Skip to main content

Ik heb 500 mbps glasvezel internet van KPN maar op mijn desktop wordt de snelheid gemaximeerd op 100 mbps. (Wifi werkt prima)

Nu lees ik op internet dat dit meestal komt door beperkingen van hardware zoals switch of kabels maar ik heb een gigabit switch (Netgear GS105) en Cat5E kabels dus ik zou niet weten waar het aan kan liggen. 


Ik heb een aantal dingen geprobeerd:

  • Op mijn PC staat de “Realtek PCIe GbE Family Controller”. Ik heb hiervoor de laatste driver geïnstalleerd. Geen verandering. 
     
  • Als ik via “Eigenschappen” het IPV6 protocol aanvink veranderd er ook niets.
     
  • Via Eigenschappen > Geavanceerd instellen op “Snelheid & Duplex” werkt niet want dan “herstart” de boel en staat hij weer terug op “Advanced EEE” met als waarde “Uitgeschakeld”. 
     
  • Ten einde raad heb ik het glasvezelmodem en de KPN box gereset maar ook dat levert niets op.


Alle ideeën zijn welkom!

 

 

En als je op eigenschappen drukt, wat zie je dan (kan je het hier tonen)?


En als je op eigenschappen drukt, wat zie je dan (kan je het hier tonen)?

Dank voor je reactie, CorL. Hierbij de schermprint. 2 dingen passen er niet op, namelijk:

 

  • Link-Layer Topology Discovery Responder
  • i/O-stuurprogramma van Link-Layer Topology Discovery Responder


     

 


Ik kan 1 idee opperen die ikzelf aan de hand gehad heb, vervang de kabels eens voor nieuwe, ik bleef op 100 hangen omdat er 1 stekkertje niet goed was en dannword de verbinding terug gezet op 100Mb ipv 1 gig.


@Bakstra

dit lijkt een probleem in de bekabeling of rj45 stekkers

is deze zelf gemaakt ?

controleer of alle 8 draadjes contact maken

je kunt voor een paar euro een netwerk kabel tester aanschaffen

een simpel kastje wat aangeeft dat alle 8 draadjes over komen

 


Ik kwam op een andere uit. Doe deze even, dan worden haarfijn alle settings van deze Ethernet adapter die ik ook heb en bij mij 1000/1000 is getoond. (over een 100Mbs lijn)

https://support.microsoft.com/en-us/windows/check-your-network-connection-status-efb4fb41-f751-567a-f60f-aac9114659a5#:~:text=Windows%2010%20lets%20you%20quickly%20check%20your%20network,select%20Settings%20%3E%20Network%20%26%20Internet%20%3E%20Status.


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 


@Bakstra

dit lijkt een probleem in de bekabeling of rj45 stekkers

is deze zelf gemaakt ?

controleer of alle 8 draadjes contact maken

je kunt voor een paar euro een netwerk kabel tester aanschaffen

een simpel kastje wat aangeeft dat alle 8 draadjes over komen

 



De kabel vanuit de Switch naar de PC is een “out of the box” maar die van het modem naar de switch is inderdaad zelfgemaakt omdat de kabel trekken met bekje onmogelijk was. Dank! Ga ik onderzoeken.


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Dankjewel Dennis, dit heb ik inderdaad geprobeerd. Dan sluit het scherm af en stopt mijn internet toegang voor een paar seconden. Als hij daarna weer “opstart” dan staat hij nog steeds op 100 mbps en staat hij weer op “Advanced EEE”


@Bakstra wat geven de lampjes op de switch bij die poort aan 

Beide groen?

 


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Dankjewel Dennis, dit heb ik inderdaad geprobeerd. Dan sluit het scherm af en stopt mijn internet toegang voor een paar seconden. Als hij daarna weer “opstart” dan staat hij nog steeds op 100 mbps en staat hij weer op “Advanced EEE”

Maar waarom laat je die pagina niet zien waar al je gegevens over die Realteck adapter op staat zoals de maximale snelheid en de huidige gebruikte driver en veel meer. 1 tel werk. 


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Dankjewel Dennis, dit heb ik inderdaad geprobeerd. Dan sluit het scherm af en stopt mijn internet toegang voor een paar seconden. Als hij daarna weer “opstart” dan staat hij nog steeds op 100 mbps en staat hij weer op “Advanced EEE”

Ja maar het gaat om de waarde die staat onder de eigenschap “Speed & Duplex”.
Staat daar Auto Negotiation?


@Bakstra ,Misschien te simpel gedacht....Maar heb je wel een v8 of nieuwer?


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Dankjewel Dennis, dit heb ik inderdaad geprobeerd. Dan sluit het scherm af en stopt mijn internet toegang voor een paar seconden. Als hij daarna weer “opstart” dan staat hij nog steeds op 100 mbps en staat hij weer op “Advanced EEE”

Ja maar het gaat om de waarde die staat onder de eigenschap “Speed & Duplex”.
Staat daar Auto Negotiation?



Bij Speed & Duplex staat inderdaad Auto ​​​​matisch onderhandelen. Als ik daar wijzigingen in probeer aan te brengen (bv op “1 gigabit” zetten, dan herstart de boel en blijft de snelheid op 100 mbps staan.

 

 


@Bakstra wat geven de lampjes op de switch bij die poort aan 

Beide groen?

 


Alles is groen maar 1 lampje staat uit. De kabel die naar de PC loopt. Het linkerlampje is groen. De rechter is uit... 


@Bakstra kijk eerst even op jou switch dat de beide led lampjes groen branden

Per poort dat houdt in dat je een gigabit verbinding hebt 

Als alleen het linker ledje brand heb je een 100mbit verbinding 

 


@Bakstra wat geven de lampjes op de switch bij die poort aan 

Beide groen?

 


Alles is groen maar 1 lampje staat uit. De kabel die naar de PC loopt. Het linkerlampje is groen. De rechter is uit... 

Oke dan is die verbinding 100mbit 

Kun je die out of the box kabel eens vervangen 

 


Heeft u misschien 2 netwerkkaarten in uw pc zitten?


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Hallo @Dennis-L je verwijst naar de draadloze adapter, terwijl het de LAN-adapter moet zijn.


 

Of de kabel is niet goed inderdaad of staat er misschien bij de eigenschappen van de netwerkkaart staat bij Speed & Duplex per ongeluk 100 Mbps Full/Half Duplex ingesteld.

Je komt daar door op Eigenschappen te drukken, daarna configureren en dan Geavanceerd


 

Hallo @Dennis-L je verwijst naar de draadloze adapter, terwijl het de LAN-adapter moet zijn.

Nee ik verwijs niet naar een draadloze adapter.
Het zijn enkel screenshots als voorbeeld waar de knoppen zitten, maar inmiddels is al duidelijk dat het op Auto Negotiation staat bij de topic starter.


Ha @Bakstra, wat mooi om te zien dat de community er eens goed is voor gaan zitten om jou te helpen! Ik ben alleen nu nog niet helemaal zeker ervan of jouw probleem inderdaad is opgelost. Heb je de aanpassingen zoals hierboven uitgelegd worden, door kunnen voeren? Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het vooral weten!


Ha @Bakstra, wat mooi om te zien dat de community er eens goed is voor gaan zitten om jou te helpen! Ik ben alleen nu nog niet helemaal zeker ervan of jouw probleem inderdaad is opgelost. Heb je de aanpassingen zoals hierboven uitgelegd worden, door kunnen voeren? Als we nog iets voor je kunnen doen, laat het vooral weten!



Hi Marcia!

 

Ik heb het nog niet opgelost maar heb inmiddels dankzij de hulp van @peter-keetfm (waarvoor dank!) wel kunnen vaststellen dat het niet aan modem, switch, noch kabels ligt maar aan mijn PC zelf. Als ik de kabel namelijk in een laptop prik gaan beide lampjes wel branden en heb ik inderdaad dik 300 mbps.

Ik heb deze PC een jaar of 2 geleden gebouwd met allemaal relatief nieuwe onderdelen dus ik ga eens uitzoeken waar het nu precies aan ligt. Bedankt!


Maar er bestaan wel 100Mbs Realtek netwerk kaarten. 

Maar om de een of andere reden wil je niet onderzoeken of dat bij jou het geval is, maar dat is wel gezien het eerste bericht het meest waarschijnlijke. Wat hier getoond wordt is volgens mij de maximale prestatie op Ethernet gebied van de gebruikte adapter.

https://www.amazon.com/100Mbps-Fast-Ethernet-PCI-Adapter/dp/B002OOBQY4


Als het een zelfbouw pc is zou ik die netwerk kaart vervangen door een goed merk bijvoorbeeld netgear heb ik nooit problemen mee gehad 

Zie ook even Dit stukje 


Als het een zelfbouw pc is zou ik die netwerk kaart vervangen door een goed merk bijvoorbeeld netgear heb ik nooit problemen mee gehad 

Zie ook even Dit stukje
 

Ik heb wel een MOBO die gigabit internet ondersteunt dus ik ga even helemaal terug naar de basics: de pc even opmaken om te kijken of het stekkertje er wel goed in zit. Ik lees elders dat als 1 van de draadjes niet goed aangesloten is je nog steeds 100mbps internet kunt hebben maar dus geen gigabit. 

Mocht dat niet werken dan ga ik idd de netwerkkaart vervangen. Thanks again! 


Maar er bestaan wel 100Mbs Realtek netwerk kaarten. 

Maar om de een of andere reden wil je niet onderzoeken of dat bij jou het geval is, maar dat is wel gezien het eerste bericht het meest waarschijnlijke. Wat hier getoond wordt is volgens mij de maximale prestatie op Ethernet gebied van de gebruikte adapter.

https://www.amazon.com/100Mbps-Fast-Ethernet-PCI-Adapter/dp/B002OOBQY4


Klopt, maar kennelijk is dit er niet een.

 

Ik weet niet wat er precies gebeurd is -volgens mij heb ik verder weinig veranderd- maar ineens heb ik wel 500 mbps en geeft “snelheid” nu ook 1 gbps aan. WEIRD maar probleem opgelost. Dank allemaal voor de suggesties.