Skip to main content

Ik heb vanaf 18 mei jl. is de internetsnelheid verhoogd van 40 naar 200 Mbps maar het komtniet verder dan 18 Mbps !!!

Wat kan hier aan gedaan worden?

*admin: afgesplitst

Hoe heb je dat gemeten? Welke experiabox heb je?


Via mijn KPN heb ik de juiste apparatuur.

 


Heb je de snelheid gemeten met een bekabelde pc of laptop?


@Fred Riepsaame, Heb je de vragen van @Joep1965 gezien?


Draadloos maar ik zit6 m vanaf een versterker. En de centrale kast van KPN staat achter mijn huis op zo'n 10 meter afstand.


Zes meter afstand tot een 5GHz wifi accesspoint is al best veel als er geen zichtlijn is tussen draadloos apparaat en wifi accesspoint.

Ik ben echter bang dat hier wat anders speelt en dat is de belabberd werkende bandsteering functionaliteit.

Kan jij eens kijken of je niet met 2.4GHz wifi verbonden bent.


Waar kan ik dat zien?


Waar kan ik dat zien?

Dat is afhankelijk van het mobiele apparaat dat je gebruikt.

Op Android kan je dat zie bij de status van jouw wifi verbinding in instellingen.

Wat is het merk en type van het apparaat dat jij gebruikt?


Ik werk via mijn pc.


Ik werk via mijn pc.

Installeer de WiFi Analyzer app uit de Microsoft store.


Gedaan en het geeft aan 2.4GHz wifi


Gedaan en het geeft aan 2.4GHz wifi

Dat vermoeden had ik dus al.

Als het goed is kan je met die app ook de veldsterkte uitlezen.

Hoeveel dBm meet je op die PC?

Ondersteunt de wifi kaart in jouw PC wel 5GHz wifi?

Als dat zo is dan zou je in die WiFi Analyzer ook jouw 5GHz wifi netwerk moeten kunnen zien.

Hoeveel dBm geeft die aan?


Tussen de 65 en 70 % dBm. Hij geeft alleen maar 2.4GHz wifi aan geen 5GHz wifi.


Tussen de 65 en 70 % dBm. Hij geeft alleen maar 2.4GHz wifi aan geen 5GHz wifi.

Dat is dus ronduit slecht, een waarde van tussen de -30 en -55 dBm vind ik acceptabel. Bij -65 dBm is mijn stelregel dat er een extra wifi accesspoint geplaatst zou moeten worden.

Kan je die PC eens op een meter afstand van het wifi toegangspunt plaatsen met een zichtlijn en vertellen wat dan de veldsterkte is?

Ik hoop dat die PC een laptop is..:sunglasses:

Wat is het merk en type van die PC en hoe oud is hij?


Mijn PC is helaas een desktop :thinking:

 


Mijn PC is helaas een desktop :thinking:

 

En wat is het merk en type van die desktop?

Hoe oud is die desktop?

Het zou helemaal mooi zijn als je weet te achterhalen welke merk en type wifi adapter daar in zit maar dat is wellicht iets te veel gevraagd.


Het is een HP, ik denk 2.5 jaar.

Wifi:

 


En wat is nu het type van die HP?


Sorry,HP 260-a120nd


Sorry,HP 260-a120nd

Die ondersteunt helaas alleen 2.4GHz wifi en dat zal dus nooit echt snel gaan worden.

Bron.


Dan wordt het tijd voor een nieuwe PC. Bedankt voor je geduld. :point_up_2:


Dan wordt het tijd voor een nieuwe PC. Bedankt voor je geduld. :point_up_2:

Het wordt ook tijd om te kijken wat de veldsterkte van jouw wifi toegangspunten is op verschillende locaties in jouw woning want "It takes two to tango.".

Als je een Android telefoon of tablet hebt, installeer daar dan een de WiFi Analyzer app op en meet de veldsterkte op zowel 2.4GHz als 5GHz.

Op anderhalve meter en met een zichtlijn naar een wifi toegangspunt moet deze toch echt minstens -40dBm zijn. Op locaties waar je structureel minder dan -65dBm meet zou je moeten overwegen om een extra wifi accesspoint te plaatsen.