Skip to main content

Het blijkt dat het door KPN verstrekte IP-adres van de WAN zijde van onze router op een blacklist staat bij Spamhaus ZEN.  Mijn vrouw heeft een website die door Dissoh gehost wordt. Kan die blacklist vermelding problemen veroorzaken met haar website? Kan er voor gezorgd worden dat de vermelding op de blacklist verwijderd wordt of kunnen wij een ander IP-adres krijgen? Wij willen geen problemen met de website. Graag contact!

Alle particuliere IP adressen staan op de PBL van Spamhaus en dat zou ook geen enkel probleem moeten geven. Het enige waar dat een rol bij zou kunnen spelen is als jij zelf een eigen mailserver host.


Is het standaard dat iedereen op een blacklist moet staan? Wat is dat voor rare bedoening! Het zou geen probleem moeten geven maar ik sta dus wel op een zwarte lijst. We weten waar zwarte lijsten toe leiden. Wellicht is er een betere uitleg te geven dan dat het geen enkel probleem zou moeten geven. Het leidt hier ten huize tot paniekreacties. Dat zou kunnen resulteren in het verliezen van klanten. Graag een heldere uitleg.


Is het standaard dat iedereen op een blacklist moet staan? 

Dat is inderdaad standaard dat alle particuliere IP adressen (wereldwijd) in die Spamhaus PBL opgenomen zijn.

Het is echter absoluut geen "zwarte lijst", ik in mijn vorige bericht uitgelegd in welke situatie die lijst een rol speelt.

 

Lees anders ook deze pagina van Spamhaus ook nog even.

Onderaan kan je jouw IP adres laten verwijderen maar weet dat hij er dan over zes maanden weer op geplaatst wordt. Je schiet er dus niet zoveel mee op en het heeft ook eigenlijk geen zin als je toch geen mailserver op jouw thuisnetwerk draait. 

 

Overigens speelt KPN geen enkele rol in die lijst van Spamhaus en dat geldt ook voor alle ander providers op deze wereld.


Wat is de reden dat alle IP adressen op een zwarte lijst staan? Blacklist betekend bij mijn beperkte kennis nog altijd zwarte lijst dus is de PBL gewoon een zwarte lijst. Wat is nut en noodzaak van de PBL in gewoon nederlands, de pagina van Spamhaus is een beetje teveel vakjargon. Alleen stellen dat het “geen enkel probleem zou moeten geven” heeft wat mij betreft te veel twijfel, dat zit 'm in het twijfelwoord "zou”.


Wat is de reden dat alle IP adressen op een zwarte lijst staan? Blacklist betekend bij mijn beperkte kennis nog altijd zwarte lijst dus is de PBL gewoon een zwarte lijst.

Het is geen blacklist maar een blocklist en is bedoelt om adressen te blokkeren voor het direct (vanaf een eigen mailserver) versturen van email. Dit is om spam te bestrijden en nergens anders voor.

 

Alleen stellen dat het “geen enkel probleem zou moeten geven” heeft wat mij betreft te veel twijfel, dat zit 'm in het twijfelwoord "zou”.

Het zal geen enkel probleem geven anders zouden miljoenen anderen ook moord en brand schreeuwen.