Skip to main content

Recent is glasvezel aangelegd en ben ik overgestapt van ADSL met een 4G modem (internet buitengebied) naar internet via glasvezel met snelheid 200/200. 

De gemeten snelheid komt niet in de buurt van 200/200. De gemeten snelheid is steeds rond de 79/26.

De snelheid is als volgt gemeten:

  1. eerst met wifi aan en alle apparatuur (2x switch) aangesloten. Resultaat: 79.2 / 26.3
  2. wifi aan en alle andere apparatuur losgekoppeld. meting met laptop direct aan experia box. 3x gemeten, Resultaat: 78.8 / 26.1, 79.1 / 26.1, 79.0 / 26.1
  3. wifi uit en alle andere apparatuur losgekoppeld.  meting met laptop direct aan experia box. in experia box gecontroleerd dat alleen de laptop aangesloten is. 3x gemeten, resultaat: 79.1 / 26.1, 79.1 / 26.2, 79.0 / 26.1

De metingen onder ad 3 zijn nogmaals uitgevoerd met een andere laptop. Geen verschil in het resultaat.

De metingen onder ad 3 zijn nogmaals uitgevoerd met een andere kabel. Geen verschil in het resultaat. 

Aangezien de metingen reproduceerbaar zijn, de metingen direct aan de experiabox zijn uitgevoerd, de metingen met meerdere laptops en meerdere kabels zijn uitgevoerd is mijn verwachting dat het glasvezel niet optimaal functioneert. Enerzijds omdat de snelheid lang niet de 200/200 haalt en omdat de download en upload sterk afwijken. 

Hoe kan ik toch de 200/200 krijgen waarvoor ik betaal?

Hoor graag van u. 

PS: het forumprofiel bevat alle informatie. 

 

 

@PeterB62 

Recent is glasvezel aangelegd en ben ik overgestapt van ADSL met een 4G modem (internet buitengebied) naar internet via glasvezel met snelheid 200/200. 

De gemeten snelheid komt niet in de buurt van 200/200. De gemeten snelheid is steeds rond de 79/26.

De snelheid is als volgt gemeten:

  1. eerst met wifi aan en alle apparatuur (2x switch) aangesloten. Resultaat: 79.2 / 26.3
  2. wifi aan en alle andere apparatuur losgekoppeld. meting met laptop direct aan experia box. 3x gemeten, Resultaat: 78.8 / 26.1, 79.1 / 26.1, 79.0 / 26.1
  3. wifi uit en alle andere apparatuur losgekoppeld.  meting met laptop direct aan experia box. in experia box gecontroleerd dat alleen de laptop aangesloten is. 3x gemeten, resultaat: 79.1 / 26.1, 79.1 / 26.2, 79.0 / 26.1

De metingen onder ad 3 zijn nogmaals uitgevoerd met een andere laptop. Geen verschil in het resultaat.

De metingen onder ad 3 zijn nogmaals uitgevoerd met een andere kabel. Geen verschil in het resultaat. 

Aangezien de metingen reproduceerbaar zijn, de metingen direct aan de experiabox zijn uitgevoerd, de metingen met meerdere laptops en meerdere kabels zijn uitgevoerd is mijn verwachting dat het glasvezel niet optimaal functioneert. Enerzijds omdat de snelheid lang niet de 200/200 haalt en omdat de download en upload sterk afwijken. 

Hoe kan ik toch de 200/200 krijgen waarvoor ik betaal?

Hoor graag van u. 

PS: het forumprofiel bevat alle informatie. 

 

 

Hoe recent is recent in uw geval ? Kan zijn dat uw abonnement nog niet is doorgevoerd in de administratie van KPN.

Hoe is het modem ( welk type ?) verbonden met het glasvezelkastje ( de NT) ? Ethernet kabel Cat. 5e of Cat. 6 minimaal is nodig.

Heeft u het modem al een reset gegeven ? 

Branden de lampjes Glas-power-ethernet groen op het glasvezelkastje ?


Recent: sinds medio juli is glasvezel actief, ASL losgekoppeld en 4G modem naar KPN retour gestuurd. In mijn KPN staat bij abonnement 200/200 vermeld. En ik betaal hiervoor. 

Modem is experiabox V10A. Verbinding glasvezelkastje naar experiabox is gemaakt met de door KPN meegeleverde kabel. 

Modem is al meerdere malen gereset. 

de genoemde lampjes branden groen. 


@PeterB62 Zijn dat ook de snelheden die u bij uw adsl aansluiting had, want glasvezelsnelheden zijn altijd gelijk v.w.b. upload en download ?

Kunt u het glasvezelkastje eens minimaal 2 minuten van de stroom halen en weer aansluiten, blijven de gemeten snelheden dan nog steeds hetzelfde ?


Helaas geen verschil. Ik heb het glasvezelkastje en de experiabox ongeveer 10 minuten  van de stroom gehaald. Eerst het glasvezelkastje aangesloten. Daarna de experiabox aangesloten en de metingen met de laptop herhaald. Geen verschil. 

 

De snelheid in het verleden met adsl icm internet Buitengebied zijn inderdaad ongeveer gelijk aan de huidige snelheid met glasvezel.

Kan het zijn dat de snelheid in de experiabox of bij de KPN is afgeknepen op de oude situatie?


Hallo @PeterB62 heb je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en daarna herstart?

Heb je de modem daarna al eens een fabrieks-reset gegeven?

Zit de LAN-kabel tussen glaskast en modem in de goede poort van het modem?

Is de kabel die eerst in de dsl aansluiting van de modem zat verwijderd?


Of het vergelijkbaar is weet ik niet zeker. Ik heb bij XS4ALL ongeveer het zelfde probleem gehad. Hier bleek mijn 'profiel' bij de provider niet goed te staan. Nadat deze opnieuw was 'ingeschoten' was het probleem opgelost. Ik zou met de HD van KPN gaan bellen.


@Berrie_Kaas en @PeterB62  Ik zit ook aan iets administratiefs te denken. Mocht het niet lukken bij de klantenservice kan er altijd een moderator hier nog naar kijken, duurt iets langer helaas…..🙃


Bedankt voor jullie ondersteuning. 
ik zal morgen de klantenservice bellen en via dit forum terugkoppelen. 
Nu maar hopen dat ik ze morgen wel kan bereiken. 


Vanochtend is monteur langs geweest. Hij heeft dezelfde lage snelheid gemeten en medegedeeld dat hij verder niets kon doen. Hij heeft een collega gebeld die de backoffice gaat controleren. Dit probleem blijkt vaker voor te komen voor deze monteur was het echter de eerste keer. Nu maar weer afwachten. 
Wordt vervolgd. 


Probleem opgelost. 

Gisteren ben ik door de KPN gebeld dat het probleem vandaag, vrijdag 19/08, verder onderzocht zou worden. 

Zojuist heb ik de terugkoppeling ontvangen, en zelf gecontroleerd, dat het probleem is opgelost. 

Oorzaak (als ik het goed begrepen heb): bij Sneller Internet Buitengebied krijg je een speciaal ip - adres. Voor dit ip - adres geldt een speciale routering. Dit ip - adres was voor mijn aansluiting nog actief. Dit is nu opgelost.  De gemeten snelheid is nu 196 / 250 (echt waar, geen typo). 

 

Iedereen bedankt voor de tips en trucs en het meedenken. 


@PeterB62 , mooi dat het opgelost is. Het was, als ik het goed begrijp dus toch een soort 'profiel fout'. Geen technisch probleem in elk geval. Veel plezier van je snelle verbinding!