Skip to main content

Ik heb sinds kort problemen met mijn internetverbinding. Bepaalde apps (bijv. digid, nos) geven geen verbinding meer. Het lijkt specifiek om ipv6 verbindingen via Android toestellen te gaan. Op laptops lijken er geen problemen. Wanneer ik ipv6 uitzet op de router zijn er geen problemen.

Ik heb een ExperiaBox V10 met glasvezel, en verschillende tp-link access points voor wifi toegang. Ik heb recentelijk niets veranderd aan het netwerk.

Ik heb dit topic gevonden: https://forum.kpn.com/topic/show?tid=496225&fid=9 maar kan uit dat topic niet halen of er een oplossing is. Tenminste, er wordt een oplossing via een ziggo forum beschreven, maar ik weet niet hoe ik die oplossing kan toepassen op de Experiabox.

Is het erg als ik ipv6 uit laat staan?

Is het erg als ik ipv6 uit laat staan?

Als je bij uitschakelen geen problemen ervaart zou ik het voorlopig maar beter uitsckakelen.
(Bij de meeste van mijn apparatuur staat het niet ingeschakeld).

Het wordt pas vervelend als de problemen andersom zouden zijn, problemen met alleen IPv4. Tegen de tijd dat IPv6 gemeengoed gaat worden, en je IPv4 beter kunt uitsckakelen zijn we jaren verder.


Welke score haal je via https://ipv6-test.com op die Android telefoon?

Plaats anders eens een screenshot maar poets wel even stukjes van jouw IPv4 en IPv6 adres weg.

Voorbeeld:

 


Hallo @wjb , ik heb die site ook eens benaderd, waarom staat er bij mij bij ICMP filtered}?

Ben van de week overgezet van koper naar glas en heb een V10


...ik heb die site ook eens benaderd, waarom staat er bij mij bij ICMP [filtered}?

Waarschijnlijk is dat op een Windows machine, klopt dat?

Zet op die PC inkomend de firewall open voor ICMPv6 ping requests.


Hallo @wjb , ik heb een W11-platform, bedankt voor je reactie.

 


Dit zijn mijn scores.

IPv6 uit op desktop:

ipv6 uit desktop

Ipv6 aan op desktop

ipv6 aan desktop

ipv6 uit op android

ipv6 uit android

ipv6 aan op android:

ipv6 aan android

 

Als ik er verder geen last van heb, laat ik ipv6 wel uit staan.


Hoe is de desktop aangesloten, bekabeld of via wifi?

Maakt de Android telefoon gebruik van de wifi van de Experia Box of van een apart wifi accesspoint?

Als van een apart wifi accesspoint, van welk merk en type?

Maak je gebruik van switches?

Zo ja, welk merk en type?


Laptop gaat via dezelfde wifi als de telefoon.

De wifi van de experiabox staat uit. Vanwege bereik in huis (veel beton) heb ik deze vervangen door enkele access points, te weten: tp-link eap225. Deze zijn aangesloten op een tp-link SG2008P switch.


Kan het zijn dat de telefoon via een ander accesspoint aangesloten is dan jouw desktop?

Heb je gekeken of jouw switches wellicht onbekend multicast verkeer blokkeren?

Voorbeeld van die optie op een Netgear switch.

 


Op de switch staat deze optie op forward.

Ik heb de ipv6 test via alle access points geprobeerd. Nu scoort android echter 18 punten op de ipv6 testen! Zojuist zijn echter ook de access points, router en switch opnieuw opgestart. Misschien is er ergens iets blijven hangen?

Ik ga het in ieder geval even aankijken, en mocht dit issue weer optreden, eerst een reset doen…

Bedankt voor de hulp en meedenken!


Nu scoort android echter 18 punten op de ipv6 testen!

Welke twee punten scoort hij dan nog niet?


De ICMPv6 message filtering. Er moet nog iets aan een firewall / router gebeuren?


De ICMPv6 message filtering. Er moet nog iets aan een firewall / router gebeuren?

Dat lijkt dan inderdaad dat ICMPv6 echo-requests niet doorgelaten worden door de firewall.


De test geeft op de (Windows) laptop trouwens dezelfde melding. Is dat erg? Een en ander lijkt nu goed te werken.


An sich is dat niet erg.

Wat nog wel interessant is, is de firewall van jouw laptop inkomend open te zetten voor ICMPv6 echo requests en te kijken of je daar dan wel 20 uit 20 kunt halen.


Goed om te weten dat een en ander zo zou moeten werken. Bedankt!

Ik heb het geprobeerd door de firewall van Windows helemaal uit te zetten, maar nog steeds wordt dan “ICMP filtered” aangegeven. Kan die filtering ook in de Experiabox zitten?


Kan die filtering ook in de Experiabox zitten?

Dat kan. De firewall op de Experia/KPN Box moet ICMPv6 echo requests natuurlijk ook doorlaten.

Ik heb geen Experia Box en ik weet ook niet of dat te configureren is op jouw V10. Ik zou verwachten van wel want ICMPv6 speelt best wel een grote rol bij IPv6.


Vandaag is het feest weer voorbij. Geen ipv6 op Android. Daarnaast was ipv6 ook op de laptop niet meer beschikbaar. Wat ik heb gedaan:

  • Reset access point: geen goed resultaat op ipv6-test.com
  • Reset switch: geen goed resultaat op ipv6-test.com
  • Reset Experiabox: laptop kreeg nu weer wel een resultaat op ipv6-test.com , maar pas na enkele minuten. Android nog steeds niet

Wat me opvalt: in alle gevallen krijgt de laptop en de android telefoon wel een ipv6 adres uit de juiste (2a02 …. ) range toegekend, dit adres wordt echter niet zichtbaar op de test site.

Ik laat ipv6 nog even uitstaan op de experiabox...