Skip to main content

Ik ben oud Telfort klant en had eerder nooit te klagen. 
Maar sinds de overname op KPN raak ik steeds meer bandbreedte kwijt. Tot frustratie aan toe, dat ik zelf maar een 4G backup / loadbalancing setup heb gemaakt (eigen hardware).
 
Met het huidige thuiswerken komt het vaak voor dat video meetings haperen door de beperkte bandbreedte in mijn regio. 
Geen probleem op zich… maar ik merk nu dat DLM weer langs is geweest en telkens er wat meer bandbreedte word afgesnoept. Bandbreedte die we hard nodig hebben met thuis werken. 

Vroeger Telfort: attainable rate 21Mbps. 
KPN attainable rate: 19Mbps. 

Vorige week nog netjes ook werkelijk een attainable rate van 19178 Kpbs en een actual rate van 19160 Kbps. Zeer netjes!
Vandaag attainable rate: 17874 Kbps en een actual van 16384 Kbps.
Attenuation en SNR ongewijzigd. Repectievelijk 33Db en 5Db. 

@KPN: Is er een mogelijkheid om uitgezonderd te worden van DLM? Of te stoppen met het snoepen van bandbreedte? 
 

NB, onlangs verhuisd naar het huis van de buren. Qua afstand letterlijk maar 20 meter verhuisd. 
Op mijn oude adres was de bandbreedte nog maar 14Mbps over van de attainable rate van 19/20Mbps.
Bij verhuizing van het abonnement (letterlijk 4 huis nummers) was het weer netjes een attainable rate van 19Mbps. Wat te verwachten is op deze afstand van de wijkcentrale. 
Ik hoop dat KPN de frustratie snapt, en dat het onacceptabel is tot bijna 6Mbps af te snoepen van een data verbinding. 

@KPN: Kunnen jullie iets hier aan doen?


Hallo @Steve McQueen , even bellen met 0800 0402, zij kunnen je lijn realtime doormeten en waar nodig een monteur aansturen.

 


Dank je wel voor je reactie maar wat lost dat op aan het telkens terug kerende terug schroeven van lijnsnelheden middels DLM? 
 


Dank je wel voor je reactie maar wat lost dat op aan het telkens terug kerende terug schroeven van lijnsnelheden middels DLM? 
 

Hallo @Steve McQueen , waar staat DLM voor?

 


Dynamic Line Monitoring


DLM is iets waar niet aangezeten wordt, dankzij DLM blijft je lijn juist stabiel, vooral op grotere afstanden is een lijn gevoeliger voor bijvoorbeeld interferentie en daar corrigeert DLM op. DLM is voor zover ik weet niet uit te schakelen, dat moet je ook helemaal niet willen aangezien dit ervoor zorgt dat de lijn stabiel blijft.

 

Maar als ik die snelheden zo lees, is Sneller Internet Buitengebied geen optie?


@Steve McQueen Welkom op het forum. 

Ik kan mij voorstellen dat het storend is om Mbits te verliezen op het moment dat je al niet veel hebt. 

Een directe verklaring voor dit verlies heb ik niet, maar wat wellicht wel een optie kan zijn is de optie die @NHendriks al aankaart. 

Ik controleer graag voor je of Sneller Internet Buitengebied inderdaad beschikbaar is. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en de mogelijkheden onderzoeken. :)


Als je met DLM ook nog eens teveel reboots doet in een poging om je verbinding te herstellen en sneller te maken, maak je het nog erger! DLM monitored ook onderbrekingen in je dsl signal. Als DLM zoveel bandbreedte moet afsnoepen isook een slecht teken. Het kan zomaar aanduiden dat er ook iets in de koper niet helemaal goed is waar het signal overheen moet gaan. Ik zou zeker iemand vragen om een ondergronds meting te laten verrichten en ook liefst je modem ook zo dicht mogelijk op de isra plaatsen. 



Het is al even geleden en ik had even eerder moeten reageren.

Helaas geen kandidaad voor Internet buitengebied. Dat is ook de reden dat ik eigen modem heb, zodat ik zelf een 4G backup/loadbalance setup heb gemaakt. 
SIM kaartje erbij en lekker vlot. Helaas is de 100GB 4G prepaid data sim inmiddels op..

Zoals gezegd als Telfort klant had ik jaren niets te klagen.. Nu klim ik nog maar eens in de pen omdat ik keer op keer zie dat DLM wat aan de lijn doet. En nee, de router staat niet op een reboot schedule en word zelden herstart.
Vandaag eens een blik geworpen op de line statistics.. 
12Mbit over van de ca ~21Mbit attainable rate normaal gezien. Dat is niet normaal KPN. 


Line Statistics
         
Downstream                Upstream                
Actual Rate    12288    Kbps    2428    Kbps
Attainable Rate    16305    Kbps    2539    Kbps
Path Mode    Interleave    Interleave
Interleave Depth    0    0
Actual PSD    9. 7    dB    15. 7    dB
Near End                     Far End                   
Trellis    ON    ON
Bitswap    OFF    OFF
ReTx    0         0     
SNR Margin    11    dB    6    dB
Attenuation    32    dB    0    dB
CRC    0    0
FECS    0    s    0    s
ES    0    s    0    s
SES    0    s    0    s
LOSS    0    s    0    s
UAS    0    s    0    s
HEC Errors    0    0
RS Corrections    0    0
LOS Failure    0    0
LOF Failure    0    0
LPR Failure    0    0
NCD Failure    0    0
LCD Failure    0    0
NFEC    0    0
RFEC    0    0
LYSMB    0    0

Helaas is via Chat niet mogelijk een DLM reset aan te vragen. Dus dan via het forum; Bij dezen. 

Een beetje stoeien met een andere Draytek 2860 firmware laat de boel weer vlotter gaan. Maar daardoor meer errors. Met als gevolg...de DLM throttling als gevolg… Van de regen in de drup.  

Valt hier niets aan te doen KPN? 
Waarom had ik deze problemen nooit bij Telfort?!

 


@Steve McQueen Welkom op het forum. 

Ik kan mij voorstellen dat het storend is om Mbits te verliezen op het moment dat je al niet veel hebt. 

Een directe verklaring voor dit verlies heb ik niet, maar wat wellicht wel een optie kan zijn is de optie die @NHendriks al aankaart. 

Ik controleer graag voor je of Sneller Internet Buitengebied inderdaad beschikbaar is. 

Zou je daarom voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje kunnen geven als dit is gelukt? Dan kan ik je gegevens er bij pakken en de mogelijkheden onderzoeken. :)

profile is aangevuld Rutger, dank voor de link & de tip.


@Steve McQueen Ik heb het voor je gecontroleerd en heb helaas slecht nieuws. 

Het klopt inderdaad dat sneller internet buitengebied in jouw geval niet beschikbaar is. De snelheid die wij kunnen leveren op het adres in principe 11.1 Mbit. 

Ook zal ik er niet voor kunnen zorgen dat DLM niet wordt toegepast. Waarom dit bij Telfort anders was durf ik ook niet te zeggen omdat de aansluittechnologie hetzelfde zou moeten zijn. 


@Steve McQueen Ik heb het voor je gecontroleerd en heb helaas slecht nieuws. 

Het klopt inderdaad dat sneller internet buitengebied in jouw geval niet beschikbaar is. De snelheid die wij kunnen leveren op het adres in principe 11.1 Mbit. 

Ook zal ik er niet voor kunnen zorgen dat DLM niet wordt toegepast. Waarom dit bij Telfort anders was durf ik ook niet te zeggen omdat de aansluittechnologie hetzelfde zou moeten zijn. 

Dank Rutger. 

In het dorp word glas aangelegd maar niks bekent nog wanneer het ook werkelijk word aangesloten. 
We gaan het zien en tussentijds doe ik maar zelf wat met de 4G backup. 

Dank voor je tijd Rutger. 


Jaar na datum; 
Na netjes heel het jaar zo rond de ~23mbps te hebben. Is vandaag weer DLM kennelijk langs geweest. Om te huilen.. 

Een attainable rate van 12,1 mbps. 
KPN doe er wat aan!

ATU-R Information
 
 
 
 
 
         Type: VDSL2
         Hardware: Annex A
         Firmware: 05-04-08-00-00-06
         Power Mngt Mode: DSL_G997_PMS_L0
         Line State: SHOWTIME
         Running Mode: 17A
         Vendor ID: fe004452 41590000
 
 
 
 
ATU-C Information
 
 
 
        Vendor ID: b5004244 434db21e yBDCM]
 
 
 
 
Line Statistics
     
  Downstream             Upstream                
Actual Rate 11380 Kbps 1220 Kbps
Attainable Rate 12197 Kbps 1940 Kbps
Path Mode Interleave Interleave
Interleave Depth 0 0
Actual PSD -5.-3 dB 9. 8 dB
 
 
  Near End                  Far End                   
Trellis ON ON
Bitswap OFF OFF
ReTx 0   0  
SNR Margin 5 dB 11 dB
Attenuation 26 dB 0 dB
CRC 0 0
FECS 0 s 0 s
ES 0 s 0 s
SES 0 s 0 s
LOSS 0 s 0 s
UAS 0 s 0 s