Skip to main content
Vraag

Internet valt steeds uit bekabeld en via wifi

• December 14, 2025
  • 4 reacties
  • 31 keer bekeken

Sinds kort zijn wij aangesloten op het KPN-glasvezelnetwerk. Onze oude Experia Box is vervangen door een Box 12, omdat de geabonneerde snelheid met het oude modem niet werd gehaald.

Sinds de overstap valt het internet echter elke ±15 minuten volledig weg en komt na ongeveer een minuut vanzelf weer terug.

Dit gebeurt niet alleen via wifi, maar ook op bekabelde apparatuur:

• NAS (bekabeld)
  • SuperWifi-punt (bekabeld op de modem)

Wat al is gedaan:

• Modem gereset
  • Netwerk geoptimaliseerd via de Wifi Manager
    → Geen effect, en het probleem zit duidelijk niet in wifi.

Contact met KPN:

• Medewerker 1 gaf aan dat mogelijk de voedingsadapter defect is
  • Medewerker 2 kan de modem niet op afstand zien (ik zelf ook niet in de KPN Thuis-app) en concludeert dat de modem defect zou zijn → nieuw modem onderweg.

Beide verklaringen vind ik lastig te geloven, aangezien:

• Alle apparatuur nieuw uit doos is
  • Alles is aangesloten door een KPN-monteur

4 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 14, 2025

Welkom ​@KRN187!
De adapter kan inderdaad gek genoeg een probleem zijn.
Heb je ook al eens even je ONT 2 minuten van het stroom gehaald ?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 14, 2025

Welkom ​@KRN187!
De adapter kan inderdaad gek genoeg een probleem zijn.
Heb je ook al eens even je ONT 2 minuten van het stroom gehaald ?

Hallo ​@bnh,

Ik heb zojuist de stroom van de ONT gehaald maar nu tijdens het schrijven van dit bericht valt de verbinding weer weg.

Wat betreft de adapter en het modem: ik krijg beide morgen nieuw binnen en zal deze dan uiteraard ook testen. Is dit een bekend probleem bij de Box 12, dat een adapter defect kan zijn en voor deze problemen zorgt?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • December 14, 2025

Ja, ik heb dit al een aantal keren voorbij zien komen. Er is zelfs een vervangingsprogramma actief. Iedereen waarvan KPN weet dat ze deze hebben, krijgt automatisch een nieuwe opgestuurd.
Ik zou het morgen even afwachten, lost dit het probleem niet op zal er een monteur moeten worden aangestuurd.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 15, 2025

Zojuist het nieuwe modem omgeruild. Wat mij als eerste opviel, is dat het een Box 12b betreft.

Alles aangesloten en vooralsnog stabiel. Er was ook al een nieuwe adapter onderweg; deze kan ik alsnog proberen mocht de verbinding wegvallen.

Ik heb in een andere topic inderdaad gezien dat de adapter een probleem kan zijn. Het is jammer dat KPN daar niet open over communiceert. Ik zal de link hier plaatsen, mocht anderen hier behoefte aan hebben.