Skip to main content

Beste medeforummers,

 

Ik ben vandaag overgestapt naar KPN Glasvezel 1GB met Netflix. Ik heb zowel Netflix als Internet prima werkend. Ik kom van een 200 Mbit abonnement met KPN iTV,. 

Mijn glasvezelsnelheid is dus verhoogd naar 1GB. Ik haal echter niet deze snelheid, waarvan al ik al weet dat deze minimaal rond de 900 Mbit zou moeten liggen. Dat lukt niet. Ik haal ongeveer 600MB download en 750 Mb upload, bekabeld.

Het volgende heb ik zelf al gedaan:

  • De KPN Box 12 een fabrieks reset gegeven. Pinnetje ingedrukt houden totdat rode lamp weer op licht.
  • De Glasvezelconvertor enkele minuten uit gehad en weer opgestart.
  • Een laptop met korte kabel van ongeveer 1 meter aangesloten, direct aan de KPN Box 12. Hier wees de snelheid uit tot ongeveer 650 Mbit/sec. 

 

Mijn vraag is nu concreet:

  • Sta ik nu op een 1000/1000 profiel op de glasvezel.
  • Of sta ik op 500/500 (dit was het vroeger ooit ook, in de periode rond 2016. En in mijn omgeving veel gebruikt.
  • Ik ben zelf begonnen met 50 Mbit, later 100, 200 en nu 1000.
  • De glasvezelconvertor (NT?) is van rond 2016.
  • Kan een (moderator) zien op welk profiel ik sta, of is er iets anders nog niet in orde?

Bedankt voor het meelezen en meedenken.

 

Heb je de snelheid gemeten met een bekabelde pc of laptop direct aangesloten op het modem?


Ik heb een laptop, rechtstreeks met een CAT6 kabel van ongeveer 1 meter lang rechtstreeks aangesloten aan de modem Box 12.


Dan is het of wachten op een moderater,  duurt een dag of drie  of bellen met de klantenservice 0800-0402. 


Ik probeer 0800-0402. De verbinding werd al een keer verbroken, helaas.


Ik heb contact gehad met de helpdesk. Daarin kwam ik niet veel verder. Een vriendelijke mevrouw heeft op afstand nog een keer het modem gereset. Demping in meer of mindere mate kon zij niet meten.

Graag wil ik weten wat ik nog kan doen:

 

  • Ik haal, rechtstreeks bekabeld aan de Box 12 nog geen 900 Mb up- download. Deze blijft steken rond de 650 Mb, upload rond de 750 Mb.
  • Ik weet heel goed dat via wifi dergelijke snelheden niet gehaald worden,
  • Is mijn NT niet de boosdoener, dat die te ver verouderd is?
  • Het is het model zoals op de foto, alleen is deze zwart van kleur en de afdek kap rechts is oranje.
  • Misschien kan een moderator zijn blik hier op werpen?

 

Graag kom ik wat meer in de buurt van de 1Gb snelheid, waar ik, in mijn beleving, relatief ver van af zit.

 


Je zou rond de 930/930 moeten halen.  Heb je al een andere kabel geprobeerd? Plaats eventueel een fotootje van het glasvezelkastje dan kan iemand reageren of het de goeie is of niet.


Dit exemplaar is het, zie de foto. Met de originele rode KPN kabel. 

 


Ter aanvulling: Ik heb de rode kabel (aan de onderkant van de NT naar de Box 12) verwijderd en deze vervangen voor een CAT6 exemplaar., met gegoten connectoren, dus geen “hobby” kabel.

Het volgende heb ik nog extra gedaan:

 

  • Alsnog de NT gereset, voeding uitgeschakeld, na enkele minuten weer ingeschakeld.
  • De Box 12 alsnog opnieuw opgestart met enkele minuten tussen uit- en weer aanzetten.
  • Een laptop gepakt, een HP Probook 640G2, op Hoge Prestaties gezet.
  • Deze laptop met een korte kabel van 1 meter gekoppeld direct aan 1 van de LAN poorten van de Box 12.

Hier haalde ik betere resulaten mee. Zie de afbeelding.

  • Zowel met Speedtest.net als de Ookla app in Google Chrome de speedtest gedaan. De resultaten zijn zichtbaar op het scherm.
  • De download blijft sterk achter.

Ik kwam nog achter het volgende, ondanks dat het TV abonnement nu is gestopt. Op de Box 12 staat de laatste firmware versie, nummer 33. Maar ook is te zien dat “Interactieve TV klaar staat voor gebruik”.  Ook de TV indicatie LED op de modem brandt nog

 

Mijn vraag nog hierbij, kan het zijn dat er nog een “televisie signaal” op de lijn staat waardoor de download achter blijft? De upload heb ik nu goed gekregen. Of is er alsnog iets met de NT aan de hand? Deze is ook alweer een jaar of 4 oud...

Deze informatie nog ter aanvulling, die handig kan zijn voor de moderator.


Hoi @Edmuziek .  Ik heb honderden van dit soort topics behandeld. 

Ik vind het heel fijn dat je al zoveel geprobeerd hebt.  

je profiel staat goed.  Daar zit dus niet de bottleneck. 

(GIA) Check Port profiel
Administratieve snelheid:

970000

Sessie snelheid:

970000

 

Laten we het checklijstje even compleet maken:

-Herstart/Reset FTU/NT en Box12  →  check

-Kabel in orde → check

-Gemeten via (ingebouwde) ookla App die in de windowsstore zit →  check(??)

-VPN/Bittorentclient/etc  software niet actief? → check??

-Netwerkkaart drivers zijn up-to-date? Wat zijn de specs van jouw netwerkkaart?  (Geen ethernet to usb adapters gebruiken, trouwens. Die presteren ondermaats bij dit soort snelheden)

-Altijd testen met twee pc's/laptops.   → Heb je ook nog met een andere laptop/pc geprobeerd? 

 

Mocht je het hele lijstje hebben afgevinkt wil ik dat graag weten. Dan zit ik namelijk aan een monteur te denken. (ter info,  bij 95% van alle cases die ik hier van heb behandeld bleek het tóch klantdomein.  Maar soms is dat lastig te achterhalen)

 

 


Mijn vraag nog hierbij, kan het zijn dat er nog een “televisie signaal” op de lijn staat waardoor de download achter blijft? De upload heb ik nu goed gekregen.

Dit is -met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid- niet de oorzaak, maar getuige mijn woordkeuze, sluit ik niks uit. ;-)

 


Hoi @Edmuziek .  Ik heb honderden van dit soort topics behandeld. 

Ik vind het heel fijn dat je al zoveel geprobeerd hebt.  

je profiel staat goed.  Daar zit dus niet de bottleneck. 

(GIA) Check Port profiel
Administratieve snelheid:

970000

Sessie snelheid:

970000

 

Laten we het checklijstje even compleet maken:

-Herstart/Reset FTU/NT en Box12  →  check

-Kabel in orde → check

-Gemeten via (ingebouwde) ookla App die in de windowsstore zit →  check(??)

-VPN/Bittorentclient/etc  software niet actief? → check??

-Netwerkkaart drivers zijn up-to-date? Wat zijn de specs van jouw netwerkkaart?  (Geen ethernet to usb adapters gebruiken, trouwens. Die presteren ondermaats bij dit soort snelheden)

-Altijd testen met twee pc's/laptops.   → Heb je ook nog met een andere laptop/pc geprobeerd? 

 

Mocht je het hele lijstje hebben afgevinkt wil ik dat graag weten. Dan zit ik namelijk aan een monteur te denken. (ter info,  bij 95% van alle cases die ik hier van heb behandeld bleek het tóch klantdomein.  Maar soms is dat lastig te achterhalen)

 

 

Goedendag Erwin,

 

Jij bedankt voor je zeer uitgebreide reactie.

Ik ben je checklist aan het aflopen:

Laten we het checklijstje even compleet maken:

-Herstart/Reset FTU/NT en Box12  →  check

De stekker van de glasvezel convertor enige minuten er uit gehad en weer opnieuw geplaatst.

-Kabel in orde → check

De kabel die tussen de glasvezel convertor en de Box12 loopt, vervangen. Dit is nu een CAT6 kabel.

-Gemeten via (ingebouwde) ookla App die in de windowsstore zit →  check(??)

Mijn HP Probook 640G2 aangesloten via een CAT5E kabel rechtstreeks op de KPN Box12. 

De laptop eerst in de Safe modus met Netwerkmogelijkheid aangesloten en de Ookla App gedraaid. De resultaten kloppen en zijn zo ze horen.

Windows 11 in Safe Modus.

De eerste test is via het KPN netwerk. (onderaan het lijstje), hier waren de resultaten het beste.

De andere testen zijn van Solcon, T-Mobile, Ziggo en nog andere maatschappijen.

Laten heb ik de Laptop opnieuw opgestart in normale modus. Je kunt dan zien dat Windows processen een nadelige invloed hebben op de LAN snelheid naar de Box 12.

Hier zakken de snelheden in. (Windows 11 in gewone modus).
De in de Asus RT-AC86 ingebouwde Speedtest (by Ookla). Deze capped, mijns inziens. Router bevat de originele Firmware 3.0.0.4.386_51915.

 

VPN/Bittorentclient/etc  software niet actief? → check??

Deze is niet geïnstalleerd.

-Netwerkkaart drivers zijn up-to-date? Wat zijn de specs van jouw netwerkkaart?  (Geen ethernet to usb adapters gebruiken, trouwens. Die presteren ondermaats bij dit soort snelheden)

Netwerk hardware is een Intel I219V 10/100/1000 Ethernet kaart.

-Altijd testen met twee pc's/laptops.   → Heb je ook nog met een andere laptop/pc geprobeerd? 

Het testen met een andere machine was al niet meer nodig. Ik had met de Laptop al goede resulaten geboekt.

Mijn conclusie (alle metingen bekabeld met CAT5E gedaan):

  • Windows 11 heeft veel werkprocessen die in normale modus nadelig zijn voor de netwerksnelheid.
  • Windows 11 in Safe Modus laat goede resultaten zien. Ik trek de conclusie dat mijn KPN aansluiting dan wel in orde is.
  • Mijn Asus RT-AC86 (AiMesh systeem met meerdere oudere Asus Routers (2x AC68 en 2x AC86) die achter de Box 12 staat, capped bekabeld de snelheid tot rond de 500 Mbit/Sec.. Deze is, denk ik, te oud voor de hogere LAN snelheden. Ik wil nog een, op termijn, een snellere Router aanschaffen waarmee ik mijn Aimesh systeem uitbreid.

Dank je wel allen voor het meedenken.


 

Ziet er keurig uit.  Dank voor je update en welwillendheid om het allemaal te testen. 

 


Windows 11 in Safe Modus laat goede resultaten zien. Ik trek de conclusie dat mijn KPN aansluiting dan wel in orde is.

Mijn Asus RT-AC86 (AiMesh systeem met meerdere oudere Asus Routers (2x AC68 en 2x AC86) die achter de Box 12 staat, capped bekabeld de snelheid tot rond de 500 Mbit/Sec.. Deze is, denk ik, te oud voor de hogere LAN snelheden. Ik wil nog een, op termijn, een snellere Router aanschaffen waarmee ik mijn Aimesh systeem uitbreid

 

Als je in veilige modus wel de snelheid haalt, is het iets op je laptop wat het probleem is en niet je router. Denk vaak aan een antivirus of iets wat op de achtergrond draait.

 

De routers die je gebruikt, kunnen prima overweg met 1Gbit. Die ingebouwde speedtest moet je met een korrel zout nemen. Ligt heel erg welke server je gebruikt, wat de snelheid is.

 

@Edmuziek

Mijn conclusie was mogelijk onjuist want een ander in huis was aan het uploaden. 

Niet tegenstaande toch raad ik je aan het nog even te proberen, ik had het probleem ook en het is als sneeuw voor de zon opgelost. 


Windows 11 in Safe Modus laat goede resultaten zien. Ik trek de conclusie dat mijn KPN aansluiting dan wel in orde is.

Mijn Asus RT-AC86 (AiMesh systeem met meerdere oudere Asus Routers (2x AC68 en 2x AC86) die achter de Box 12 staat, capped bekabeld de snelheid tot rond de 500 Mbit/Sec.. Deze is, denk ik, te oud voor de hogere LAN snelheden. Ik wil nog een, op termijn, een snellere Router aanschaffen waarmee ik mijn Aimesh systeem uitbreid

 

Als je in veilige modus wel de snelheid haalt, is het iets op je laptop wat het probleem is en niet je router. Denk vaak aan een antivirus of iets wat op de achtergrond draait.

 

De routers die je gebruikt, kunnen prima overweg met 1Gbit. Die ingebouwde speedtest moet je met een korrel zout nemen. Ligt heel erg welke server je gebruikt, wat de snelheid is.

 

Ik was in mijn bericht misschien niet duidelijk. Ik had de laptop in Safe modus laten draaien en deze direct gekoppeld aan de Box 12, met een CAT5E kabel.

Later in gewone modus gedraaid met dezelfde aansluiting op de Box 12. Daar werd de download trager. Mogelijk dat de virusscanner actief is op dat moment.

Later heb ik de in de Asus RT AC-86 ingebouwde Ookla speedtest gebruikt en die gaf ook lagere waardes. Deze router zit in 1 van de LAN poorten van de Box 12. Ik kan me voorstellen dat de virusscanner ook hier de snelheid kan vertragen. Die zit er ook ingebouwd.


@Edmuziek

Mijn conclusie was mogelijk onjuist want een ander in huis was aan het uploaden. 

Niet tegenstaande toch raad ik je aan het nog even te proberen, ik had het probleem ook en het is als sneeuw voor de zon opgelost. 

Sorry, ik weet niet wat je eerder hebt gedaan. Ik vind je niet terug in eerdere meldingen in dit topic 🙂


@EdmuziekNu is het me duidelijk. Je probleem wordt veroorzaakt door AiProtection, die in de ASUS router zit.

 

Als ik deze inschakel krijg ik :

Als ik AiProtection uitzet is het;

Ik ken ook niemand die deze gebruikt. In het begin toen ik een ASUS router had, heb ik me idd rot gezocht waarom ik de Gbit niet haalde. Sindsdien heb ik het uit staan.

 

Het is een functie die ze voor mij en vele anderen wel weg hadden mogen laten.


Ai protection staat uit. Standaard, dus er zal een andere oorzaak zijn. Ik heb de ASUS Rt AC 86 als hoofdrouter achter de Box12 staan. Dit is de hoofdrouter die nog 2x een Rt AC68 en 2x een Rt AC 86 in Aimesh heeft, het is een groot netwerk.

in de hoofdrouter heb ik QoS uit staan. Kan dit nog een positieve bijdrage leveren aan de download snelheid?


@EdmuziekNu is het me duidelijk. Je probleem wordt veroorzaakt door AiProtection, die in de ASUS router zit.

 

Als ik deze inschakel krijg ik :

Als ik AiProtection uitzet is het;

Ik ken ook niemand die deze gebruikt. In het begin toen ik een ASUS router had, heb ik me idd rot gezocht waarom ik de Gbit niet haalde. Sindsdien heb ik het uit staan.

 

Het is een functie die ze voor mij en vele anderen wel weg hadden mogen laten.

 

Wat is AirProtection precies, @UHDFreak ?