Skip to main content

Een beetje uit frustratie en nijd ben ik van XS4ALL overgestapt naar KPN. Al meer dan twee jaar viel mijn internet weg. Twee keer is een monteur langs geweest, maar eigenlijk hielp niets. Na wéér een gesprek met de helpdesk, werd me een Experia V10 toegestuurd, als vervanger van de Fritz!Box. Helaas, het ging een week goed, maar inmiddels staat ook bij KPN m’n tv-beeld stil en valt internet op onregelmatige tijdstippen uit. Er is dan maar één oplossing: router van de stroom af, wachten (30 - 60 sec) en weer aan de stroom hangen. Ik kan geen oorzaak vinden en weer dus ook geen oplossing. In de buurt worden op zo’n moment geen problemen gemeld. We zijn met z’n tweeen, dus we gebruiken niet bepaald veel apparatuur op hetzelfde moment, hooguit de tv en een of twee telefoons. Er lopen ook geen downloads of andere zware programma’s…. Iemand die een (gouden) tip heeft?

Je bent dus eigenlijk alleen administratief overgestapt, want je zat bij XS4All al op het KPN-Netwerk. Dat je je Fritzbox omruilt voor een Experiabox snap, maar zou ik zelf nooit doen (FB is beter dan EB).

Kan je wat meer vertellen hoe je je netwerk hebt ingericht? Is alles draadloos, of bekabeld? Zitten er switches tussen? Heb je nog speciale instellingen in je router (de Experiabox) gedaan? En zit je op glas of DSL?

 

Om zeker te zijn dat je internetverbinding goed werkt, is het het beste om te testen met netwerkkabel rechtstreeks tussen je computer en je router (de Experiabox). Als alles wegvalt, valt het dan ook weg op de bedrade verbinding? Zo ja, dan is er met je internetverbinding wat aan de hand (router kunnen we achterwege laten, want die is al omgeruild). Bij een glasvezelverbinding kan je het kastje nog eens twee minuten van het stroom halen om te kijken of dat verbetering oplevert.

Als alles wegvalt, maar niet op je bedrade verbinding (let erop dat je in dat geval de wifi op dat apparaat uitschakelt), dan ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de verspreiding van je wifi-signaal. Dan is het zaak om je router eens op een andere plek te zetten, of om te denken aan extra wifi-punten (die biedt KPN ook aan).