Skip to main content

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje merken we wat problemen met onze internetsnelheid. Het is lastig te zeggen wanneer het precies is begonnen, maar het speelt in ieder geval al meer dan een maand. We merkten o.a. dat bij het streamen van video de beeldkwaliteit regelmatig wat slechter wordt of dat er meer haperingen zijn om te kunnen bufferen. Ook de dagelijkse backups van WhatsApp doen er ineens tientallen minuten over, waardoor de app zich ook nog wel eens verslikt en de backup helemaal niet meer af wil maken.

Ik ben vorig weekend op onderzoek uitgegaan en kwam er al snel achter dat de speedtests (KPN, Ookla & WiFiman) nog maar 13 Mbps down / 0.8 Mbps up behalen. Zowel bedraad als via WiFi geven dezelfde getallen. Dat is wel een flinke tegenvaller! Ik heb nog metingen uit 2019 en 2020 teruggevonden waarop we nog ruim boven de 70 Mbps down / 20 Mbps up zaten! Daarna ook maar even gekeken wat KPN tegenwoordig als maximale internetsnelheid opgeeft voor ons adres; dat is ook slechts 14 Mbps down / 2 Mbps up. Uiteraard heb ik nog de nodige resets geprobeerd, zowel via de web interface als met de ouderwetse paperclip, maar dat mocht ook niet baten. We hebben vorige zondag zelfs een paar uur zonder verbinding gezeten omdat de modem blijkbaar geen contact meer wilde liggen met de KPN. Dat probleem verhielp zichzelf uiteindelijk (gelukkig).

Je hoort regelmatig dat er weer in de buurt wordt gewerkt om het netwerk te verbeteren, maar dat is dan blijkbaar wel ten koste van onze aansluiting gegaan. Of kan hier toch bij ons thuis nog iets verkeerd zitten?

Helaas is het ook niet de eerste keer dat we problemen hebben. Een recente tijdlijn:
- November 2019: Internet valt regelmatig uit (modem herstart soms meerdere keren per dag). Onze oude Experia Box v7 wordt vervangen voor een Experia Box v10a. Problemen lijken weg (of in ieder geval minder aanwezig).
- Oktober/November 2020: Weer het oude liedje. Modem herstart regelmatig, verbinding is soms meer dan een uur weg. Uiteindelijk is de oude lasdop vervangen voor een moderner ISRA punt. Ook heeft de monteur de 1 jaar oude Experia Box v10a alweer vervangen voor de KPN Box 12. Voor de volledigheid, rond deze tijd is er ook een Experia WiFi punt bijgekomen, ter vervanging van een oud Sitecom repeatertje. Dit leek allemaal stabiel te werken.
- Zomer 2022: En nu dus nog maar 13/0.8 Mbps… het is dat we nu even niet thuis hoeven te studeren of werken, want met een MS Teams meeting loopt de lijn al aardig vol.

Ik ben nog maar even verder gaan kijken. Met zowel de v10a als net na het verwisselen voor de Box 12 heb ik de eerder genoemde 70+/20+ Mbps kunnen meten. Met de v10a kon ik zien dat we op VDSL profiel 17a zaten, maar die info lijkt in de Box 12 niet meer in te zien (al vermoed ik dat dat niet meer het geval is). Wel kan ik nog steeds waardes als de Noise Margin en Attenuation uitlezen en voor zover ik die kan interpreteren lijken die me erg slecht, zeker als ik het vergelijk met wat ik twee jaar geleden op de v10a zag.

KPN Box 12 info:

KPN Experia Box v10a info (Oktober 2020):


Ik denk dat ik mijn eigen vraag al bijna kan beantwoorden, maar zou hier nog iets fout kunnen zitten aan onze kant, of wordt het toch weer tijd voor ons jaarlijks bezoek van de KPN monteur?

Hi @jvane! Ik heb met de gegevens in je profiel een meting gedaan. Daaruit zie ik inderdaad dat er iets aan de hand is. En er gaat een monteur nodig zijn.

Wat me opvalt is het type melding. Die lijkt aan te geven dat ergens signaal wordt gestuurd naar een doodlopende lijn. Kan het zijn dat je op enig moment een kantoor in huis hebt gehad? Of een andere constructie waarbij kabels vanuit het ISRA punt doorgelust zijn naar een andere plek in de woning? Als dit zo is, bespreek dit dan even met de monteur. 

Ik heb een ticket voor je aangemaakt. Er wordt eerst van afstand gekeken wat er aan de hand is. Daarna nemen we contact met je op om te zien hoe we dit het best op kunnen lossen. Ik heb ook aangegeven dat er een geschiedenis is. En de vraag gesteld even verder te kijken dan alleen het probleem dat nu speelt.

Laat je hier weten zodra je wat van onze ticketservice gehoord hebt?


Hi @Bram_, bedankt voor je bericht en het doorzetten van mijn melding. Mijn moeder heeft eerder vandaag al telefoon gehad, maar helaas met de tegenovergestelde reactie. Onze lijn zou nagemeten zijn en er was geen aanleiding om een monteur langs te sturen. Het zou “heel normaal” zijn dat er op ons adres dergelijke snelheden worden behaald. In die conclusie kan ik mij helaas niet vinden, dus ik zal morgen zelf nog maar even terugbellen naar het nummer dat mijn moeder heeft gekregen.

Wij hebben geen kantoor aan huis gehad. Het ISRA punt zit sinds de eerste PTT aansluiting op dezelfde plek in huis. Sinds 2006 nemen we al DSL internet af van KPN. Behalve verschillende modems is er door de jaren heen eigenlijk niets gewijzigd, behalve dat dus anderhalf jaar geleden het ISRA punt zelf is vervangen (na eerdere problemen). Er zijn geen kabels doorgelust, de modem hangt ongeveer een meter van het ISRA punt.

 


Heb vanmiddag zelf dus even teruggebeld. Werd gelukkig snel geholpen en de man aan de andere kant van de lijn begreep ook wel dat er iets niet klopte. Twee uur later hadden we al een monteur op de stoep staan. Hij heeft de verbinding tussen de wijkkast en onze aansluiting nagemeten en kwam tot de conclusie dat de lijn buitenshuis niet in orde is. Dat werd later nog maar weer eens bevestigd toen bleek dat onze verbinding weer niet terug wilde komen. Dat heeft uiteindelijk weer bijna 2 uur geduurd, maar gelukkig werkt dat voor nu weer.

Maandagmiddag komt er als het goed is al iemand om verder te meten en eventueel reparaties uit te voeren. Daar zal waarschijnlijk wel bij gegraven moeten worden, dus ik ben benieuwd hoe snel dat allemaal zal gaan lukken. Wordt dus vervolgd, maar ik ben blij dat het serieus wordt genomen.


@jvane ik ben ook blij dat er nu actie wordt ondernomen. Wel moet ik zeggen dat ik niet snap waarom dat eerste ticket is afgewezen. Op het moment dat ik de meting deed was er sprake van een duidelijke foutmelding. En blijkbaar was dit ook zo op het latere tijdstip.

Ik ga voor nu het topic sluiten omdat ik er vanuit ga dat met het lopende proces alles wordt opgelost. Als dat om welke reden dan ook niet zo is kan je dit altijd hier in het topic vermelden. Dan help ik je gelijk weer verder. 😊