Skip to main content
Vraag

Internetsnelheid zeer onstabiel

• April 1, 2026
  • 1 reactie
  • 11 keer bekeken

Ik heb sinds 4 jaar een 1Gb internetaansluiting, 1e 2.5 tot 3 jaar geen problemen. Op de modem zijn mijn tv's bedraad aangesloten. Af en toe hapert mijn TV-box, vooral bij Netflix komt het regelmatig voor dat deze niet doorstart, hapert of soms zelfs even stopt.

Diverse metingen gedaan van de internetsnelheid. De internetsnelheid is zeer instabiel. Ik werk veel thuis en ben dan via de wifi verbonden met mijn werk. Hier ondervind ik vooral de laatste tijd zeer slechte snelheden, vandaag zelfs 2 Mbps bij een meting. Terwijl dit ruim een jaar geleden altijd boven de 400 Mbps lag. De meeste snelheidsmetingen liggen tussen de 15 en 50 Mbps nu. Alle hulp via de app en het web al diverse keren doorlopen, alles teruggezet naar fabrieksinstellingen, alles geoptimaliseerd, maar het internet is niet meer vooruit te branden. Zou het kunnen dat de modem aan het eind van zijn latijn is? Kan deze vervangen worden door een nieuwe?

1 reactie

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 1, 2026

Ik zou beginnen met de laptop of pc een keer direct met zo mogelijk een nieuwe kabel met het modem te verbinden en dan de snelheid meten. Liefst alle overige aangesloten appartuur even los halen. Ben benieuwd welke snelheid je dan hebt. Meten doe je het beste met de Ookla app die je in Windows kan vinden.Â