Skip to main content

Hallo,

Omdat mijn KPN-internet via mijn DSL verbinding absurd traag is overweeg ik gebruik te gaan maken van een 5G mobiel abonnement. Ik heb echter enkele services draaien, thuis, die van buiten bereikbaar moeten zijn. In mijn huidige netwerk maak ik gebruik van DDNS en dat werkt prima. Ik heb begrepen dat ook voor particulieren binnen het 5G netwerk een (semi) vast IP adres wordt gebruikt dat niet in een locaal subdomein hangt zodat DDNS mogelijk zou moeten zijn. Ik zou graag bevestiging hiervan krijgen.

Helaas heb ik via de telefonische helpdesk van KPN geen adequaat antwoord gekregen, erger nog na 41 minuten werd de verbinding verbroken zonder enig antwoord.

Dank,

Mike

Leuk idee, maar vergeet dit maar meteen weer. Hier zitten veel teveel haken en ogen aan. In ieder geval bij KPN. 

Wat u wilt mag niet met een mobiel abonnement. Daarvoor zou u een data abonnement moeten gebruiken. Daar zit max 10 GB per maand bij. Dat kun je aanvullen vanuit andere abonnementen, maar als je het een beetje serieus gaat gebruiken is dat al snel niet afdoende als vervanging van een thuis aansluiting. 


Zeker 10G/maand zou niet genoeg zijn, ik zou dit koppelen aan een unlimited abonnement. De vraag is overigens niet of het moeilijk is, maar of het kan.


... een unlimited abonnement. 

Dat mag niet. Een simkaart van een unlimited abonnement mag alleen in een mobiel toestel gebruikt worden. En niet voor thuisgebruik als vervanging van een vaste aansluiting.

En u weet dat unlimited niet echt unlimited is? Max 8 GB per dag dacht ik.


Het zou me verbazen dat dit niet ‘mag’. Ik zou graag dus antwoord krijgen van een KPN-medewerker.

Het is wel ‘unlimited’. Na 8G (per dag) moet je een SMS sturen aan KPN en krijg je er 2G bij. Het bijladen van staffels van 2G is gratis en mag onbeperkt, aldus een KPN-support medewerker.


Lees even op de site ACM:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/06--en-097-nummers-voor-spraak-en-data

Als u services wilt gaan hosten, dan is dat dus machine to machine of machine to human. Dat is niet toegestaan op een 06 nummer.


Het mag dus wel, maar dan met een 097 nummer, het nummer maakt mij niet uit, gaat alleen voor data gebruikt worden. Ik zou graag van een KPN-medewerker wat hier de beperkingen en mogelijkheden zijn


Het mag dus wel, maar dan met een 097 nummer

Maar die heeft KPN niet met een unlimited abonnement.

Een KPN medewerker zal gewoon zeggen: dat ondersteunen we niet.


OK, zou dat inderdaad van een KPN-medewerker horen, maar die zwijgen vaak in alle talen.

Dan is de keuze snel gemaakt, er zijn gelukkig ook andere providers in Nederland...


Hoi @mikear, welkom op ons forum!
Ik kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is waarop je gehoopt had maar ik kan je hier inderdaad helaas niet mee helpen.

Dat gezegd hebbende kun je wel MB's delen vanaf een Unlimited abonnement naar een data abonnement maar dan zit je nog steeds met datalimieten. Als volledige vervanger voor een thuis abonnement is het niet optimaal.


OK, dank voor het antwoord. Inderdaad niet waarop ik hoopte. Dat betekent helaas dat ik naar een andere provider zal overstappen


OK, dank voor het antwoord. Inderdaad niet waarop ik hoopte. Dat betekent helaas dat ik naar een andere provider zal overstappen

Er is alleen geen enkele provider met een volledig unlimited mobiel data abonnement in NL. En services in je eigen netwerk kun je helemaal vergeten. Geloof me, geprobeerd met tmobile en Vodafone. 
Wat u wilt bereiken is een gebruik van het mobiele netwerk waar het niet voor geschikt is. StarLink komt denk ik wel in de buurt. Maar is prijzig.


Er is alleen geen enkele provider met een volledig unlimited mobiel data abonnement in NL.

Bron

Ook deze is niet volledig unlimited maar met een startbundel van 500GB kom je waarschijnlijk een heel eind.


Er is alleen geen enkele provider met een volledig unlimited mobiel data abonnement in NL.

Bron

Ook deze is niet volledig unlimited maar met een startbundel van 500GB kom je waarschijnlijk een heel eind.

Zoals gezegd… niet unlimited. En ook met elke nacht een “zwangstrennung” - een korte onderbreking - met een nieuw IP adres. En duur. En wat blokkades op poorten, wisselende snelheid, bar slechte router etc. etc.

Ik heb het oude 4G voor Thuis met 100Gb. per maand als fall back. Was ooit 120Mbps., is nu soms 20Mbps. Tmobile zegt dat dit komt door de ombouw van de mast naar 5G. Lekker dan.