Skip to main content
Vraag

Internet valt meerdere keren per dag weg

• 29 januari 2025
  • 27 reacties
  • 333 keer bekeken

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img

Onlangs overgestapt van een andere provider naar KPN nadat er glasvezel in de wijk is aangelegd.

Nu de laatste weken heel erg vaak last van een wegvallende verbinding. Dit met de GMC-TK01-XGS2110B ONT en V12 box. Ook mijn eigen router (UniFi Cloud Gateway) i.p.v. de V12 heeft van hetzelfde last. De V12 al gewisseld bij KPN maar helaas vanavond (vaak in de avond) weer drie keer een wegvallende verbinding gehad.

KPN al meerdere malen gesproken en die geeft aan dat het aan alles achter het modem ligt, dit gaat er bij mij niet echt in omdat ook wanneer ik direct aan het modem zit de verbinding weg is.

KPN geeft ook aan dat van buiten naar binnen alles in orde zou moeten zijn, en ik maar “moet accepteren dat de verbinding af en toe wegvalt”…

Op de ONT knippert/brandt een oranje lampje bij de ethernet poort, en natuurlijk twee groene lampjes aan de voorkant. Er zit een tweede lampje naast de ethernet poort maar die blijft uit.

Iemand ideeën? Het drijft me zowat tot wanhoop en begin aardig spijt van de overstap te krijgen op deze manier, zeker omdat je niet verder geholpen wordt.

27 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 7748 reacties
  • 31 januari 2025

Ik kan me voorstellen dat je hier niet heel vrolijk van wordt, ​@Michel Smit. Ik denk graag met je mee.

Je geeft aan dat er een oranje lampje brandt bij de ethernetpoort. Dit kan kloppen. Dit betekent dat er maximaal 100 Mbit/s mogelijk is.

Ik begrijp uit jouw bericht dat het modem al eens vervangen is. Daar zal het probleem waarschijnlijk niet zo snel zitten. Heb je de kabel tussen het glasvezelkastje en het modem ook al eens vervangen? Dit om uit te sluiten dat het probleem daar zit.

En kan je misschien vertellen wat voor apparatuur je nog meer in jouw thuisnetwerk hebt aangesloten? En welke apparaten staan aan op het moment dat het internet uitvalt?

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 februari 2025

Dank voor je berichtje!

Ik heb een uitgebreide Ubiquiti UniFi setup, maar om het probleem te isoleren heb ik nu een hele simpele setup:

V12 > Netgear GS308EP switch > Netgear GS305E switch

Aan de eerste switch (in de meterkast) zitten enkele simpele apparaatjes (Tado bridge, Danalock bridge, Philips Hue bridge) en een UniFi NanoHD accesspoint in standalone DHCP mode. Ook is hier met een kabel naar de woonkamer de tweede switch op aangesloten.

Op de tweede switch is mijn LG OLED TV aangesloten, een XBox Series X en de KPN tv ontvanger in Multicast modus.

Draadloos zijn er nog wat extra apparaten verbonden (iPhones, iPad, Laadpaal en load balancer hiervan, en een Sonos Beam, 2x Era 100 en een sub mini).

Niets geks en heeft met andere providers al jaren zonder problemen gefunctioneerd.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 februari 2025

Eigenlijk de hele middag zonder problemen gefunctioneerd, echter om 22:30 vanavond was de internetverbinding naar buiten weer weggevallen. Na uit en aanzetten van de ONT werkte alles weer.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Oke, duidelijk. Het probleem lijkt dus vooral in de avond voor te komen. Wat doe jij rond het moment dat internet wegvalt? Heb je ook apparaten ingesteld om automatisch iets te doen rond dat tijdstip?

Ik ben ook benieuw of het internet wegvalt als je alleen het modem gebruikt. Dit klinkt misschien wat heftig. Maar als test wil ik je vragen om alle apparatuur los te koppelen en alleen het modem te gebruiken. Als het internet dan niet wegvalt, kan je proberen 1 voor 1 andere apparatuur weer aan te sluiten. Zo kom je er langzaam achter wat de stoorzender is.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 27 februari 2025

Hoi Denise, het blijft lastig testen maar belangrijker, het probleem is er nog steeds.

Het stukje netwerk in huis blijft werken, ook de WiFi, echter de uitgaande verbinding valt weg.

ONT opnieuw uit en aanzetten lost het probleem dan weer tijdelijk op (zonder eigen apparatuur te herstarten).

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10757 reacties
  • 28 februari 2025

Lijkt mij dan haast wel duidelijk dat het niet in het thuisnetwerk van jou zit ​@Michel Smit. Je kunt het beste eens contact opnemen met de klantenservice om de gehele lijn door te laten meten vanaf de centrale. De ONT of iets voor de ONT lijkt mij toch wel de boosdoener als ik naar jouw laatste berichten kijk. 

Hoi Michel, Hier het zelfde probleem. En precies met de zelfde Genexsys 10B-eu. Ethernet-ledje knippert oranje. Maar haal wel prima een 1999 mbps. Hier zit dan wel een Fritz.box op de verbinding. Het maakt hier niet uit wie ik hier van het stroom haal. Al doe ik puur de fritz.box hersteld de verbinding weer. Maar.. als het internet niet meer werkt, kan ik vaak nog wel tv kijken (als die al aan stond). En ik mag een ping doen naar google 8.8.8.8. Als ik echter niets doe, hersteld de verbinding zich ook weer naar 20 minuten. En vind dan in de log dat de DNS storing is verholpen. Kan jij een ping poging doen als je dit weer overkomt? 

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 2 maart 2025

Hi Marco, vanavond is het weer drama. Zowel met de KPN V12 welke ik direct op mijn TV heb aangesloten, voor de rest geen apparaten. Meerdere keren uitval bij kijken Netflix. Telefoon op de WiFi doet dan ook niets meer. Heb via m’n telefoon een ping naar Google.com gedaan, dit werkt niet, maar een ping naar 8.8.8.8 wel. Dit is ook meteen het vervelende… Als ik KPN bel zeggen ze dat ze netjes mijn modem online zien en qua signaal het allemaal goed zou moeten zijn… Morgen maar weer eens bellen. 

Kijk, dit wijst echt volledig uit op een situatie dat wij beiden en ik vrees velen tijdelijk de controle verliezen op de dns Service. Maar dit is niet specifiek op de service van KPN. Maak ik gebruik van de dns-services van google, overkomt mij dit ook. Er gaat is op een veel diepere laag iets mis. En ik vermoed zelfs op de apparatuur in de centrale. vanavond om 22:16 uur is het hier weer onderuit geklapt. 

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 2 maart 2025

Ik gebruik 1.1.1.1 en 1.0.0.1… nu weer geen internet en als ik via het zwarte modem pings doe is dit het resultaat:

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 2 maart 2025

Dus onderschrijf dat de problemen met DNS te maken lijken te hebben…

Gelukkig nu wel de bevestiging dat het dus geen moer uitmaakt of ik nu mijn al jaren 100% werkende UniFi setup gebruik, of de KPN V12. 

@Denise van KPN en ​@Jeroen van KPN kunnen jullie hier meer duidelijkheid over geven? Probleem is dat ik 3 dagen per week vanuit huis werk, mijn abonnement van mijn oude provider volgende week afloopt (had ik als backup aangehouden), en het dus wel heel erg vervelend is als dit niet opgelost is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 3 maart 2025
Michel Smit schreef:

Dus onderschrijf dat de problemen met DNS te maken lijken te hebben…

De wegval van de verbinding met 2 modems gebeurt betekent dat het niet met modems (DNS) maar met de ONT te maken heeft. Maar omdat je schreef, dat in de wijk net glasvezel aangelegd is, vermoed ik dat de oorzaak ligt bij de wijkcentrale (oftewel bij aansluiten). Bij PON-glasvezel delen meerdere adressen (tot 64) een kabel, en om een nieuwe klant aan te sluiten moeten ook de andere klanten afgekoppeld worden. Je heeft ongeveer 1 min geen internet en de verbinding herstelt weer tot de andere klant weer aan de beurt zijn. Dat kan paar weken duren tot de werkzaamheden in de wijk afgerond zijn of men naar andere klanten op andere kabel overgaat. Als je nachts (geen werkzaamheden) geen last van verbindingsonderbreking hebt, is heel waarschijnlijk dat over paar dagen je geen probleem meer zal krijgen.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025

@TDN dank voor je berichtje. Maar de onderbrekingen lijken vaker ‘s avonds op te treden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 3 maart 2025
Michel Smit schreef:

@TDN dank voor je berichtje. Maar de onderbrekingen lijken vaker ‘s avonds op te treden.

Ook avonds worden werkzaamheden verricht, bij mijn aanleg was eerst na 22u rust.

Als je in jouw log zulke berichten hebt "Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests” betekent dat jouw ONT geen verbinding kan maken met de uplinks (wijkcentrale)

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025

@TDN klopt, maar als dit structureel zo is meerdere keren per avond, meerdere avonden per week, vraag ik me af of er niets anders aan de hand is.

Het is ook niet zo dat de hele verbinding niet werkt, alleen de DNS resolving werkt niet (goed). Daarom kan de klantenservice op het moment dat het ‘down’ is, niets geks zien. Want op het moment van down zijn is (vanaf het modem zelf) google.com niet te pingen maar het ip adres 8.8.8.8 wel.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 3 maart 2025
Michel Smit schreef:

​Het is ook niet zo dat de hele verbinding niet werkt, alleen de DNS resolving werkt niet (goed).

Dat de DNS resolving met google DNS niet goed werkt is bijna uitgesloten, veel waarschijnlijker dat de hele internet verbinding voor korte tijd uitgevallen was.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025
TDN schreef:
Michel Smit schreef:

​Het is ook niet zo dat de hele verbinding niet werkt, alleen de DNS resolving werkt niet (goed).

Dat de DNS resolving met google DNS niet goed werkt is bijna uitgesloten, veel waarschijnlijker dat de hele internet verbinding voor korte tijd uitgevallen was.

Als je mijn screenshots van gisteravond ziet, toon ik aan dat google.com niet te pingen is, en 8.8.8.8 wel. Heb heb ik meerdere keren, om en om geprobeerd, met telkens hetzelfde resultaat. Modem is online, alle lampjes branden, ONT is online, twee groene lampjes. Dus de verbinding is echt wel actief, kan immers IP-adressen pingen, alleen geen hostnames.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025

En nu as we speak weer…

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3492 reacties
  • 3 maart 2025

@Michel Smit waarom gebruikt je ping als je vermoed dat DNS niet goed werkt?

nslookup google.com 1.1.1.1

nslookup google.com 8.8.8.8

nslookup google.com 145.7.191.35 (dns.kpn.com)

nslookup google.com 192.168.2.254

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025
TDN schreef:

@Michel Smit waarom gebruikt je ping als je vermoed dat DNS niet goed werkt?

nslookup google.com 1.1.1.1

nslookup google.com 8.8.8.8

nslookup google.com 145.7.191.35 (dns.kpn.com)

nslookup google.com 192.168.2.254

Zojuist met een medewerker van de klantenservice gesproken, er komt vanmiddag een monteur langs om alles even na te kijken.

@tdn het gebruik maken van andere dns-services Lost niks op. De diensten worden in dezelfde patroon verbroken. Zojuist hier weer de storing gehad. Ik heb een ftp-server Van een kennis benaderd op basis van zijn ip-adres. En dan mag ik data verplaatsen.

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025

En zojuist wederom alles eruit, en ook een simpele nslookup naar google.com of elk willekeurig ander domein faalt… 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 3 maart 2025

Bij mij valt ook regelmatig de Internet verbinding gedurende korte tijd uit. m.i. niks met DNS te maken, de verbinding met het core netwerk valt regelmatig uit.

Als ik inlog op mijn Experia box is dat ook duidelijk te zien in de “tijd actief” box die heel laag is.

Het zou handig zijn als ik toegang had tot een log file; beter als KPN het netwerk zou monitoren op uitval

Michel Smit
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • 15 reacties
  • 3 maart 2025

Monteur is zojuist langsgeweest en heeft een nieuwe ONT opgehangen. Liefst zou hij een Nokia gebruiken echter had alleen maar Genexys in zijn bus. Verbinding wordt nu 24 uur in de gaten gehouden.

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 3 maart 2025

Hoe kun je aan KPN duidelijk maken dat er een probleem is met je internet verbinding ook al treedt dat regelmatig op maar is na een paar minuten alweer weg is. (intermittent problem)

Reageer