Skip to main content

Helaas heeft iemand mijn ip-adres in een berichtje in een Whatsapp-groep gedropt. Leden van die groep zitten in Nederlands-Belgische community. Ik ben onder mijn eigen naam bekend in die community. Voelt qua privacy en security niet lekker. Kan KPN mijn ip-adres wijzigen?

Ik heb nog zo’n antieke Experia V8.

Nee, KPN kan (zal) jouw IP adres daarvoor niet wijzigen.

De policy van KPN is dat het IP adres niet gewijzigd wordt, zelfs niet als er DDoS aanvallen op uitgevoerd worden, iets wat je helaas in de "gamerscene" nogal eens ziet gebeuren.


Dat vreesde ik al. Dus overstappen naar Ziggo c.s. is de enige oplossing?


Dat vreesde ik al. Dus overstappen naar Ziggo c.s. is de enige oplossing?

Of naar T-Mobile danwel een andere provider.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is je er niet druk over maken.

Waarom gebruik je eigenlijk jouw eigen naam in die community als je zo op jouw privacy gesteld bent?


In die (besloten) community is iedereen onder eigen naam bekend. Is ook geen enkel probleem zolang er maar geen persoonlijke gegevens gedeeld worden als BSN-nummer, ip adres, banknummer etc. Maar een appje is gauw doorgestuurd en dan hoeft het nog niet kwaadwillend te zijn.


Waarom ben je zo bang voor het feit dat jouw IP adres in een Whatsapp groep gedeeld is?

Waarom heeft een persoon jouw IP adres gedeeld?

Jouw fysieke adres is normaliter niet te herleiden vanuit dat IP adres dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.


IP adres is gedeeld in een discussie over de mail-problemen die mensen met een eigen domeinnaam vaker ondervinden, omdat alle KPN ip-adressen op een blacklist bij Spamhaus staan. Maar dat is een andere discussie.

OK, ik zal me er niet meer druk over maken.


Maar als je jouw domeinnaam wel hebt gedeeld, dan is het voor iedereen natuurlijk een fluitje van een cent om ook het IP adres te bemachtigen.

Dat is echt niet iets om je zorgen om te maken.

Alleen als mensen kwaadwillend zijn zouden ze een DDoS aanval kunnen starten maar eigenlijk zien we dat alleen in de "gamerscene" gebeuren.

 

Je kunt overigens jouw IP adres bij SPAMHAUS van de PBL list laten verwijderen maar helaas moet je dat periodiek opnieuw doen omdat deze na een tijdje vanzelf opnieuw op de lijst geplaatst wordt.