Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid is minder dan 1000 Mbp/s zowel als upload als download

• February 17, 2026
  • 38 reacties
  • 392 keer bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 25, 2026

Ja, ik zal hem direct op het glas aansluiten met de SFP module. Mijn computer en servers hebben allemaal 10GbE kaarten erin en lokaal werkt dit ook volledig op 10GbE (ergens tussen 8000 en 9600 Mbps).

O, dan zal de beperking van 930/930 misschien de AON zijn. Want met XGS-PON zou je wel op of net boven de 1000/1000 uit moeten komen met een 1000Gbps abo.

Ik vraag me wel nog steeds af of de UDM Pro dit aan zal kunnen. We zullen zien 😉

• Auteur
  • Helper
  • February 25, 2026

Ja, ik zal hem direct op het glas aansluiten met de SFP module. Mijn computer en servers hebben allemaal 10GbE kaarten erin en lokaal werkt dit ook volledig op 10GbE (ergens tussen 8000 en 9600 Mbps).

O, dan zal de beperking van 930/930 misschien de AON zijn. Want met XGS-PON zou je wel op of net boven de 1000/1000 uit moeten komen met een 1000Gbps abo.

Ik vraag me wel nog steeds af of de UDM Pro dit aan zal kunnen. We zullen zien 😉

Precies ik ben ook benieuwd. Zonder het te proberen zullen we het nooit weten helaas 🙃

Had wel iemand gezien die op de Unifi website die aangaf dat de UDM Pro het wel moet kunnen

https://community.ui.com/questions/5589f7be-ba32-4834-a802-fb54bee996d5?replyId=ec6b3d14-ba3c-48f4-9373-4c04cc100bfd

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 25, 2026

Nee hoor, dan haal je ook ongeveer 930/930Mbit/s met XGSPON is mijn persoonlijke ervaring.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 25, 2026

Nee hoor, dan haal je ook ongeveer 930/930Mbit/s met XGSPON is mijn persoonlijke ervaring.

Was dat ook met eigen XGS-PON SFP module en router?

Ik zie net dat de Box die KPN levert voor 1Gbps abo ook alleen maar 1Gbps poorten heeft. Dan is 940/940 inderdaad wel het maximum wat je kunt halen. Bij Odido leveren ze bij 1Gbps een router die een 2,5Gbps poort heeft en dan krijg je net iets boven de 1000/1000 geleverd.

Ik zie hier overigens ook een meting daarboven met XGS-PON (met eigen hardware naar ik aanneem).

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 25, 2026

Was dat ook met eigen XGS-PON SFP module en router?

Nee, ​@rvk01 met de standaard spullen van KPN.

• Auteur
  • Helper
  • February 25, 2026

Zo te zien kan ik geen eigen ONT instellen via de servicetool.

Als ik op ga verder druk zegt die direct "Het is gelukt"

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 25, 2026

Ik haal met mijn UCG Fiber op IDS/IPS de 4/4Gbs, ben benieuwd wat he met de UDM Pro haalt.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • February 25, 2026

Zo te zien kan ik geen eigen ONT instellen via de servicetool.

Als ik op ga verder druk zegt die direct "Het is gelukt"

Je hebt een GoF aansluiting, hier kan je geen 4 Gigabit op draaien.

Kon je volgens de website wel 4 gigabit bestellen ?

• Auteur
  • Helper
  • March 4, 2026

Geen probleem! Ik ga nu het 4Gbit netwerk aanvragen, ben benieuwd hoe dat zal verlopen.

Ga je dan een UDM Pro direct aansluiten op een 4Gbps lijn?

Dan ben ik benieuwd of je daarop wel de snelheid zult halen (met PPPoE).

Als je nu overigens op 930/930 Mbps zit dan denk ik dat er ergens ook nog een 1Gbps apparaat hangt (switch of netwerkkaart) die die snelheid niet aan zal kunnen.

De monteur is net geweest om de KPN-apparatuur aan te sluiten. Ik haal netjes 4100 om 3200. Ik vroeg de monteur direct of het mogelijk was om de Zaram-module aan te melden. Maar toen hij de ZRMTxxxxxxxx probeerde aan te melden, kreeg hij direct een melding dat dat niet kon. Via de servicetool 

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

zie ik ook nog niet staan dat het een XGS PON-aansluiting is.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 4, 2026

Dat klopt, wij kunnen enkel en alleen GNXS*** en ALCLF**** aanmelden. Uw eigen apparatuur zal via de servicetool moeten.

• Auteur
  • Helper
  • March 4, 2026

Dat klopt, wij kunnen enkel en alleen GNXS*** en ALCLF**** aanmelden. Uw eigen apparatuur zal via de servicetool moeten.

Ah oké, dan zal ik dus even moeten wachten totdat er in de servicetool ook staat dat het een XGS PON-aansluiting is. Aangezien ik momenteel nog steeds GOF zie staan.

• Auteur
  • Helper
  • March 7, 2026

Uiteindelijk zitten we op het XGS PON! Het heeft even geduurd, maar het werkt. Nu heb ik inderdaad een paar speedtests gedaan en de UDM Pro krijgt maar 2 Gbit down en up. Nu toch maar een Cloud Gateway Fiber gehaald. Die gaat er volgende week mooi tussen.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 7, 2026

Super, ben benieuwd wat je van de UCG Fiber vind!