Skip to main content

We zijn al weken bezig om glasvezel te krijgen, monteurs van KPN Netwerk die steeds hun afspraak afbelden en toen niet meer te bereiken waren, wat uiteindelijk weken heeft geduurd (en dan te horen krijgen waarom we zo lang gewacht hebben), abonnement dat niet aangepast kon worden en helpdesk medewerkers die het niet snapten en ons weken hebben voorgehouden dat ze het moesten navragen en elke keer opnieuw moesten terugbellen. Na veel gedoe en na een klacht te hebben ingediend, een monteur aan huis gehad, ineens kon het wel.

De glasvezel is nu eindelijk aangesloten op ons modem en werkt. Nu hoefde alleen de snelheid te worden aangepast naar 1gbit. Een kleine aanpassing zou je denken. Maar er gebeurde niks.

In de KPN app bleek dat er ineens WEER een monteur was ingepland voor volgende week dinsdag. Nog een monteur??? alles werkte toch? De klachtenservice heeft nu de opdracht eruit gehaald, maar ik moet wel wachten tot morgen 12:00 voor ik de snelheidsverhoging opnieuw aanvraag. 

Sorry, ik geloof er niet meer in. KPN ondertussen een beetje kennende is de kans 99,9% dat ik morgen opnieuw contact op moet nemen omdat ze het niet snappen of dat er weer iets niet goed gaat. Niets gaat in 1x goed. Hoe moeilijk kan het zijn KPN?  Pas dat abonnement gewoon aan naar 1Gbit! De monteur zei ook dat dit snel te regelen was. Nou, anderhalve dag wachten en dan maar bidden dat het goed gaat, vind ik niet “snel te regelen”. 

Moet dit altijd in die volgorde, eerst aansluiten, anderhalve dag wachten, en dan pas de snelheid verhogen (waar in eerste instantie eerst een monteur voor werd ingepland wat achteraf dus ook zonder kan)?

Hallo @S.Stender , je hebt waarschijnlijk een G-PON-aansluiting en als je overstapt naar de 1Gbit-verbinding stap je over naar een XGS-PON-verbinding, daar is een ander glasvezelapparaat voor nodig die alleen een monteur bij jou thuis kan omwisselen.

Je hebt waarschijnlijk nu zo'n ding hangen:

G-PON

 

En nu krijg je deze:

XGS-PON

 


Oh dat meen je niet. Inderdaad, ik heb die bovenste. Dus ik vraag 1gbit internet, dan komen ze eerst de glasvezel aansluiten en hangen ze de verkeerde op, en dan moet je een 2e monteur laten komen die het foute apparaat omwisselt voor de goede.

Echt ik heb hier geen woorden voor…  


Hallo @S.Stender 

en hangen ze de verkeerde op, 

Dat interpreteer je verkeerd, bij de aanvraag/omzetting naar glas had je vermoedelijk een lagere snelheid, dan is die G-PON-module perfect geschikt en alléén bij gebruikers die van een lagere snelheid naar 1Gbit gaan wordt de XGS-PON-module geplaatst.

Zelf had ik bij de activatie van mijn glasvezellijn op 27 oktober j.l. een 100Mbit-verbinding en ik wilde eens een maandje een 1Gbit-verbinding proberen en toen kwam er op 3 november een monteur die de XGS-PON-module plaatsen.

Ik ben de probeerfase voorbij en heb na overleg met de directie (mijn vrouw:relaxed: ) besloten de 1Gbit-snelheid aan te houden, bevalt ons beiden zeer goed.

Volgens de laatste berichten van KPN gaat KPN vanaf volgend jaar standaard de XGS-PON-modules plaatsen, ongeacht de afgenomen snelheid.

 


Bedankt voor de uitleg. Is dit dan alleen bij gbit internet? dus niet bij bijvoorbeeld 500mbit zodat ik dit kan aanzetten tot de monteur is geweest?


Hallo @S.Stender je hebt een 1Gbit-snelheid aangevraagd en daarom komt er een monteur om een XGS-PON-module te plaatsen, als je teruggaat naar 500Mbit blijft de XGS-PON gewoon zitten.

Persoonlijk zou ik niet teruggaan naar 500Mbit, ten opzichte van 1Gbit scheelt het maar enkele dubbeltjes per maand, een te verwaarlozen verschil, naar mijn mening.

Ik zou voordat die monteur geweest is niet naar de 500Mbit gaan, want dan wordt de afspraak afgezegd omdat je dan met de G-PON-module ook die 500Mbit kan halen en de XGS-PON niet nodig is.