Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid niet geleverd, ik haal de 1 Gbps niet

• February 25, 2026
  • 10 reacties
  • 123 keer bekeken

Ik heb zojuist mijn abonnement gewijzigd naar een internetsnelheid van 1 Gb/s. Voorheen was het 200 Mb/s. Ik doe een test en de downloadsnelheid is nu gehalveerd naar 36 Mb/s! In het bericht van KPN stond dat de grotere snelheid al was aangepast. Hoe kan dit?

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 25, 2026

Haal het glasvezelkastje even 2 minuten van de stroom. Met daarna even met een bekabelde pc of laptop wat dan de snelheid is.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@Han Bekkers! Welkom op de community, ik snap dat het dan vragen oproept. Ik sluit me eerst even aan bij ​@Joep1965, een herstart van het glasvezelkastje en modem lijkt me een goed startpunt. Soms duurt het namelijk even voordat de verbinding opgang komt na een wijziging. 

Haal je inmiddels meer uit de verbinding? Anders zou ik ook een bekabelde meting willen adviseren om te kijken waar we staan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Ik heb mijn glasvezelkastje opnieuw opgestart en nu na vijf dagen is de downloadsnelheid nog steeds beneden de 40 Mb

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 28, 2026

En je hebt gemeten met een bekabelde pc of laptop?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 28, 2026

Nee, ik heb niet met een bekabelde verbing getest. Dat heeft ook geen zin, want de snelheid nu is kager dan toen ik een 300 Mb abonnement heb. Ik betaal meer en krijg minder. Bovendien werken mijn pc's allemaal op wifi en ik heb er geen kabelpoort in zitten.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 1, 2026

Dan wordt het lastig om er achter te komen of er wel voldoende snelheid binnen komt. Gebruik je wifiversterkers?

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

Ja, ik gebruik wifi versterkers

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 1, 2026

Bovendien werken mijn pc's allemaal op wifi en ik heb er geen kabelpoort in zitten.

Beste ​@Han Bekkers bekabeld testen op 1 pc rechtstreeks aan de modem en verder alle (draadloze) apparaten uitgeschakeld, is toch echt de enig juiste methode om goed te testen.

Voor een laptop is een interface te koop RJ45-USB zodat je je laptop bekabeld aan kunt sluiten, ziec onderstaand voorbeeld:

Welk merk en type wifipunten gebruik je? Indien van KPN, met welke firmware en zijn de wifipunten bekabeld of draadloos aangesloten?

Zie ook onderstaande link voor aanvullende hulp en info:

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 1, 2026

WiFi versterkers van KPN en ze zijn alle draadloos aangesloten, behalve de versterker bij het modem.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 1, 2026

Zet alle wifipunten uit, ga vlakbij het modem staan en test dan met je mobiel de snelheid. Liefst met de Ookla app.  Dan weten we waarschijnlijk meteen waar het mis is.