Skip to main content

Hallo,

ik heb in de woning in de meterkast een isra punt.

in de woning zelf heb ik 2 telefoonaansluitingen.

de router zit met de ptt stekker op aansluiting 1

op aansluiting 2 zit een ptt stekker met een kabel die nergens op zit aangesloten.

de stekker in aansluiting 2 wil ik weg hebben omdat hij nutteloos op de grond ligt in de slaapkamer.

wanneer ik deze stekker uittrek uit aansluiting 2 of de telefoonkabel uit de stekker haal valt de WiFi uit. Terwijl de router is aangesloten op aansluiting 1.

ik dacht misschien aan een doorslussing maar dat vind ik vreemd aangezien hij ook uitvalt als ik alleen de kabel uit de stekker haal.

weet iemand hier een oplossing voor of hoe dat komt

 

 

Hallo @Rodney045 , zonder inzicht hoe de twee aansluitingen zijn bedraad is het moeilijk mee te denken. Maar er speelt wel iets met doorlussen denk ik. Wat gebeurt er als je de stekker met losse kabel uit aansluiting 2 weghaalt en de stekker van het modem verplaatst van aansluiting 1 naar aansluiting 2 ?

Ik zou niet verbaasd zijn als het modem (en de wifi) het dan doet. Vraag me niet hoe het precies zit, daarvoor zou ik bij je langs moeten komen om mee te kunnen kijken 🤔. Of je plaatst hier wat foto's van de aansluitingen en het isra punt in de meterkast, waarop kabels en kleuren te zien zijn.


Dat is een oude constructie waarbij het mogelijk gemaakt is een telefoontoestel te verplaatsen tussen woonkamer en in dit geval de slaapkamer. Omdat er maar 1 telefoonlijn is en vroeger twee toestellen op 1 lijn storing gaf, is die constructie zo dat zodra er een aansluiting is in de ene ruimte de andere ruimte niet meer werkt. Er lijkt aan geknutseld te zijn waardoor er nu een doorlus nodig is in de 2e aansluiting.


Het beste is een KPN monteur laten komen en deze complexe installatie te vervangen door gewoon 1 aansluiting voor de Experiabox. Dan kan aansluiting 2 helemaal weg.

Omdat dit na de ISRA zit zijn er dan wel kosten aan verbonden.
KPN verantwoordelijkheid is tot en met het ISRA punt.


Dat vermoedde ik ook al @Ernst-Jan . Door gebruik te maken van de aansluitingen a en a’ en b en b’ in het aansluitpunt wordt dan de doorlussing afgekoppeld. Handig als je weet hoe het werkt, maar anders heb je een (betaalde) monteur nodig.


Hoi @Rodney045 . Welkom op het forum.

Ik sluit me aan bij wat de rest heeft geschreven.  Misschien ken je een handig iemand in je omgeving? Als je KPN hier bij inschakelt komen er wel kosten om de hoek kijken, namelijk.Â