Skip to main content

Goedenavond,

Ik heb een probleem met mijn internet.

Wij hebben sinds december 2021 thuis een pakket met 500 Mbit/s (upgrade van 200 Mbit/s). Nu werd deze snelheid tot februari 2022 behaald, maar is dit nu dus al zo’n zes maanden niet langer het geval. De snelheid blijft nu hangen rond de 200 download en 250 upload. (Zie bijgevoegde images) Nu is het ook nog eens het geval dat sinds deze maand ons hussel abonnement om is gezet naar 1 Gbit, maar nog steeds is de maximale snelheid rond de 200 download en 250 upload.

Deze tests zijn gedaan met een direct met de experia box verbonden pc. Daarnaast heb ik ook een aantal tests gedaan met WiFi, hier kwam het resultaat op ~200 download en ~350 upload. Ik heb ondertussen de experia box meerdere keren gereset en opnieuw opgestart en ik zou niet weten wat ik verder nog kan proberen. Het lijkt er op alsof er per ongeluk een switch is omgezet, omdat de snelheid 2 maanden lang wel werd gehaald.

 

Mocht iemand een mogelijke oplossing weten hoor ik het graag.

 

Moment van switch oude abonnement naar 500 Mbit/s
Moment van switch terug naar oude abonnements snelheden

 

Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?


Heb dit zojuist even geprobeerd, helaas zonder resultaat


Hoi @TristanDM, welkom op ons forum! Dat zijn wel heel wisselende resultaten inderdaad.

Krijg je via Wifi vergelijkbare resultaten?
Kun je ook toelichten hoe je je netwerk verder ingericht hebt? Wat voor netwerkapparatuur gebruik je en hoe heb je alles met elkaar verbonden?
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Hoi @TristanDM, welkom op ons forum! Dat zijn wel heel wisselende resultaten inderdaad.

Krijg je via Wifi vergelijkbare resultaten?
Kun je ook toelichten hoe je je netwerk verder ingericht hebt? Wat voor netwerkapparatuur gebruik je en hoe heb je alles met elkaar verbonden?
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?

Goedemiddag Thomas,

Ja met WiFi krijg ik vrijwel dezelfde resultaten, enige verschil is dat ik af en toe zo’n 100 Mbit/s extra upload heb via WiFi. Hierbij schiet de snelheid in het begin van de meting even omhoog tot rond de 350 Mbit/s, maar gaat deze al gauw weer naar beneden richting de 200 Mbit/s.

 

Netwerk tijdens tests bestaat uit Experia box v10, direct verbonden pc met Gbe netwerkkaart via cat5e kabel. ( zie onderstaande image voor apparaat info Experia box) Daarnaast hebben wij ook 2 SuperWiFi punten.

 

Wat betreft het invullen van profiel info lijkt het mij ook wel handig om te vermelden dat ik niet de abonnementshouder ben, maar aangezien mijn ouders technisch niet heel handig zijn gaat dit via mij. Als ik nu dus mijn profiel aanvul zal dit zijn onder naam van abonnementshouder (mijn moeder).


Bedankt voor je gegevens en toelichting @TristanDM.
Ik zie vanaf deze kant zo ook geen problemen. Hebben jullie ook al een andere kabel geprobeerd tussen het glasvezelkastje en de experiabox?


Bedankt voor het checken Thomas.

Andere kabel hebben wij nog niet geprobeerd, omdat deze door de muur naar de meterkast gaat en dus niet zo makkelijk te vervangen is. (1 verdieping lager) Met deze zelfde kabel hebben wij echter wel ooit de 500 Mbit/s behaald.

Ik ben ook nog vergeten te vermelden dat de snelheid naar ons idee omlaag is gegaan nadat er een stroomstoring gaande was in de straat. De experiabox was hierbij gereset, waarbij de WiFi plotseling een default naam had gekregen zoals H369Axxxxx. Nu lijkt het mij niet dat de internetsnelheid aan de instellingen van de modem ligt.

Zou er nog een andere reden kunnen zijn voor de verminderde snelheid? Is er mogelijk een switch omgezet omdat de snelheid lijkt te hangen op een hard cap rond de 200 Mbit/s?

In ieder geval bedankt voor de snelle reactie Thomas!


Andere kabel hebben wij nog niet geprobeerd, omdat deze door de muur naar de meterkast gaat en dus niet zo makkelijk te vervangen is. (1 verdieping lager) Met deze zelfde kabel hebben wij echter wel ooit de 500 Mbit/s behaald.

Als aanvulling hierop is de kabel tussen glasvezelkastje en experiabox vervangen door een monteur ten tijde van de switch naar de hogere snelheid. Hierna heeft de internetsnelheid dus nog de 500 Mbit/s behaald.


.

Ik ben ook nog vergeten te vermelden dat de snelheid naar ons idee omlaag is gegaan nadat er een stroomstoring gaande was in de straat. De experiabox was hierbij gereset, waarbij de WiFi plotseling een default naam had gekregen zoals H369Axxxxx. Nu lijkt het mij niet dat de internetsnelheid aan de instellingen van de modem ligt.

 

Ik heb zo’n zelfde soortig ervaring gehad. Iemand bij KPN had een geforceerde upload van de Experiabox gedaan (lang geleden) met de standaard KPN instellingen. Ik neem aan dat je jouw forum profiel nog niet hebt ingevuld. Doe je dat, dan kan @Thomas dat checken voor jou. (Ik heb hem er nooit op kunnen betrappen dat hij dat niet deed, dus daarom denk ik dat hij jouw profiel niet heeft).

https://forum.kpn.com/settings/profile

 

Lukt dat niet, Via het gratis nummer 0800-0402 gaat het ook snel. Probleempje is dat de intelligente telefoonbeantwoorder altijd aanneemt dat er bij KPN geen fouten worden gemaakt en de fout altijd bij de klant ligt. Duurt het te lang zeg dan “Ik wil een medewerker spreken” Je hoeft niet beleefd te zijn het is toch maar een app net zo als Google maps. 

 


Update: hebben nu helemaal geen internet meer. 2 minuten stroom van glasvezelkastje gehad, experiabox gereset naar fabrieksinstellingen, maar krijgen nu "inloggen bij wifi" als we willen verbinden. Hier krijgen wij de melding te zien dat er iets zou zijn met de wan configuratie. Eenmaal ingelogd in de experiabox staat er geen wan ip beschikbaar bij status, daarnaast is er geen uplink.

 

Iemand enig idee wat te doen anders wordt het morgen even naar de kpn winkel.


Actuele status van experiabox


Hallo @TristanDM bij een goed werkende V10 behoort het services-lampje uit te zijn en het ECO-lampje uit te zijn of blauw te branden.

Branden op de glasvezelkast wel de juiste lampjes? Kun je daar eens een foto van plaatsen?

 


Goedemiddag @JanD 

De volgende lampjes branden bij de glasvezelkast:

 


Hallo @TristanDM zo te zien is het middelste lampje uit en heb je dus geen internet. Even bellen met 0800 0402 en inspreken ‘geen internet’.

Succes.

 


Bedankt voor het snelle antwoord @JanD, we gaan er mee aan de slag!


Hoi @TristanDM, is het nog gelukt met mijn collega's?
Een rood internetlampje op je V10 en het glasvezel lampje uit op je glasvezelkastje is vaak een indicatie van iets aan onze kant.


Goedenavond @Thomas,

Gisteren is er een monteur langs geweest. We hadden inderdaad geen internet en dit lag aan, zoals ik al vermoedde, een switch die verkeerd stond in het wijkhuisje. Dit verklaarde daarmee ook gelijk de verlaagde snelheid. Er werd tegen mijn ouders verteld dat er ten tijde van de switch iets niet was doorgegeven aan de centrale. (Ik was niet thuis toen de monteur langs kwam) Ik heb hier dus ook niet verdere vragen over kunnen stellen dus ik begrijp niet helemaal hoe het kan dat we wel een aantal maanden de 500 mbit hebben kunnen halen, maar dat doet er voor nu even niet meer toe. We hebben weer internet en dit keer op volle snelheid!


Ah top! Raar hoe dat zo heeft kunnen lopen inderdaad, maar fijn dat alles weer werkt!
Bedankt voor je terugkoppeling!