Skip to main content

Sedert een week of 3 stort de verbinding met enige regelmaat geheel weg tot 0 Mbps. Ik kan dan dus ook dit forum niet meer bereiken.

Daar betaal ik uiteraard niet voor! Op mijn adres zou 20 Mbps de max zijn, maar deze is nog nooit gehaald. Reboot van Experiabox, versterker uit en weer aan. Het haalt allemaal niks uit.

 

En dan glasvezel voor de deur van het appartemenetncomplex (27 woningen) hebben liggen!

Het is om te huilen. HELP!!

Tijdstip meting 3 mei omstreeks 20.00 uur

 

Beste @Adjudant, dat is wel erg vervelend! Hoe heb je deze 8 Mbit/s gemeten? Is dat bekabeld of via wifi? Je geeft aan dat je een versterker hebt, merk je ook dat je bekabeld tegen problemen aanloopt? Je kunt sowieso eens proberen om de wifi manager te doorlopen. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt. 


Heb de WiFi manager gebruikt. Fijne tool. Je hebt er alleen helemaal niks aan. Tot en en met de “verbeteringen” aan het Wifi signaal lijkt het veelbelovend; maar bij de tweede meting houdt de tool het voor gezien: meten is niet mogelijk. Dus het geven van een cijfer voor de vertrekken is niet mogelijk en ik geef elk vertrek een dikke 1. Vervolgens geeft de tool aan om contact op te nemen. En dát leidt dan weer tot een dode link….

Jammer, onprofessioneel en vooral heel erg jammer (met glasvezel voor de deur).

En dit is het eindresultaat van de wifi verbeteringen na het aanpassen van allerlei zaken:

 


En voordat er nu weer iemand roept probeer het eens bekabeld, zie dan hier dat resultaat:

 


Dag @Adjudant De snelheid die we bij je kunnen leveren is iets meer dan 20 Mbit/s. Dat is niet heel veel, maar wel aanzienlijk meer dan wat er uit jouw speedtest naar voren komt. Deze snelheid komt wel bij je binnen. Ergens gaat het dus mis, want de metingen die jij laat zien vallen veel lager uit: je bekabelde snelheid zou zelfs min of meer even hoog zijn als je snelheid via wifi?

Je hebt het dus getest met een kabel rechtstreeks van de Experia Box naar de pc, zonder wifi? Zou je die kabel eens bij langs willen lopen? De snelheid van je wifi zal sowieso niet zo hoog zijn, omdat we niet heel veel basissnelheid kunnen leveren. Je bent dus niet tevreden over de wifi manager. Je geeft ook aan dat je versterkers hebt aangesloten? Je hebt de wifi manager toch wel gedraaid zonder dat je de wifi versterkers had aangesloten? 

Ik probeer simpelweg zoveel mogelijk zaken helder te krijgen. Ik wil uiteraard je verbinding doormeten en het zal wellicht nodig zijn om je Experia Box een fabrieksreset te geven. Is dat akkoord? 


Ja, ik heb getest met de UTP kabel die voor dit soort doeleinden altijd keurig op reserve ligt en heb daarbij de Wifi uitgeschakeld. De kabel is 100% in orde. Beide metingen zijn inderdaad nagenoeg gelijk.

Ik heb de wifi manager gedraaid met en zonder de (KPN) versterker: ook daarbij was er geen significant ander beeld na de meting.

Die fabrieksreset kan ik zelf ook uitvoeren. Maar ik geloof er niet zo in dat dat enige verbetering gaat geven. Bovendien moet ik dan mijn vast ingestelde ip-adressen van NAS en Raspberry weer allemaal opnieuw uitgeven en dát komt mij nu niet echt uit.

Mijn aansluiting staat toch niet (toevallig) in quarantaine?


Hoi @Adjudant. Ik heb jouw verbinding bekeken. Ik zie dat je één apparaat bekabeld het aangesloten op jouw ExperiaBox en één bekabeld op de versterker. Heb je de speedtest uitgevoerd op jouw laptop/pc dat bekabeld is aangesloten op jouw ExperiaBox? Als dit het geval is, dan zetten we dit door naar een achterliggende afdeling en wordt er bekeken of hiervoor een afspraak met één van onze monteurs moet worden ingepland. We horen graag van je!


Voorop gesteld moet worden dat de snelheid ‘s ochtends altijd beter is dan later in de middag.

Zie hieronder de snelheid met de kabel rechtstreeks op de Experiabox en als tweede op wifi:

laptop ↔️ Experiabox
 

laptop ↔️ op wifi

Dus eigenlijk zien we hier hetzelfde als gisteren: wifi en bekabeld wijken nauwelijks van elkaar af.


Ik kom geen bijzonderheden tegen tijdens een meting. Het lijkt mij verstandig dat een monteur ter plekke dit verder gaat onderzoeken. Ik heb een afspraak ingepland voor morgen (6-5-2020) tussen 10 en 12 uur. Laat je ons weten hoe het afloopt?


Zoals afgesproken met de monteur die vanochtend belde: alle apparatuur los gekoppeld van de Experiabox en alleen de laptop bekabeld aangesloten. Net voor de middag: download circa 7 Mbps, upload circa 5 Mbps. Vervolgens één voor één alle apparaten (NAS, 2de laptop, Arcadyan versterker) weer aangesloten met tussentijdse metingen: geen significant verschil.

Nu alles weer draait zien we hier de meting van omstreeks 17.00 uur:

Het is werkelijk om te huilen…
 

Hoewel de monteur ook weer de lijn heeft bekeken en daar geen bijzonderheden ziet, vraag ik me tóch echt af wat dan wel de oorzaak kan zijn van dit bedroevende resultaat. :sob:


Dit is wel erg bedroevend inderdaad.. Is er nog iets besproken met de monteur over eventuele vervolgstappen?


Dit is wel erg bedroevend inderdaad.. Is er nog iets besproken met de monteur over eventuele vervolgstappen?


Ja, we hebben afgesproken dat ik via dit forum mijn bevindingen zou melden zodat verder onderzoek mogelijk is.


Het is weer avond (20.00 uur) met dit resultaat:

! Ik wacht op verdere oplossing(en) van KPN !

 


Zaterdagavond 9 mei, 20:30 uur:

Ik wacht op actie van KPN….

 


Wat vreemd dat dit steeds gebeurd. Ik zie in ons systeem terug dat onze monteur een stabiele lijn had gemeten zonder onderbrekingen. Verder heeft hij in zijn notitie achtergelaten dat je alle apparaten op het modem zou gaan loskoppelen en daarna alleen jouw laptop bekabeld zou gaan aansluiten. Heb je dit gedaan en heb je de screenshots hierboven gemaakt op dezelfde laptop? 

 


Zoals afgesproken met de monteur die vanochtend belde: alle apparatuur los gekoppeld van de Experiabox en alleen de laptop bekabeld aangesloten. Net voor de middag: download circa 7 Mbps, upload circa 5 Mbps. Vervolgens één voor één alle apparaten (NAS, 2de laptop, Arcadyan versterker) weer aangesloten met tussentijdse metingen: geen significant verschil.

Wat vreemd dat dit steeds gebeurd. Ik zie in ons systeem terug dat onze monteur een stabiele lijn had gemeten zonder onderbrekingen. Verder heeft hij in zijn notitie achtergelaten dat je alle apparaten op het modem zou gaan loskoppelen en daarna alleen jouw laptop bekabeld zou gaan aansluiten. Heb je dit gedaan en heb je de screenshots hierboven gemaakt op dezelfde laptop? 

 


Hallo Vikash. Bovenstaande quote (van 3 dagen geleden) geeft het antwoord op je vragen reeds.

Onderstaand het resultaat op zondag 10 mei rondom het middaguur:

Moederdag 2020

 

 


Het is nu 10 mei, 18:00 uur:

Misschien tijd om te escaleren?

 


Meting 11 mei 2020, 10:00 uur:

In de ochtend doorgaans dit beeld, soms wat hogere resultaten.

 


De monteur heeft zo te lezen ter plekke een stabiele lijn gemeten. Zijn advies was om het eens te testen met alleen de Experiabox aan te sluiten. Zonder andere hardware. Ik neem aan dat jij dit op die manier getest hebt en de problemen nog steeds aanwezig zijn? Dit moet ik even zeker weten. 


De monteur heeft zo te lezen ter plekke een stabiele lijn gemeten. Zijn advies was om het eens te testen met alleen de Experiabox aan te sluiten. Zonder andere hardware. Ik neem aan dat jij dit op die manier getest hebt en de problemen nog steeds aanwezig zijn? Dit moet ik even zeker weten. 


Ja Vikash, ja ik heb precies gedaan wat de monteur mij telefonisch heeft gevraagd: alleen mijn laptop, dus steeds dezelfde, bekabeld op de Experiabox aangesloten met de resultaten die ik hiervoor al 2x heb opgesomd.

Dit is op dit moment, 17.00 uur het Wifi resultaat:

12 mei 2020

 


In dat geval zal ik het opnieuw moeten doorzetten naar onze technische afdeling. De monteur neemt dan opnieuw telefonisch contact met jou op of hij komt bij jou thuis langs om het ter plekke te bekijken. Ik moet je er wel bij vertellen dat als de oorzaak van het probleem in jouw eigen apparatuur zit, wat ik niet verwacht, kosten in rekening gebracht kunnen worden. Ik hoop dat het probleem snel verholpen wordt. Laat je mij weten hoe het afloopt?


13 mei, 15.15 uur: de monteur heeft na overleg met een collega op kantoor (?) de lijn "schoongeveegd”, met het volgende, fantastische resultaat:

Zo hoog is de downloadsnelheid hier thuis nog nooit geweest!!

@Vikash Bedankt voor je tussenkomst en bemiddeling!


13 mei, 15.15 uur: de monteur heeft na overleg met een collega op kantoor (?) de lijn "schoongeveegd”, met het volgende, fantastische resultaat:

Zo hoog is de downloadsnelheid hier thuis nog nooit geweest!!

@VikashBedankt voor je tussenkomst en bemiddeling!

Wat fijn dat het probleem uiteindelijk toch nog verholpen is. Als je in de toekomst onze hulp nog eens nodig hebt, dan horen we dat graag van je!


Reageer