Skip to main content

Wij maken sinds begin dit jaar in ons huis gebruik van KPN Buitengebied 4G met de modems ExperiaBox v10 en de Sagemcom CS 50001 4G Router. Beide zijn door een KPN monteur aangesloten. Dit heeft een tijdje goed gewerkt tot een week of 2 geleden, toen ineens WiFi instabiel werd. Op willekeurige momenten hebben we gewoon ineens geen internet meer, terwijl we wel met het WiFi verbonden zijn, zoals te zien in onderstaande screenshot:

 

Dit is niet alleen op de telefoon, maar gebeurt ook op andere apparaten zoals de Smart TV, Apple TV en laptops. We hebben alle routers al een keer 20 seconde van de stroom gehad en opnieuw opgestart maar het heeft niks opgelost. Wanneer we speedtests doen op momenten dat we wel internet hebben krijgen we resultaten die sterk variëren tussen de 12 mb/s en 35 mb/s. Voor beide keren hebben we de WiFi manager gebruikt en bij zowel de 12 mb/s en 35 mb/s krijgen we het bericht: ‘dit is het meest haalbare op jouw adres’ dus dat helpt ook niet. We wonen in een buitengebied waar binnen een straal van 300 meter maar 1 ander huis staat dus we hebben op de kanalen niet veel ruis. Ik heb overigens al getest of andere kanalen ander resultaat geeft maar dit is niet het geval.

 

Zoals gezegd maken we gebruik van een modem in combinatie van een 4G buitengebied router. In de Experiabox v10 wordt deze echter niet gezien. Dit staat er bij status → 3G/4G:

Wellicht dat dat er ook iets mee te maken heeft. De 4G router is gewoon aangesloten met een LAN kabel naar de modem. De lampjes van de 4G router zijn overigens allemaal blauw en ik heb signaal. Ik hoop dat er zo voldoende informatie is en zo niet, dan hoor ik het graag.

Vandaag is het internet wederom erg instabiel. Heb zelfs geprobeerd via de chat om tot oplossingen te komen en halverwege de chat viel het internet ook weer uit. Terwijl ik net daarvoor een speedtest gedaan heb. Dit is hier terug te zien:

 

 

Zelfs de servicetool van KPN deed het bij ons niet:

 

 

Hopelijk weten jullie een oplossing.


Heb je de v10 al een keer terug gezet naar fabrieksinstellingen? Dus de resetknop!


Ja. Vrijwel een uur daarna meteen weer verbindingsproblemen. Heb ook alle apparaten even van het wifi afgehaald en opnieuw laten verbinden, maar we hebben nog steeds onstabiel internet. Bedankt voor de suggestie en het meedenken Joep.


Wat gebeurt er als je het het 4g modem er af haalt. De snelheid zal laag zijn maar is het dan wel stabiel?


Het internet lijkt nu stabieler na alles weer een harde reset te hebben gegeven. Ik hoop dat het zo blijft. Zal het even aankijken. Bedankt voor de tips!


Hoi @E.B., welkom op het forum! Laat ons vooral weten hoe het gaat!
Mocht het weer wegvallen, zou je dan ook je gegevens in willen vullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Dan kijk ik op afstand even met je mee!


Hoi Thomas,

Ik heb de gegevens al ingevuld in mijn profiel. De problemen zijn er nog steeds. Ik heb de modem gereset volgens het reset knopje en ook de 4G router eraf gehaald. Nog steeds valt het internet uit op willekeurige tijden. Zonder 4G router heb ik maar 1 mb/s dus dat is geen optie, waardoor ik heb hem weer heb aangesloten.

Zou je mee willen kijken Thomas?


Bedankt voor je gegevens @E.B., ik zie dat het om een zakelijke aansluiting gaat. Helaas kan ik hiervan de gegevens/aansluiting niet inzien en moet ik je dus doorverwijzen naar mijn zakelijke collega's op het zakelijke forum of 0800-0403


Bedankt voor de toelichting. Ga ik het daar proberen.

Fijne dag.