Skip to main content

Internet via gasvezel valt regelmatig voor een paar minuten uit. Dit is al een tijdje zo maar kon nog niet goed meten of dat nu aan internet verbinding of aan mijn wifi lag. Nu wel. Met uptime robot test ik de verbinding en krijg ik meldingen als er geen verbinding is en wanneer het hersteld is. Dit doe ik naar 3 apparaten in mijn netwerk. Twee daarvan zijn op de ethernet poort van het modem aangesloten.  één ervan staat in mijn wifi netwerk. Zo weet ik  of het een storing is van wifi of internet zelf.

Omdat het steeds vaker voor komt  is het erg lastig voor het thuis werken en in de avond met tv programma volgen. 

In het form vond ik al wat mogelijke oplossingen door het modem op nieuw te starten. Dat heeft niet mogen helpen. 

Weet iemand een oplossing of ervaart ook dit probleem? 

 

Modem: Sagemcom KPN box 12 (ik weet niet of dat helpt voor een oplossing)

Het glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen is ook het proberen waard. Wat is er zoal aangesloten op het modem?


Vul ook even je profiel aan mocht je dit nog niet hebben gedaan, dan kan een moderator mee kijken en eventueel wat metingen uitvoeren.

 

Hoe is het modem aangesloten op het glasvezel kastje? Met de rode kabel van 1 meter?


Het modem is met de 1 mtr rode kabel aangesloten op het glasvezelkastje.


Het glasvezelkastje 2 minuten van de stroom halen is ook het proberen waard. Wat is er zoal aangesloten op het modem?

Voor ik alles ga opnoemen wat ik aan mijn internet heb hangen. Rechtstreeks via ethernetpoorten een eigen wifi router, een domotica controller, een nas en één tv ontvanger kastje van kpn.  


Ga eerst eens testen zonder aangesloten randapparatuur. Dus rechtstreeks met een bekabelde pc of laptop. Dit om uit te sluiten dat het probleem niet door het netwerk na het modem wordt veroorzaakt. 


Ga eerst eens testen zonder aangesloten randapparatuur. Dus rechtstreeks met een bekabelde pc of laptop. Dit om uit te sluiten dat het probleem niet door het netwerk na het modem wordt veroorzaakt. 

Dat is moeilijk. Ik weet niet wanneer het wegvalt. En ik kan niet een hele dag zonder internet. Wat ik wel kan doen is de apparaten die rechtstreeks zijn aangesloten via de router laten lopen. Dat geldt dan voor de nas en de domotica controller. TV en router zijn natuurlijk nodig om rechtstreeks aan te sluiten. Is er mogelijk een lijst met apparatuur die storingen veroorzaken?


Nee er is geen lijst. De meeste uitval worst veroorzaakt door iets na te modem.  Komt er een moment het blijkt dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jou netwerk dan zijn de kosten van een monteur voor jou. Vandaar het voorstel om te testen.


Nee er is geen lijst. De meeste uitval worst veroorzaakt door iets na te modem.  Komt er een moment het blijkt dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jou netwerk dan zijn de kosten van een monteur voor jou. Vandaar het voorstel om te testen.

Prima tip om eerst zelf alles uit te sluiten voor de monteur komt. De storing ontstaat die doordat er iets op de ethernet poort wordt aangesloten, of dat er iets in de buurt staat of omdat het op het zelfde stopcontact is aangesloten? 


Nee er is geen lijst. De meeste uitval worst veroorzaakt door iets na te modem.  Komt er een moment het blijkt dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jou netwerk dan zijn de kosten van een monteur voor jou. Vandaar het voorstel om te testen.

Prima tip om eerst zelf alles uit te sluiten voor de monteur komt. De storing ontstaat die doordat er iets op de ethernet poort wordt aangesloten, of dat er iets in de buurt staat of omdat het op het zelfde stopcontact is aangesloten? 

Wat bedoel je met 'op hetzelfde stopcontact aangesloten '? Maak je gebruik van Devilo's? Internet via stopcontact dus?


Nee er is geen lijst. De meeste uitval worst veroorzaakt door iets na te modem.  Komt er een moment het blijkt dat het probleem veroorzaakt wordt door iets in jou netwerk dan zijn de kosten van een monteur voor jou. Vandaar het voorstel om te testen.

Prima tip om eerst zelf alles uit te sluiten voor de monteur komt. De storing ontstaat die doordat er iets op de ethernet poort wordt aangesloten, of dat er iets in de buurt staat of omdat het op het zelfde stopcontact is aangesloten? 

Wat bedoel je met 'op hetzelfde stopcontact aangesloten '? Maak je gebruik van Devilo's? Internet via stopcontact dus?

Nee geen devolo's meer. Daar had ik problemen mee omdat ik op de plaatsen waar ik die wilde gebruiken geen randaarde had. En dan storen die. Ik bedoel het zelfde stopcontact in de meterkast voor de voeding van de apparaten en het modem.


Dan wordt het toch alles loskoppelen en één voor één opnieuw aansluiten en kijken wanneer het probleem ontstaat (zoals al eerder is voorgesteld). 

En als je geen schets van je netwerk wilt plaatsen wordt het er niet makkelijker op.


Is het in de tussentijd al gelukt om te testen, @ravaoo? Is het probleem opgelost?
 


Is het in de tussentijd al gelukt om te testen, @ravaoo? Is het probleem opgelost?
 

Ik ben nog aan het testen. Het lijkt er op dat mijn domotica controller voor storing zorgt. 


Het heeft even geduurd om alles te testen. Al mijn apparatuur één voor één uit de meterkast verplaatst naar een wifi satelliet van mijn ORBI netwerk. De apparatuur is dan niet meer direct verbonden met het KPN modem maar via WIFI. Steeds na het verplaatsen van de apparatuur een paar dagen getest hoe de verbinding het doet. Steeds blijft het wegvallen van mijn internet terug komen. Het enige wat nu nog aangesloten zit is een TV box van KPN en mijn ORBI router. Die laatste kan ik niet los koppelen omdat ik dan niet meer kan werken. De ORBI router heeft een ethernet internet verbinding nodig om dit via wifi met de satellieten te delen. Alleen de wifi van het KPN modem is onvoldoende. Deze staat overigens uit om niet te storen in het wifi netwerk dat de ORBI maakt. 

Wat kan ik nog testen of aanpassen? Of is het waarschijnlijk dat er een storing in de KPN apparatuur (modem of glasvezelkastje) zit.


Ik ben uit getest. Het probleem blijft. Ook als ik al mijn apparaten niet direct aan het modem koppel. Wat kan ik nu nog doen?


Soms 

Ik ben uit getest. Het probleem blijft. Ook als ik al mijn apparaten niet direct aan het modem koppel. Wat kan ik nu nog doen?

Soms kan ik of mijn vrouw even niet werken (natuurlijk altijd als één van ons een belangrijke teams meeting heeft). Mijn domotica is soms niet benaderbaar (lastig als je de tuinsproeier wil uit zetten of het licht wil aan doen tijdens een donkere onweersbui). Mijn kinderen vallen uit hun game en zijn boos op mij omdat het internet het weer eens niet doet. Frustraties lopen op!


Als wij jouw verbinding uitmeten, meten wij een stabiele verbinding uit.

Wat kan ik nu nog doen?

Testen zonder jouw Orbi router? Je geeft aan dat loskoppelen niet kan in verband met jouw werk: kan het loskoppelen op het moment dat je niet aan het werk bent?

Andere optie is om een servicemonteur langs te laten komen. De eenmalige kosten voor een monteursbezoek zijn €60,-. Deze kosten zijn voor onze rekening als het probleem aan onze kant ligt en voor jou rekening, als het probleem aan jouw kant ligt. → Vandaar ook ons verzoek om al het mogelijke zelf goed uit te sluiten/ te testen.