Skip to main content

Goedenavond,

Onlangs heb ik mijn internetsnelheid aangepast van 100 mb naar 1gb/s. Volgens de status van deze bestelling heb ik alle producten in huis, is het goed aangesloten en kan het gebruikt worden. Maar als ik een snelheidstest doe (via vaste kabel) kom ik niet hoger dan 90 mb/s.

Wanneer gaat de 1 gb/s in?

Mvg,

Dennis

Hallo @Dennis89 , je hebt nu dus sinds begin december een actieve glasvezelaansluiting begrijp ik?

Heb je per mail of SMS bericht gehad dat je Gigabitverbinding per datum X actief is?

Haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef daarna de modem eens een fabrieksreset.

Kun je eens een foto plaatsen van de glasaansluiting?

 


Hoi @JanD,

Ik heb de resets uitgevoerd, maar helaas zonder het gewenste resultaat. Verder klopt het dat wij sinds december een glasvezelaansluiting hebben in onze nieuwe woning. 

Op 7 december hebben wij ons internetpakket aangepast van 100 naar 1 gbit/s.
Hierover hebben wij een bevestiging per mail ontvangen dat het abonnement is aangepast.

Als ik kijk naar de status hiervan zie ik:

 

 

 

Zie hieronder de foto's:

 

 

Mvg,


Dennis


Hallo @Dennis89 , als je een Windows 10/11-computer hebt, downloadt dan uit de Microsoftstore de Speedtest app van Ookla, die geeft de meest betrouwbare snelheid weer.

Alleen bekabeld testen, draadloos is zinloos, plaats dan eens een screendump van de resultaten.

Heb je de netwerkkaart binnen je PC wèl op Gigabit staan. Kan je netwerkkaart binnen je PC wel Gigabit aan of is het nog een 100Mbit/s-kaart?

Voordat je bovenstaande allemaal doet haal de glaskast nog eens minimaal 2 minuten van de stroom en herstart e.e.a. weer en doe dan bovengenoemde geadviseerde tests.

Succes.

 

 


Hoi @JanD,

Ik heb mijn laptop aangesloten op verschillende patchpunten in het huis. Bij allen haal ik nu +/- 900 mb/s (prima!). Nu heb ik 2 patchpunten op zolder, waarbij ik er bij 1 de 900 mb/s haal, maar bij de ander niet verder kom dan 90 mb/s. Heb jij enig idee hoe dit kan komen?

Op de modem heb ik de kabels als test nog eens van poort gewisseld. Maar dit maakt niks uit.

Mvg,

Dennis


Hallo @Dennis89 als jij een patchpunt een netwerkaansluitdoos noemt, zoals afbeelding hieronder, kan het zijn dat de er een verkeerde kabel op aangesloten is, CAT5 of minder of dat de kabel zelf ergens een onderbreking heeft waardoor je niet hoger komt dan ongeveer 100Mbit/s:

 


Hoi @JanD,

Het zijn Cat6 verbindingen door het huis (netwerkaansluitdozen) en de kabel die ik vanuit mijn laptop naar het aansluitpunt laat lopen is telkens hetzelfde gebleven. Waarbij ik bij het ene punt 900 mb/s en helaas 1 punt op zolder maar 90 mb/s.

Dan ben ik bang dat de kabel ergens een onderbreking heeft. Maar daar kan je moeilijk achter komen ben ik bang?

mvg,

Dennis


Hallo @Dennis89 ,met een eenvoudige netwerkkabeltester is daar achter te komen.

Er is een ook Realtek Ethernet Diagnostic Utility bij Realtek te downloaden en op je pc te installeren, mits je ook een Realtek netwerkkaart hebt. Die laat de kwaliteit van de kabel zien, wat deze maximaal kan verwerken, of alle 8 aders meedoen en een geschatte lengte van de kabel.

Ik heb die tool standaard op mijn pc zitten en werkt perfect, ook voor draadloos en Bluetooth te gebruiken.

Succes.

Â