Skip to main content
Beantwoord

Internetsnelheid zakt in, zowel via wifi als kabel met Box 12 en TP-Link Deco M4

• May 11, 2026
  • 29 reacties
  • 167 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik gebruik 4 nieuwe TP-Link Deco M4 torentjes icm KPN Glasvezel. 1 DECO bekabeld op het KPN12 modem, de rest gewoon op de stroom. Netwerk ziet er goed uit en werkt. Echter...

Ik heb alle mogelijkheden met KPN en TP-Link Helpdesk al vaker besproken en geprobeert zonder resultaat. Andere UTP - kabels geprobeert, maakt geen verschil. AP modus, Router modem, wifi aan en uit op modem allemaal geprobeert, helaas. FTU al van stroom gehad etc. , DNS Gewijzigd, helaas.

Ik werk vanuit huis en gebruik de 4e DECO bekabeld naar mijn laptop.

Zowel die verbinding als de WIFI via DECO zakt de snelheid enorm in van 100 mbps naar 15 mbps down-en upload.  Zodra ik een fabrieksreset doe op op het KPN12 modem dan heb ik prima snelheden bekabeld en WIFI via DECO. maar al snel daarna zakt het weer helemaal in binnen een dag naar 15 mbps.

Alles qua bekabeling etc, instellingen al gedaan.  Bekabeld en wifi  via KPN modem zijn er geen problemen maar die dekt niet de hele woning, vandaar de 4 DECO's.  Iemand nog een idee?

Enige wat even helpt is de fabrieksreset KPN12 modem maar het blijft nooit stabiel.

KPN heeft de V10 voorgesteld als optie. 

Beste antwoord door ruvdmeulen

Ik heb de TP-Link app in Router Modus gezet ipv Access Point. Lijkt tot nu toe goed te gaan.

29 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 11, 2026

Beste ​@ruvdmeulen als je 1 pc rechtreeks bekabeld aansluit op de modem en je doet dan een snelheidstest met alle andere (draadloze) apparaten uitgeschakeld behaal je dan wel de abosnelheid?

Zie anders ook onderstaande link voor aanbvullende hulp en info:

Succes

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

Ik gebruik 4 nieuwe TP-Link Deco M4 torentjes icm KPN Glasvezel. 1 DECO bekabeld op het KPN12 modem, de rest gewoon op de stroom.

Dit is bepaald niet optimaal van 4 Deco’s 3 draadloos te verbinden. Je zou tenminste nog een paar Deco's bekabeld met elkaar laten verbinden. Het best V12 ←--→ Deco 1 ← - - → Deco 2 ←---→ Deco 3 ← - - → Deco 4

Omdat de M4 alleen 2 antennes hebben, wordt na ieder wifi backhaul de snelheid gehalveerd. Dwz. van 120Mbs op Deco 1 naar 15Mbs op Deco 4. Door gebruik van prefered sources voor slaven kan je ook de snelheidsvermindering beperken. B.v. voor alle Deco’s de band 5Ghz als backhaul kiezen, dan is de snelheid nog steeds genoeg om de maximale snelheid van 2,4Ghz van de laatste Deco in de ketting vol te krijgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 11, 2026

Dank voor jullie reakties, ik heb hiervoor de DECO S4 set gehad in dezelfde opstelling en altijd boven de 100 mbps gedraaid. TP-Link adviseert om DECO 2 en 1 eens op te wisselen (ook al eens gedaan) en anders ander modem te vragen dan de KPN12. Het probleem is er sinds ik die nieuwe M4 set gebruik.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • May 12, 2026

Ik heb de TP-Link app in Router Modus gezet ipv Access Point. Lijkt tot nu toe goed te gaan.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 13, 2026

Hoi ​@ruvdmeulen en bedankt ook voor jouw bericht :)

Dat is positief om te lezen en hopelijk blijft het op deze manier goed gaan 🙏🏻

Mocht je onverhoopt toch tegen problemen aanlopen, laat het dan ook vooral weer weten! 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 13, 2026

Helaas na een dag weer enorme drop in snelheid van 100 naar 10 mbps, ik was net in gesprek met je collega over een andere MTU op te sturen maar toen werd de verbinding verbroken, ben ook niet teruggebeld. Bel zelf wel even weer.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Andere MTU wordt opgestuurd, als dat niet helpt kan ik KPN weer bellen om iemand in de wijkcentrale te laten kijken. IK heb gister zelf even de Nokia MTU eraf gehaald, de binnenkomende Oranje kabel nog wat aangedrukt, even alles vd stroom af en voila, 100 mbps. Nu heden ochtend 2 mbps...grrrrr

Ik heb de laatste drivers op mijn ethernetkaart.

DECO's staan in AP modus met WIFI Uit op KPN12 modem.

Is echt al een tijd zoeken waar het in zit. KPN12 modem is al vervangen vorige week.

Mocht dat ook niets opleveren dan laat ik een monteur hier komen. We gaan het meemaken.

Zowel bekabeld als WIFI zakt ie in. Ook wifi haalde ik gister na reset MTU en modem 100 mbps en nu 10 mbps.

rvk01
Slimmerik
  • May 14, 2026

Andere MTU wordt opgestuurd, als dat niet helpt kan ik KPN weer bellen om iemand in de wijkcentrale te laten kijken. 

Je bedoeld de ONT (Optical Network Terminal). MTU is iets anders (grootte van internet pakketjes, Maximum Transmission Unit) 😉

Hopelijk werkt de nieuwe ONT.

Ps. De monteur kijkt denk ik alleen naar de snelheid op de box 12. Als die goed is dan ligt het aan de Deco set. Dan krijg je dus wel kosten zonder garantie te hebben dat het opgelost wordt. 

De snelheid was toch goed bekabeld op de box 12 op moment dat je die snelheids problemen hebt? Of niet? Bij opnieuw problemen, koppel dan de Deco set even helemaal af en test bekabeld direct aan de box 12 opnieuw.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

Heb je bekabeld gemeten met de KPN modem? Zakt deze snelheid ook in? Dan hoef je niet bij Deco's te zoeken maar alleen bij KPN apparatuur. De M4 is niet bijzonders krachtig, via wifi kan je 400Mbs verwachten maar bekabeld kan hij zonder probleem 1Gbs. Verder is 100Mbs ook al laag, de laagst aangebodene snelheid bij glasvezel is 200Mbs.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Ik vind het gewoon apart via DECO's 100 mbps alleen haal na een fabrieksreset van het KPN modem.

Alleen is dat dan maar voor even helaas.  Via KPN Modem zelf haal ik de snelheden wel, alleen is dat geen optie qua bereik door hele huis. Er is onlangs een stroomstoring hier geweest waadoor het modem is vervangen, zou het kunnen dat de ONT :) ook een opdonder heeft gehad?

rvk01
Slimmerik
  • May 14, 2026

Je zult handelingen uit moeten voeren om dingen uit te sluiten. Kan inderdaad de ONT zijn maar het kan ook de Deco set zijn. Kan zelfs nog zo zijn dat de Deco set de box 12 in de war gooit. Vandaar dat ik suggereerde de Deco set helemaal af te koppelen op moment dat het voorkomt en kijken of het probleem dan nog bedraad aanwezig is op de box 12. Is dat zo, dan kun je gerichter kijken naar de box 12/ONT combinatie. Is dat niet zo, dan kun je je richten op de Deco set (eventueel in samenwerking met box 12). In dat laatste geval kun je kijken naar verstoring van het mesh systeem van de Deco (wat bv kan gebeuren als box 12 mee wil doen met de incompatible Deco mesh).

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Net Laptop op bekabeld en op  wifi verbonden met Deco netwerk, als een zonnetje zonder drops:) Tevens WIFI Op 3 mobieltjes getest, 15 mpbs en bekabeld via DECO op mijn PC ook 15 mbps. 

Toch vreemd die verschillen.

Via KPN Modem zelf loopt alles goed bekabeld en wifi. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

@ruvdmeulen Dit lijkt verdacht op dat je Deco's voor backhaul en verbinding 2,4Ghz gebruiken. Dan is op de laatste Deco's alleen 1/8 snelheid mogelijk. Verbind tenminste 2 slave-Deco's bekabeld met elkaar of zet in Deco App de prefered wifi-verbinding bij alle Deco's op 5Ghz.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Beste TDN,

Geweldige Tips van je, de 1e optie die je voorstelde lijkt effect te hebben.

Ik heb de ethernetkabel van DECO 4 naar mijn PC eruit gehaald.

Ik heb de DECO 4 naast de DECO 3 gezet op zolder en een UTP kabel tussen 3 en 4.

De speedtest laat nu goede waarden zien op WIFI op mijn PC.

Als dit zo blijft wil ik je enorm bedanken voor de oplossing!

Ik haal nu 109 down en 64 up.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

nu paar uur verder helaas weer 15 mbps. alle Deco's staan op 5 ghz  only.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 14, 2026

@ruvdmeulen Nu moet je uitzoeken, welke Deco probleem maakt. Verbind jouw PC bekabeld met Deco 1,2,3,4 en aan de resultaten van snelheidsmeting weet je waar de bottleneck is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

Ik heb Deco 4 (haalde 23 mbps bekabeld aan laptop, de andere 3 Deco's rond de 60 mps) er tussen uit gehaald boven, de Speedtests beneden waar 1 en 2 staan waren sws al beter. Ik haal nu bekabeld 60 (kabel van deco naar pc) en wifi 50 mbps. op zich kan ik daar wel mee leven, ik zal 1x fabrieksreset KPN modem doen zo om te kijken of ie dan nog wat stijgt en morgen kijk ik of de  Performance nog acceptabel is. Thansk so far weer, kan dus idd zijn dat 1 Deco de boel ‘verziekte’. De Upload is daarentegen maar 6 mpbs.

rvk01
Slimmerik
  • May 14, 2026

op zich kan ik daar wel mee leven, ik zal 1x fabrieksreset KPN modem doen zo om te kijken of ie dan nog wat stijgt 

Helpt het niet alle Decos alleen opnieuw op te starten? 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 14, 2026

al gedaan herstart alle Deco's. Snelheid zakt alweer-morgenochtend weer kijken..

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Speedtest gedaan net 100+ Down- en Upload.  Blijkbaar was 1 van de 4 Deco's de boosdoener. Die eruit gehaald. Ik dank jullie allen voor het meedenken en helpen oplossen en een fijne dag gewenst.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Toch weer gezakt tot onder de 40 mbps, zucht...ik begin haast te denken dat het stopcontact een tik heeft gehad ook laatst met die stroomstoring. Zal eens een ander punt aansluiten DECO 3.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Helaas weer enorme drops. Maandag komt er een Storingsmonteur.

rvk01
Slimmerik
  • May 15, 2026

Die zal natuurlijk constateren dat er niets met de lijn is. 

Ik heb benieuwd of die iets met de Decos kan doen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

KPN Medewerker heeft in systeem laten zetten dat ev. kosten mogen worden gecrediteerd.

Dit omdat een medewerker mij een andere ONT heeft opgestuurd dan de Nokia die ik nu heb en die komt niet Online. Dit had niet gemoeten zei ze.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Ben wat hoopvoller weer, de 3e DECO die naar mijn werk PC loopt op zolder , op ander stopcontact aangesloten, haal nu 102 mbps download maar de Upload blijft ver achter rond de 2 mbps, bij de Speedtests. Dit is zowel bekabeld vanaf de DECO naar PC als via WIFI. Ik werk vanuit huis via Leaddesk en heb dus veel Calls met klanten, maakt de Lage Upload dan veel uit? Als er nog tips zijn om de Upload te verbeteren, dan welkom. Op moment dat ik beneden ben in  de woonkamer heb ik wel een hoge down-en Upload. Hoofd DECO bekabeld op KPN Modem in meterkast, 2e DECO in woonkamer, 3e DECO op zolder, 1 DECO tussenuit gehaald gister.