims.imscore.net ,response= 652cfe9e7da70cbe9ddab01ca41d75d5 ,algorithm=MD5,cnonce= 7e623558 ,opaque= ALU:QbkRBthOEgEQAkgVEwwHRAIBHgkdHwQCQ1lFR0JWGAlyMS5qLCs0ZiAnOC8iPCp-PzcnbmBmYWg_ ,qop=auth,nc=00000185
Expires: 3600
Max-Forwards: 70
Supported: 100rel
User-Agent: ZTE H369A V1.01.00T03.8V4
Content-Length: 0

*Admin: Bericht aangepast i.v.m. privacy

Dag @keesjansma! Bedankt voor je bericht op ons Forum. Ik heb nog niet een goed beeld van het probleem dat je ervaart. Je geeft aan dat internet wegvalt. Bedoel je zowel bekabeld internet als de wifi, of alleen de wifi? 
Ervaar je ook problemen met de vaste telefoon en tv op het moment dat je geen internet meer hebt? Zo ja, welke melding krijg je op de tv te zien?


Dag @keesjansma! Bedankt voor je bericht op ons Forum. Ik heb nog niet een goed beeld van het probleem dat je ervaart. Je geeft aan dat internet wegvalt. Bedoel je zowel bekabeld internet als de wifi, of alleen de wifi? 
Ervaar je ook problemen met de vaste telefoon en tv op het moment dat je geen internet meer hebt? Zo ja, welke melding krijg je op de tv te zien?

Beste Lisa,

Bedankt voor je reactie, mijn internet valt weg zowel op draad als op wifi. 

Ik weet niet hoe dit zit met tv kijken zelf, volgensmij is deze nog niet eerder uitgevallen. 
De vaste telefoon is niet in gebruik dus hier kan ik niets over zeggen. 

 

 


Gebruikt u dit soort dingen? 

 


Gebruikt u dit soort dingen? 

 

Beste Joep1965,

Alleen voor de T.V. waar dus nog geen uitval bekend is. De rest zit allemaal direct aangesloten op het modem of met maximaal 1 switch er tussen


Bedankt voor je reactie @keesjansma! De logging die SIP (unauthorized) weergeeft heeft betrekking op de vaste telefoon en zegt niet zoveel over de internetverbinding. Heb je versterkers aangesloten op het modem? Zo ja, welke? 


Beste Lisa,

Er zijn geen versterkers verbonden op het modem. Op het modem zitten 3 routers in access point modus. 

Om t.v. boven in de woning te kijken is er gebruik gemaakt van powerline adapters, daar zit dus alleen een t.v. op. De problemen deden zich ook al voor, voordat ik gebruik maakte van powerline. 


Loopt er een tv via die switch?


Loopt er een tv via die switch?

de t.v. loopt via de powerline, de powerline zit in de switch. Maar dit zal niet het probleem zijn, de problemen waren hiervoor al gaande,  ook op tijden dat niemand t.v. kijkt . De problemen zijn er ook als de t.v. box uit staat, dan valt het internet ook uit. 


Ondersteunt die switch igmp snooping? Dat is een must!!


Ondersteunt die switch igmp snooping? Dat is een must!!

Beste Joep1965,


Allereerst wil ik u bedanken voor het meedenken!

De switch ondersteunt inderdaad igmp snooping!

Het model is TL-SG108S


Ik doe het graag! 90% van dit soort problemen wordt veroorzaakt door iets achter het modem. En laten we eerlijk zijn er zit iets wat je eigenlijk niet moet gebruiken. De powerline en dan in combinatie met de switch is gewoon niet zoals het moet zijn. Ga toch een keer testen. Terug naar de basis.  Dus alles van de experiabox halen en die rechtstreeks in het stopcontact.  Even resetten en kijken wat er gebeurt.  Daarna langzaam het netwerk weer opbouwen. Neem er ruim de tijd voor. U heeft gekozen voor glasvezel waarschijnlijk omdat het de beste verbinding is die bestaat.  Ga dan ook voor kwaliteit na het glasvezelkastje dus bekabelen. Een dure luxe auto zet je ook niet op die je banden:wink:


Ik doe het graag! 90% van dit soort problemen wordt veroorzaakt door iets achter het modem. En laten we eerlijk zijn er zit iets wat je eigenlijk niet moet gebruiken. De powerline en dan in combinatie met de switch is gewoon niet zoals het moet zijn. Ga toch een keer testen. Terug naar de basis.  Dus alles van de experiabox halen en die rechtstreeks in het stopcontact.  Even resetten en kijken wat er gebeurt.  Daarna langzaam het netwerk weer opbouwen. Neem er ruim de tijd voor. U heeft gekozen voor glasvezel waarschijnlijk omdat het de beste verbinding is die bestaat.  Ga dan ook voor kwaliteit na het glasvezelkastje dus bekabelen. Een dure luxe auto zet je ook niet op die je banden:wink:

Beste Joep1965,

Wederom bedankt voor de opmerking, ik ben echter sceptisch over de aangeschreven oplossing. Powerline kan prima in een switch, het probleem was er ver voordat ik de powerline adapter aanschafte, dus dit gaat het probleem niet oplossen. Echter heb ik, ondanks de twijfel, wel de kabels omgewisseld en zit de powerline, waar alleen de tv op zit, nu direct in het modem.

De Experiabox zit vanaf het begin al aangelsoten rechtstrees op het stopcontact en is herhaaldelijk gerest door zowel mij als kpn. De ethernet kabels die in de modem of switch zitten zijn allemaal nodig, hier zitten computers op die ik niet wil uitsluiten van internet i.v.m. online werken vanuit huis. Het glazvezelkastje is recent vervangen door kpn omdat dit een ouder model was waardoor de problemen misschien door veroorzaakt werden, dit bleek niet te helpen.


Dan zal er toch meer aan de hand zijn. Natuurlijk kan er iets mis zijn met de glasvezelverbinding maar dan zal er een monteur aan te pas moeten komen. Blijkt de oorzaak toch in uw netwerk te zitten dan zijn de kosten ook voor u. Vandaar mijn opmerking haal alles van het modem op een dag waar het kan en kijk wat er gebeurt. Is er dan uitval dan is kpn aan zet. Een gebroken ader in een kabel of een switch die niet goed met de snelheid overweg kan kunnen al problemen geven.


Dan zal er toch meer aan de hand zijn. Natuurlijk kan er iets mis zijn met de glasvezelverbinding maar dan zal er een monteur aan te pas moeten komen. Blijkt de oorzaak toch in uw netwerk te zitten dan zijn de kosten ook voor u. Vandaar mijn opmerking haal alles van het modem op een dag waar het kan en kijk wat er gebeurt. Is er dan uitval dan is kpn aan zet. Een gebroken ader in een kabel of een switch die niet goed met de snelheid overweg kan kunnen al problemen geven.

Beste Joep1965,

Bedankt voor uw goede zorgen. Het is heel lastig om te zeggen waar het vandaan komt, hoe kan ik immers bewijzen dat mijn internet uitvalt als het op willekeurige momenten gebeurt. 

Het is 3 minuten geleden weer uitgevallen, ik begin het echt helemaal zat te worden.

Heel soms heb ik een dag geen uitval, daarom wordt het lastig om alle apparaten een voor een af te gaan, dat gaat denk ik 2 dagen per apparaat kosten om het te testen. 

Er zijn 2 monteurs van KPN langgeweest om onder andere hiernaar te kijken. Wat er gebeurde was als volgt: 

  1. Er was een kabel in de muur verkeerd aangelegd door KPN, de draden waren op de verkeerde manier aangesloten. Iets wat ik al dacht aangezien de snelheid door de helft was van wat het moest zijn. Deze is uiteindelijk opnieuw correct verbonden.
  2. De glasvezel kast is vervangen voor een nieuwe model door de monteur.
  3. De experia box v10 is een aantal keer gereset door de monteur, KPN en mij. Ook samen met de monteur dat hij 2 min zonder stroom zat om hem helemaal goed te resetten. 

Ik heb gekeken naar de logs zoals eerder vernoemd en in mijn post staat maar hier vind ik zelf niets geks in, maar ik ben niet super bekend met alles. 


Dag @keesjansma! Zoals je al merkt. We zijn hier op het Forum erg fan van een bekabelde verbinding en iets minder van powerline adapters:smile:

Je hebt 3 routers (in AP-modus) opgenomen in het netwerk. Welk merk/type? Zijn ze bekabeld verbonden aan het modem of ook draadloos? Ik vermoed dat de wegvallende verbinding komt door miscommunicatie in het netwerk onderling. 

Kun je de routers eens opnieuw koppelen/verbinden? Lost dit het probleem voor een langere tijd op?


Dag @keesjansma! Zoals je al merkt. We zijn hier op het Forum erg fan van een bekabelde verbinding en iets minder van powerline adapters:smile:

Je hebt 3 routers (in AP-modus) opgenomen in het netwerk. Welk merk/type? Zijn ze bekabeld verbonden aan het modem of ook draadloos? Ik vermoed dat de wegvallende verbinding komt door miscommunicatie in het netwerk onderling. 

Kun je de routers eens opnieuw koppelen/verbinden? Lost dit het probleem voor een langere tijd op?

Beste Lisa,

Excuus voor de wat latere reactie, ik heb geprobeerd 1 voor 1 de routers in AP modes uit te schakelen om te achterhalen of hier het probleem was.

De routers/Acess Points zijn met het modem verbonden. Ik ben er achter gekomen dat de router problemen geeft, het gaat om de : ASUS RT-AC66U.

Na verder gezocht te hebben lijkt dit een bekend probleem: 

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/iqc6el/asus_rtac66u_keeps_disconnecting_all_the_time/ 

 

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/chzswg/internet_randomly_stops_router_is_an_asus_rt_ac66u/

 

https://www.reddit.com/r/HomeNetworking/comments/3fc7s1/using_my_asus_rtac66u_internet_disconnects/

 

Na dit bekeken te hebben en de firmware terug te draaien en er Merlin op te zetten heeft dit niet geholpen. Ik heb nu dan ook besloten om 3 nieuwe Acess Points te kopen, namelijke de nieuwe Ubiquiti UniFi 6 Lite met Wifi 6. 

Hopelijk lost dit alles op!


Hey @keesjansma! Ik kwam je topic tegen en vraag me af of het inmiddels is opgelost met de nieuwe AP's?