Skip to main content

We hebben hier sinds kort een KPN glasvezel abonnement met het nieuwe v12 modem.
In het huis hebben we op de meeste plekken meer dan prima bereik; 3 van de 4 streepjes en met speedtest halen we gewoon netjes de maximale snelheid volgens ons abo van ruim 50 mbit.

Het probleem is echter dat soms op de meest vervelende momenten de verbinding wel behouden blijft, maar er geen '’internet'’ is. Streams vallen stil, Teams verliest de verbinding, bij Discord is die de verbinding kwijt, noem maar op. Het frappante is wel dat het betreffende apparaat aangeeft gewoon verbonden te zijn met goed bereik en transmissie snelheid van ruim 300 mbit aangeeft. Tenzij het langer duurt, dan geeft het apparaat wel aan dat er geen internet is, maar wel een goede verbinding met het modem. WiFi aan en uit is dan soms de oplossing.

De draadloze verbinding blijft dus in stand, maar geen internet….. Dit gebeurt op telefoons, laptops, Chromecast et cetera op totaal willekeurige momenten. De ene maal duurt het enkele seconden, de andere keer een tiental seconden voor het internet weer werkt. Het gekste is nog wel dat als het ene apparaat er last van heeft het andere er geen last van heeft. Ook als we er een andere router op afstand tussen zetten blijft het probleem aanwezig. Ondertussen blijven de lampjes op het modem aangeven dat alles in orde is.

Wanneer ik dan in de logs van het modem bekijk zie ik het volgende:

05.02.2021 13:25:27

Info

WIFI

A WiFi device <laptop> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_PRIV])

05.02.2021 13:25:26

Info

WIFI

Device <laptop> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_VIDEO_5G])

05.02.2021 13:24:29

Info

WIFI

Device <Ander apparaat> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_PRIV])

05.02.2021 13:24:25

Info

WIFI

A WiFi device <Ander apparaat> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_PRIV])

05.02.2021 13:24:19

Info

WIFI

Device <laptop> was disconnected on SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_PRIV])

05.02.2021 13:24:19

Info

WIFI

A WiFi device <laptop> has successfully connected to SSID (Device/WiFi/SSIDs/SSIDsWL_VIDEO_5G])

 

Het lijkt er dus op dat mijn laptop verbindt met WL_VIDEO_5G en er geen doorvoer lijkt te zijn. Vervolgens duurt het even en dan wordt die weer terug gezet op WL_PRIV waar het lijkt alsof er weer doorvoer is.

 

Kortom:

  • Is dit hét probleem?
  • Kan ik WL_VIDEO_5G uitzetten?

    Ondertussen begint het probleem namelijk zeer vervelend te worden met thuis werken en wegvallende verbindingen ivm Teams en andere applicaties.

 

 

Nog ter aanvulling:

- Vorige abonnement was zelfde aansluiting met een Experiabox V10 welke dezelfde problemen gaf als hierboven beschreven
- Laptop had eerst een AC7265 Intel WiFi kaart zonder ergens problemen te hebben ervaren. Om te zien of WiFi 6 een verbetering zou geven is deze vervangen voor een AX210 Intel kaart. Wederom blijven zelfde problemen aanwezig.

Hoi @Sjoerd16, welkom op het forum!
Ik kijk graag even mee! 
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Hoi @Thomas,

 

Bedankt! 

Ik heb inmiddels mijn gegevens aangevuld.

Ik ben benieuwd naar je advies.

 

Groet,

Sjoerd


Bedankt voor je gegevens @Sjoerd16, ik heb meteen even meegekeken en de lijn meet echt uitstekend. 
De melding over WL-Video5G zelf komt me eigenlijk ook niet bekend voor hoewel “wel verbinding geen internet” altijd wel op te lossen moet zijn. Meestal duikt dit op als je een wifiversterker,router of switch gebruikt die geen (goede) verbinding heeft met je experiabox.  Hoe heb je je netwerk verder ingericht? Kun je ook nog eens proberen je experiabox een fabrieksreset te geven met het resetknopje achterop? Dit wil vaak nog wel eens helpen!


We hebben niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat het gelukt is.  Anders weet je ons te vinden!