Skip to main content

Eigenlijk sinds het begin van ons abonnement bij KPN, erger ik mij dood aan een probleem dat telkens optreedt. 
Wanneer een apparaat op ons netwerk, bedraad of niet, iets begint te uploaden (bijv. een filmpje uploaden naar Youtube, een foto/video versturen met Whatsapp etc.) valt het internet compleet weg. Het begint nu al helemaal vervelend te worden omdat een gezinslid sinds kort regelmatig (lange) video's upload naar Youtube, en met de DSL snelheden die wij hier hebben duurt dat vaak enkele uren. In deze tijd is het internet op alle apparaten, bedraad of niet, compleet onbruikbaar. 

Om het probleem maar even snel op te lossen, heb ik een licentie voor NetLimiter gekocht om de uploadsnelheid van het desbetreffende apparaat te beperken wanneer deze een video naar YT upload, om toch een bruikbare internetverbinding te behouden op alle andere apparaten. Maar als iemand op ons netwerk een foto of video via Whatsapp o.i.d. verstuurd, ligt het internet ook kortstondig plat. Dit is vooral vervelend tijdens het gamen, waar ik dan van multiplayer servers word gekickt.

 

Ik kwam enkele andere gerelateerde posts op het forum tegen, echter ging het hier telkens over een V10A met 4G combi ofzo voor in het buitengebied. Nu zitten we wel in het buitengebied maar hebben wij niet deze 4G additie.
We hebben nog gewoon ADSL, met gemiddeld 30 Mbps down en 4 Mbps up. (Da's helaas wel minder dan de beloofde 50 Mbps down, maar goed...)

 

Weet iemand raad?

Wat zegt deze site over de leverbare snelheid op jou adres?


 


Ok ga morgen eerst maar met de klantenservice bellen want pairbonding is leverbaar maar niet aktief. Je snelheid kan dus naar ruim 50. Hiervoor krijg je dan ook een ander modem en een monteur moet in huis iets aanpassen. Laat even weten of het gelukt is. Kijken we daarna of er nog problemen zijn. Het nummer van de klantenservice 0800-0402 is gratis 


Ik heb (na 40 minuten in de wacht te hebben gestaan 😕) contact gehad met de klantenservice. Zij gaven aan dat pairbonding normaliter inderdaad beschikbaar zou zijn op mijn adres maar dat het door onbekende redenen helaas niet activeerbaar is. Nogmaals gevraagd naar de reden waarom dat niet kon, maar de klantenservicemedewerker kon deze niet geven. Vond het een beetje een vreemd verhaal.

Heb de meneer dus maar het originele probleem voorgelegd, het wegvallen van het internet bij het uploaden. Hij gaf aan dat pairbonding hier geen invloed op zou hebben, in het geval dat dit wel activeerbaar was.

Na een ‘netwerkscan’ te hebben gedaan, werd aangegeven dat de 15 verbonden apparaten (1 printer, 1 Netgear Switch (gratis van KPN gekregen 2 jaar geleden) 2 computers, 2 TV-ontvangers en 5 mobiele telefoons. Geen idee waar de andere 4 apparaten volgens de medewerker vandaan komen.) op mijn netwerk er te veel waren en de oorzaak zou zijn van ons vreemde upload probleem. Instructies gekregen om het modem te resetten en de lijst met verbonden apparaten door te nemen en apparaten van het netwerk af te halen waar mogelijk…

 

Naja, dat dus gedaan. Om zijn theorie te testen heb ik ook maar de internetkabels van de printer en TV-ontvangers eruit gehaald, en het heeft, wellicht niet helemaal onverwachts, niet geholpen. Helaas was onderhand de klantenservice gesloten dus heb nog niet weer contact opgenomen.


Oh ben er zojuist achter gekomen wat de overige 4 apparaten volgens de medewerker zijn toen ik de lampen probeerde aan te zetten. Het zijn mijn smart lampen. 🙈


Nog even weer geprobeert om te bellen met de klantenservice. Na 20 minuten in de wacht werd de verbinding zomaar verbroken. Dus ik het maar onze oude Experiabox v8 uit de schuur getoverd en deze aangesloten. Alle problemen zijn nu weg. Door de up- en downloadsnelheden bij te houden op diverse apparaten terwijl er 1 aan het uploaden is, zie je goed dat het internet (de bandbreedte?) veel beter wordt verdeelt en het uploadende apparaat niet alles opslurpt.

Dus voor nu is de ergernis in ieder geval weg. Alsnog bedankt voor je hulp Joep!


Goedemiddag @SanderBn

Zij gaven aan dat pairbonding normaliter inderdaad beschikbaar zou zijn op mijn adres maar dat het door onbekende redenen helaas niet activeerbaar is. Nogmaals gevraagd naar de reden waarom dat niet kon, maar de klantenservicemedewerker kon deze niet geven. Vond het een beetje een vreemd verhaal.

Dit vind ik ook een vreemd verhaal: als het beschikbaar is, dan moet het in de regel mogelijk zijn om jouw verbinding daar naar over te zetten. Wil je dat alsnog in gang zetten?
Houdt er wel rekening mee dat er een monteur langs moet komen om het aansluitpunt in huis aan te passen en het modem hoogstwaarschijnlijk vervangen moet worden. Stem dat vooral met de monteur af (en test de verbinding ook even met het uploaden).

Ik lees graag of ik de verbinding voor je mag overzetten of dat je het eerst hier bij wenst te laten.


Ik zou inderdaad heel graag de verbinding overzetten. Naast de waarschijnlijke snelheidswinst, is ook een nieuwe modem fijn, want mijn huidige V10A werkt maar niet mee. Zoals in mijn vorige bericht heeft onze V8 het uploadprobleem niet, echter werken nu de TV-ontvangers niet meer (met de V8)… Dus op het moment is het nu kiezen voor probleemloos internet zonder TV, of internetproblemen mét TV. 
Mijn klantnummer is **********


Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


Ah, het was mij niet duidelijk dat het of het één of het ander was. Ik heb de overzetting naar pairbonding voor je aangevraagd en er is automatisch per de eerstmogelijke beschikbare datum een monteursafspraak ingepland. Geef je ons tzt een update?


De monteur is langs geweest. Hij zei dat hij wat verbindingen had doorgemeten en is twee keer heen en weer gereden naar het buurtpunt. Hij gaf aan dat er géén tweede telefoonlijn binnenkwam, en paidbonding dus niet mogelijk was. Hij heeft ook gelijk KPN gebelt om te vragen of het alsnog aangelegd kon worden, maar dat was ook niet mogelijk.

Echter heb ik alsnog de meegeleverde Experiabox V10 (geen A) voor de pairbonding getest. Deze verdeelt de bandbreedte wel correct, en dus blijft het internet bruikbaar op andere apparaten terwijl er wordt geüpload. Tevens werken de TV-ontvangers nog met de V10. Lijkt er dus op dat onze V10A modem gewoon niet correct functioneert. Ik heb de oude V10A dan ook terug gestuurd, en de V10 gehouden, ook al wordt pairbonding niet gebruikt.

 

Het originele probleem is dus gelukkig opgelost met de nieuwe modem. De internetsnelheid is er niet beter op geworden maar daar kan ik wel mee leven.


Heel erg bedankt voor jouw terugkoppeling, @SanderBn!

Blijkt mijn collega toch gelijk te hebben gehad over de beschikbaarheid van pairbonding… Interessant dat de postcodecheck iets anders aangeeft, terwijl het in de realiteit anders is. Ik heb dat zelf nog niet eerder meegemaakt. Ik ben blij om te lezen dat het internet nu niet meer wegvalt!