Skip to main content

Sinds de afgelopen week herstart de modem zichzelf uit het niets na bepaald aantal uren.


Na een paar minuten doet alles het weer, maar soms als de router zichzelf zomaar herstart, hebben verschillende apparaten ineens moeite met het verbinden voor Wifi, maar ook de TV, die met powerline(s) verbonden is.

Wat me opvalt is dat als ik een apparaat een statisch IP geeft, het wel internet heeft, maar zodra ik het op DHCP laat, zegt mijn telefoon wel verbonden te zijn met het internet - maar geen site kan laden.
Hetzelfde op mijn PC, die ook via powerlines bedraad is, laad alleen sites als ik het een statisch IP geef.

 

Wat ik geprobeerd heb:
 

  • Router resetten via de modempagina
  • Router resetten via de KPN troubleshooter - opties: Wifi, bedraad, TV en Alles (het blijkt allemaal hetzelfde te zijn)
  • Router soft-resetten door kort-tijdig reset knop in te houden
  • Router opnieuw opstarten door 10 seconden de kabel eruit te halen
  • Router hard-resetten (factory-reset) via langtijdig de knop in te houden

 

Wat ik niet geprobeerd heb:
 

  • KPN bellen, Reden daarvoor: Als ik andere threads kijk van mensen met hetzelfde probleem lijkt het alsof ze van het kastje naar de muur worden gestuurd en modem nooit kwaad doet. 

Ik ben ten einde raad hier, ik denk dat de modem zijn laatste loodjes wil leggen en constant nu moeite heeft met DHCP.
Paar maanden geleden had de router ook moeite met DHCP, maar na een paar goede resets werkte het weer.

 

Indien er tijdstippen nodig zijn om een uitval te tracken, de laatste die ik zelf had meegemaakt is 9 april @ 2:57 in de avond, na dat is de modem uit zichzelf op zijn minst 1 of 2 keer meer herstart.

 

Apparatuur:
Devolo DVS650 (3x) - 1 naar modem, 1 naar iTV, 1 naar Desktop op de zolder.
ExperiaBox V10a.
HMB2260

 

Mogelijk extra info:
Geen zonnepanelen, maar deze worden volgende maand gelegd. 

Hoi @Crimson_ ,

Heb je glasvezel of koper?En zijn er wifiversterkers aanwezig?

Zou je de DVSen kunnen loskoppelen(gewoon stekker eruit), vervolgens het modem resetten(via de webinterface) en het dan een dagje aankijken?Hoe is dan het resultaat?DVSen zijn helaas erg storingsgevoelig.

 

Het modem is zeker soms de oorzaak, en de V10a is ook niet de beste, maar het komt ook heel vaak voor dat het op te lossen valt zonder een ander modem🙂


Hoi @Crimson_ ,

Heb je glasvezel of koper?En zijn er wifiversterkers aanwezig?

Zou je de DVSen kunnen loskoppelen(gewoon stekker eruit), vervolgens het modem resetten(via de webinterface) en het dan een dagje aankijken?Hoe is dan het resultaat?DVSen zijn helaas erg storingsgevoelig.

 

Het modem is zeker soms de oorzaak, en de V10a is ook niet de beste, maar het komt ook heel vaak voor dat het op te lossen valt zonder een ander modem🙂

 

Glasvezel, 1 wifi-versterker van TP-link voor gameconsoles en telefoon-connectie boven.

 Zaterdag had ik alles losgekoppeld en een hard-reset gedaan, vervolgens alles weer aangesloten na 15 minuten maar de router blijft zijn kuren houden.


In die 15 minuten heeft het modem een herstart gedaan?Of pas toen je het weer het aangesloten?

Welk type is die TP link wifi versterker?

Wat je nog kan proberen is het glasvezelkastje een minuutje stroomloos maken.Soms wil dat wel helpen.

 


In die 15 minuten heeft het modem een herstart gedaan?Of pas toen je het weer het aangesloten?

Welk type is die TP link wifi versterker?

Wat je nog kan proberen is het glasvezelkastje een minuutje stroomloos maken.Soms wil dat wel helpen.

 

 

de hard-herstart was klaar binnen 5 minuten, maar na 15 minuten had plugde ik pas de powerlines terug in de modem, tv en computer.

de versterker: TP-link AC750.

 

 


Aha, duidelijk.

Zou je het ook een dagje kunnen testen zonder de DVS?Ik ben benieuwd hoe het gaat met die helemaal afgesloten.

Die AC750 zou geen problemen mogen geven.


Aha, duidelijk.

Zou je het ook een dagje kunnen testen zonder de DVS?Ik ben benieuwd hoe het gaat met die helemaal afgesloten.

Die AC750 zou geen problemen mogen geven.

 

Helaas niet, omdat TV en PC afhankelijk is van bedraad internet (de powerlines).

 

Verder als ik Static IP uitzet en ipconfig doe ik CMD-prompt krijg ik:

Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.xxx.xxx (voor de zekerheid heb ik de nummers van de laatste 2 delen veranderd naar x)

De PC (en mijn telefoon, waar wifi zegt verbonden te zijn) vertonen allebei dezelfde probleem als ze niet in een statisch IP hangen (op device zelf, niet in de modem). meerdere devices krijgen dus geen IP van DHCP.


In de tussentijd heb ik het glasvezelkastje stroomloos gemaakt voor een minuut, nu blijkt ie weer normaal een DHCP te geven.


Maar we zien nog wel wat er gebeurd in de omloop.


Hopelijk blijft dat nu goed, ik heb dit probleem nooit eerder gelezen met de DHCP.

@NHendriks , heb jij misschien een idee?


Het DHCP-probleem komt vrijwel zeker voort uit de DVS’en. Dit is helaas een bekend issue wat zich niet bij iedereen voordoet en ook niet te fixen is, dit komt namelijk voort uit hoe stabiel de verbinding is tussen de adapters. Het gebeurd vaker dat DVS’en continu om een nieuw IP blijven vragen en daarmee de DHCP-tabel van de router helemaal volgooien waardoor er in feite geen vrij IP-adres meer is. Het feit dat je een 169-IP krijgt (ookwel APIPA) duidt op dit probleem, je hebt wel verbinding met een DHCP-server maar je krijgt geen IP-adres hiervan. DVS loskoppelen, router herstarten en dan een dagje zonder DVS proberen is echt de enige optie om dit ook echt uit te sluiten. Je kan proberen om de lease-tijd van de DHCP-server omlaag te zetten maar dat is in feite een lapmiddel.

De random reboots heb ik geen idee van, mogelijk dat deze gelinkt zijn aan de DHCP-issues maar dat vind ik lastig te zeggen. Als het verwijderen van DVS  dit probleem ook oplost dan ligt het daar.

Is bekabelen geen optie?


Bekabeling is helaas geen optie, maar in de toekomst wanneer een kabel word getrokken voor zonnepanelen is het mogelijk dat ze op aanvraag ook gelijk een cat6 van meterkast naar zolder trekken, twee vliegen in 1 klap.

Helaas zit ik dan nog wel met 2 powerlines (Router → TV) omdat de locatie van de TV nogal op een ongemakkelijke plek is voor een kabel naar toe te voeren.


rond 22:40 viel internet weer weg, Wifi, TV en Bedraad.
Router geeft rood lampje aan als dit van enige waarde is.


enigszins is het internet vandaag 2x uitgevallen.

 

rond 8:30. heeft zichzelf nog goed kunnen herstarten en nu net 17:26 en heeft weer moeite met de DHCP-server.

 

EDIT: 17:40 is de router vanuit zichzelf weer gaan herstarten, voor de herstart had het een uptime van ~9 uur.


Hoi @Crimson_ ,

Dan is toch het advies te testen zonder de DVS, hoe lastig dit misschien ook is.

Bij de TP link AC750 i.c.m. de V10a is het mogelijk de TV op de ethernetpoort van de TP link aan te sluiten.En de PC werkt uiteraard ook via deze ethernetpoort.

 


Hoi @Crimson_ ,

Dan is toch het advies te testen zonder de DVS, hoe lastig dit misschien ook is.

Bij de TP link AC750 i.c.m. de V10a is het mogelijk de TV op de ethernetpoort van de TP link aan te sluiten.En de PC werkt uiteraard ook via deze ethernetpoort.

 



Helaas blijkt het de AC750 Re190 te zijn, die heeft geen ethernet poort.

 

Maar vanavond rond 0:00 kan ik de kabel van de powerline er uithalen voor de omloop van de dag tot ~17:00, dat zou ongeveer wel genoeg moeten zijn om te zien of de modem weer uit zichzelf herstart.

 

Toch lijkt het me stug dat het de powerlines zou zijn, ze hebben altijd perfect* gewerkt.
*behalve de Down en Upload snelheid die ze leveren, maar dat is klassiek met powerlines.


@Crimson_ ,

Ik ben benieuwd!

Powerlines hebben veel last van ruis en gaan daar raar gedrag door vertonen.Ik vermoed dat er een apparaat bij is gekomen en dat het daardoor mis gaat, denk aan zonnepanelen, thuis accu, elektrische auto, led lampen, opladers en dat soort moderne apparatuur welke helaas erg veel ruis geven.


@Crimson_,

Ik ben benieuwd!

Powerlines hebben veel last van ruis en gaan daar raar gedrag door vertonen.Ik vermoed dat er een apparaat bij is gekomen en dat het daardoor mis gaat, denk aan zonnepanelen, thuis accu, elektrische auto, led lampen, opladers en dat soort moderne apparatuur welke helaas erg veel ruis geven.

 

Niets is in de laatste paar maanden bijgekomen in dit huis, daarom vind ik het persoonlijk vreemd.

Paar maanden geleden geleden had ik 1 instantie met DHCP-server loss maar na een reset was de router weer goed voor meer dan 'n maand.


Wat me ook opviel give-or-take 2-4 maanden geleden is dat 5 verschillende devices (telefoons, tablets) ineens de router niet meer zien, soms komt de router in de lijst van mogelijke wifi connecties maar springt gelijk na 1-2 seconden weg - daarom had ik een goedkope wifi-versterker aangeschaft, omdat daarop dezelfde probleem zich niet vertoonde.

 

Maar het lijkt er dus op dat ik de RE200 versie voor de TV moet kopen voor de toekomst als ik een kabel laat trekken naar de zolder als de zonnepanelen komen.


@Crimson_ ,

Ja dat kan.

Of een Superwifi, dat werkt met mesh en dat werkt over het algemeen wel goed.Op marktplaats is Superwifi 1(de witte) voor niet al te veel te koop.

Zwarte superwifi werkt niet zo goed met de V10a, ik zou die niet nemen.

 


Niets is in de laatste paar maanden bijgekomen in dit huis, daarom vind ik het persoonlijk vreemd.

Het nadeel is dat je het stroomnet deelt met anderen, ook wijzigingen bij buren of zelfs nog ergens in de wijk zou nog voor issues kunnen veroorzaken. De huidige elektra (en dan vooral de goedkope rommel) is naar, ik heb wel eens verhalen gehoord van een vijverpomp die de DSL-verbinding van een heel huizenblok verstoorde. Met DVS kan dat precies hetzelfde gaan helaas :(


Klopt helemaal @NHendriks .

Ik kwam ook ooit dit filmpje tegen:

Daar stoort de adapter van het modem zo erg dat het zelfs de radio beinvloed.Het modem word het op 0:20 uitgezet.

 

Er bestaan wel stroomfilters, maar ik denk niet dat dit helpt.Het netwerk achter het filter blijft slecht natuurlijk.


Er bestaan wel stroomfilters, maar ik denk niet dat dit helpt.Het netwerk achter het filter blijft slecht natuurlijk.

Dat niet alleen, zelfs al zou je een perfect zuivere sinus binnen krijgen, al die schakelende voedingen die tegenwoordig in letterlijk alles zitten maken er weer net zo goed een blokgolf van. DVS gedijt het beste op stroomnetten met een zuivere sinus zoals je dat 10 jaar geleden (toen het product ongeveer op de markt kwam) nog wel eens tegen kon komen maar in die tien jaar is een hoop veranderd wat dat betreft.


DVS kabel is uit de modem, nu is het afwachten wat de router gaat doen.

 

Edit: ik zat net de pagina van de dvs te lezen en zag dit:

"Verbind je tv-ontvanger en computer nooit met dezelfde draadloze verbindingset"

Wat is de mogelijke invloed als je dat wel doet, want het lijkt er op dat veel mensen dit doen zonder het door te hebben dat het eigenlijk niet moet, waaronder ik mezelf.

Edit2: als in: dvs1 naar router, dvs2 naar tv begane grond, dvs3 naar pc zolder.


DVS kabel is uit de modem, nu is het afwachten wat de router gaat doen.

 

Edit: ik zat net de pagina van de dvs te lezen en zag dit:

"Verbind je tv-ontvanger en computer nooit met dezelfde draadloze verbindingset"

Wat is de mogelijke invloed als je dat wel doet, want het lijkt er op dat veel mensen dit doen zonder het door te hebben dat het eigenlijk niet moet, waaronder ik mezelf.

Dat heeft te maken met IGMP snooping, als dit niet aanwezig is , kan dit storingen opleveren op de TV.


Alrighty.

Vandaag 2 RE305 AC1200 extenders gekocht, kon de re200 niet vinden, in de tussentijd zijn deze vervanging voor de powerlines die weggehaald zijn.

Eigen internetsnelheid op de zolder ging van 30/30 naar 90/90, een goede verbetering. (paar weken later met Kabels spoken en dan zou het 200 moeten zijn)
TV doet het ook prima via de extender's ethernet.

Uptime tot zoverre is 12 uur zonder crash. het blijkt inderdaad dus de powerlines te zijn.

 

Nu had ik nog een beetje rond de log gekeken de laatste paar dagen, en de mac address F4-06-8D kwam talloze keren opdagen dus ik zocht het op.
je raad het al. DEVOLO.

 

nu nog een goed half dagje dagje doorkijken of er wat mis gaat.


Fijn om te horen @Crimson_ 


Ja goed om te horen! Fijn dat er een oplossing gevonden is.