Skip to main content

Het volgende doet zich voor.

Sinds enige tijd zakt de inter net verbinding in van 48 Mbps naar 1Mbps of nog lager. Voorheen was dit alleen rond het middaguur of zo tussen drie en vier uur. Maar sinds afgelopen weekend komt de snelheid niet boven de 25 Mbps. Sterker het is eerder stabiel tussen de 1 en 1,5 Mbps. Dit terwijl er eigenlijk niets op het netwerk gebeurt.  Onderstaande afbeelding zijn wifi resultaten bedraad is net zo erg.

 

Normaal halen we rond de 48 Mbps down en 10 Mbps up. En kan men in huis vrolijk thuiswerken, muziek/video streamen en online gamen met een download op de achtergrond.

Nu mogen we blij zijn als we even kunnen googlen. In het verleden hadden we dit euvel ook en na komst van een monteur bleek in de wijk centrale dat de verbinding daar niet goed contact maakte en zichzelf steeds resetten.

Normaal gebruik in een Fritz!box 7590 maar omdat deze buiten KPN is aangeschaft krijg je daar geen ondersteuning voor. Dus nu hangt de Experiabox V8 weer aan de lijn. En meldt de probleem oplosser dat A. Modem te oud is (nieuwe is al besteld) of dat er voor 60 euro een monteur langs moet komen. Dat laatste is leuk maar wil ik nog even uitstellen. Kan er vanuit KON gekeken worden wat er precies op de lijn gebeurt?

Ik heb een oud Telfort abonnement, en maximale snelheid op ons adres is 50Mbps.

Glasvezel zit blijkbaar (eindelijk) in de planning maar wanneer is nog een raadsel.

Het blijkt uit jouw screenprint niet of het de inkomende verbinding, of de wifi is. En dat moet wel duidelijk zijn om je te kunnen helpen. 
dus beste is om even bekabeld de speedtest te draaien op het moment dat er een issue is. 
 


Misschien nog even goed door lezen?

Er staat duidelijk “Onderstaande afbeelding zijn wifi resultaten bedraad is net zo erg”

 

Maar hier nog de bekabelde resultaten van de afgelopen dagen

 


Dit is het status scherm waar je ziet dat de Download gehalveerd is.

Inmiddels is er een nieuwe modem onder weg de experiabox V12 maar mijn vermoede is dat deze weinig vebetering zal geven. Daar de Fritzbox die net een jaar oud is ook geen verbetering gaf.


Hoi @RvSo1o . Ik lees dat je een nieuwe modem toegestuurd krijgt? Laat je weten hoe dat afloopt?


Helaas biedt de nieuwe modem geen verbetering zie scherm afbeelding.

Ook de actualrate is vele malen lager dan de maximum rate.

Nu weet ik dat deze laatste relatief is  en afhangt van afstand tot de wijkcentralen (deze is hemelsbreed 300 meter) Maar nog vrij recent (maart) haalde de verbinding tussen de 45 en 49Mbps (zie onderstaand afbeelding)

Het lijkt er op dat de verbinding is gehalveerd of wordt afgeknepen.

Zelf heb ik al de troubleshooter doorgelopen, kabels vervangen, modem vervangen. modem dichter bij isra punt aangesloten maar niets helpt. dus …. help?


Hoe ziet het is/ra punt er bij jou uit? Is dat een lasdop? Of een plastic is/ra kastje?  Hoe lang is het kabeltje dat van dit is/ra naar je Box12 loopt? En is dat kabeltje eventueel nog vervangen?


Zo ziet het isra punt er uit. 

De kabel het kabeltje is 5 m.

Het is/ra punt zit bij ons boven de voordeur onderbeen systeem plafond. Daar komt de koper draad binnen. Vandaar uit gaat het naar de meter kast waar de modem hangt. Dit is al meer dan twintig jaar de route. En op een geval na ( losse kaart in de centrale) nooit problemen gehad. De kabel zelf is ong. 7 jaar oud. 

Ik heb ook een standaard meegeleverd kabeltje getest maar ook daar kreeg ik geen goede resultaten. Nadeel was dat dit met een tablet en dus wifi was. Wat niet optimaal is, maar een pc naast de voordeur zetten kan niet.

 

 

 


Vervelende is dat het oude Telfort forum ter ziele is dus ik niet kan doorlinken naar dat geval.

 


correctie dit is het israpunt,


Ik denk dat we even moeten bellen. Wanneer schikt het?


Ik denk dat we even moeten bellen. Wanneer schikt het?

Sorry had het even druk maar vandaag of morgen moet wel lukken.

 


Lukt het maandagmiddag ook? (of een andere doordeweekse middag?)


Lukt het maandagmiddag ook? (of een andere doordeweekse middag?)

Het komt beter uit op dinsdagmiddag na halftwee.


Dan bel ik je rond die tijd even


Hoi @RvSo1o . Leuk je even gesproken te hebben. 

Ik heb een ticket aangemaakt en ik verwacht dat je binnen een paar uur een reactie krijgt van onze backoffice.  

Je kunt met hen zaak verder bespreken. Mijn (voorlopige) advies is een monteur om jouw lijn uitgebreid door te meten maar de eindbeslissing is aan hun.

Laat je weten hoe het afloopt?


Hoi Erwin bedankt voor het telefonisch contact 

Inmiddels de sms van je collega's gehad op gereageerd ( en inderdaad zij constateerde dat de verbinding weer werkten). Optie gekozen voor contact met een expert en daar moet ik nog op reageren op een dag dat we even zonder internet kunnen. Dus wordt vervolgd.


Ik wil je adviseren om dat op korte termijn in te plannen (en dan gewoon verder in de toekomst). Ik vermoed namelijk  dat ze het ticket na een week automatisch sluiten. 


Momenteel wordt er naar gekeken.

Net een lijn reset gehad wat enige verbetering geeft. Modem geeft nu bij DS 41Mbit was 28Mbit. Lijn is nog niet optimaal over 3 weken weer contact.


Even een update.

Inmiddels is de lijn redelijk stabiel.

Er is nog steeds terugval in de snelheid maar minder dan voorheen.

Momenteel lijkt de oorzaak aan de user kant te zitten (mijn kant). 

Nu heb ik een UTP kabel opgestuurd gekregen om tussen mijn modem en isra punt te instaleren.

 

Probleem is nu dat mijn isra punt zoals hieronder is afgebeeld vrij oud is sstaat zelfs niet afgebeeld op de kpn website] en ik dus niets kan met een UTP kabel.

 

Nu wordt ik maandag terug gebeld maar misschien dat iemand mij  even verder kan helpen?

 

 

 


@RvSo1o Dat is geen kabel die tussen jouw is/ra en modem hoort.  Daar hoort een 'gewone’ telefoonkabel tussen.  Jij hebt een rj11 nodig.  Zit er een ‘varkenssnuit’ aan de andere kant van dat kastje?

 


Hoi Erwin,

Nee dat dacht ik ook al.

Ik denk dat het een misverstand is geweest met je collega.

Of ik ben niet duidelijk genoeg geweest over welke kabel ik bedoel.

Alhoewel ik op dit en andere forums wel lees dat het mogelijk is om een utp kabel aan te leggen lijkt het me sneller om maandag met je collega toch een monteur te regelen.

Bedankt!


Ik kan je ook wel een geschikt setje aansluitmateriaal sturen, hoor.  Laat maar weten.