Skip to main content

Hallo,

Mijn internet snelheid is 50% minder dan wat ik gewend ben. Als ik de KPN-speedtest run geeft hij aan dat mijn internetsnelheid down 87.2 en up 94.8 is. Terwijl ik betaal voor 200 up en 200 down. Wat is er aan de hand?

Grt, Marcel

Probeer eens www.speedtest.net als je wil. Dat is de beste test. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. Heb je glasvezel?


Ja ik heb glas. Speedtest.net geeft down 92.87 en up 94.56. hetzelfde dus.


Heb je het glasvezelkastje al een keer 2 minuten van de stroom gehaald?


Nope nog nooit? Waarom zou ik dat moeten doen?


Dat wil wel eens helpen. Dan reset je het kastje.


Glaskastje 2 min van de stroom gehaald en er weer opgezet, geeft geen verbetering met speedtest.net test

 


Dan kan je niet veel meer doen.  Modem resetten kan nog maar ik ben bang dat er een medewerker aan te pas moet komen. Het is druk dus het duurt een paar dagen.  Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. 


Dat is jammer dat je me niet verder kan helpen. Maar dan ga ik er vanuit dat ik geld terug krijg voor het gebrek aan service. Bij wie kan ik dat aankaarten?


Geen idee. Ik ben maar gewoon een forumlid. Je zou kunnen bellen met de klantenservice 0800-0402. Neem er de tijd voor want de wachttijden zijn lang. Tegen de computer die je aan de lijn krijg zeg  je ik wil een medewerker spreken en dan vertel je het verhaal.  Van compensatie zou ik niet teveel verwachten.


Die snelheden duiden echt op een fysieke 100Mbps verbinding. 

Loop dus alle kabels en switches na tussen de NTU en de computer waarmee gemeten wordt.

Vervang ze één voor één.


Dat is natuurlijk onzin. Ik heb een 1Gb intern (UTP CAT5) netwerk en wat ik al eerder had aangegeven had ik de internet snelheid 200 up een 200 down. Dus waarom is dat nu een 100Mb netwerk probleem!! 

Dat is ook wel een beetje het probleem waar ik steeds tegenaanloop als ik contact heb met de KPN support afdeling. Het probleem wordt ten alle tijden bij de klant neergelegd en jullie gaan niet eerst onderzoeken of het probleem intern (KPN) wordt veroorzaakt.

 

Nogmaals ik had de beschikking over de 200/200 internet snelheid en als ik nu test is dat 50% minder. Dus KPN los het op zou ik zeggen.

 

 


Dat is natuurlijk onzin. Ik heb een 1Gb intern (UTP CAT5) netwerk en wat ik al eerder had aangegeven had ik de internet snelheid 200 up een 200 down. Dus waarom is dat nu een 100Mb netwerk probleem!! 

Ik zou het toch maar eens doen als ik jou was. Als één van de aders van een UTP kabel geen contact (meer) maakt (kabelbreuk of plug) dan valt de 1Gbps terug naar 100Mbps. Dit is een regelmatig terugkerende oorzaak van dergelijke problemen. Alleen al een niet goed contact makend plugje kan hier de oorzaak zijn.

 

Nogmaals ik had de beschikking over de 200/200 internet snelheid en als ik nu test is dat 50% minder.

Die snelheden die jij noemt (down 92.87 en up 94.56) duiden echt op een verbinding die fysiek/hardwarematig maximaal 100Mbps aan kan.

 

Overigens ben ik, net als jij, gewoon een klant van KPN en lid van dit forum.


Bij deze mijn oprechte excuses. Ik heb een laptop rechtstreeks op het modem aangesloten en daar een speedtest opgestart. Internet snelheid is daar veel hoger dan op mijn desktop. Er zit een 100MB component in mijn UTP netwerk. Dus dat is het probleem. Snap alleen niet waarom ik dan wel 200/200 internet snelheid ooit op mijn desktop heb gezien. Maar goed dat maakt dan nu ook verder niet uit. Het issue ligt inderdaad aan mijn kant.


Bij deze mijn oprechte excuses. 

Excuses zijn natuurlijk niet nodig. Frustratie kan nu eenmaal leiden tot reacties waarbij emoties een grote rol spelen, dat is heel menselijk. :relaxed:

Ik ben blij dat je in ieder geval hebt kunnen constateren dat het probleem in jouw thuisnetwerk gezocht moet worden. Daarmee is een oplossing hoogstwaarschijnlijk ook binnen handbereik. :wink:


Alles gecontroleerd en het is opgelost. Ik heb de kabel die van het KPN modem in mijn router gaat (12 meter) getest en meet ik dezelfde internet snelheid als op het modem. Kabel weer in mijn router gestoken en zie daar ook op de rest van mijn netwerk weer de internet snelheid die ik verwacht. Probleem zat ‘m dus in mijn router (poort). Hoe het is ontstaan is mij onduidelijk maar loshalen en weer koppelen van de kabel (welke van het het KPN modem komt) geeft het gewenste resultaat.

 


Probleem zat ‘m dus in mijn router (poort). Hoe het is ontstaan is mij onduidelijk maar loshalen en weer koppelen van de kabel (welke van het het KPN modem komt) geeft het gewenste resultaat.

Het komt wel vaker voor dat een netwerkplug net niet meer goed in een LAN poort zit waardoor één van de aders geen contact meer maakt.

Goed te lezen dat het verholpen is. :relaxed:


Reageer