Skip to main content

Afgelopen nacht heeft er onderhoud plaats gevonden, hiervan ben ik netjes op de hoogte gebracht. Het was de afgelopen dagen een drukte van belang bij de kpn centrale waar ik naast woon, dus ik had al een onderhoud aan zien komen. 

Maar dat is niet mijn probleem, sinds het onderhoud is mijn internet snelheid veel lager dan normaal. Ik moet hier 50 Gbps kunnen krijgen, meestal was dit net iets boven de 40 nu nog geen 30. Heb alle voorgeschreven acties ondernomen, modem herstart, wifi plus punten gereset en opnieuw geïnstalleerd. Maar er veranderd niks... ik wil niet bellen met de klantenservice want dan zie ik de bui alweer hangen en willen ze dat hele circus nog een keer doen en aangezien ik dat al heb gedaan zonder resultaat lijkt me dat onzinnig. Er is in de centrale iets veranderd blijkbaar waardoor de snelheid niet goed is. Misschien kan een monteur hier even naar kijken, is enkele maanden geleden ook gedaan toen mijn kpn abonnement net was ingegaan en mijn snelheid ook niet oké was. Monteur thuis gehad, probleem opgelost en toen hij zag dat de snelheid niet oké was heeft hij ook dit opgelost in de centrale. Graag actie hierop. 

Ik heb even gekeken, @Fris-Ian, en ik zie dat op basis van adres een verwachte haalbare snelheid is van ongeveer 53 Mbit, bekabeld. Als ik de boel doormeet zie ik dat er in de praktijk nu 40 Mbit binnenkomt. Dat komt overeen met wat je aangaf eerder ook ongeveer te hebben. Ik zie verder geen gekke dingen als ik naar de aansluiting en de poort kijk. Dus ik kan er niet direct de vinger opleggen of er wat mis is, en zo ja wat.

Hoe ervaar je de snelheid thuis nu? Haal je die 40 bekabeld ook? Via de wifi kan het wat lager zijn. Maar als je voldoende wifipunten hebt met de juiste spreiding, en niet teveel verstoring vanuit omgevingsfactoren, dan zou die 40 via wifi ook haalbaar moeten zijn.


@Fris-Ian , even een vraag naast het gemelde snelheidsprobleem: Hoe kan het dat je maar 50 Mb/s kunt halen terwijl je ‘naast’ de centrale woont? Voordat ik glas kreeg was deze snelheid ook hier het geval met VDSL maar ik woon dan ook 1600 m van de centrale en zonder gekoppelde wijkkasten. 

 


Ik heb geen glas... 😜 

En de snelheid is nu beter... 💪🏼