Skip to main content

Ik ben vandaag overgestapt van Ziggo naar KPN, voornamelijk omdat Ziggo geen Dual-Stack ipv6 ondersteuning biedt.

Helaas blijkt vandaag dat de nieuwe box 12 van KPN helemaal nog geen ipv6 ondersteunt.

Is er bekend wanneer deze ondersteuning er gaat komen, en zo niet, wat zijn de mogelijkheden mbt het ‘downgraden’ naar een router met ipv6 ondersteuning? Ik zou graag wel willen verifieren dat IPv6 uberhaupt werkt op mijn adres voordat ik investeer in een eigen modem.

Klopt wjb, dank voor je toevoeging!


In dit geval onthoud de box12 wel het ip-adres van de dns server, en dit is in mijn geval hetzelfde ip-adres voor primary en secundary dns server. 

Bijzonder... zou het zo wezen dat lokale ip adressen wel inhouden worden en het ip van bijvoorbeeld Cloudfare niet?

Volgens mij bedoelt @SanderGerrits dat het op.de Experia/KPN Boxen wel in te stellen is om andere IPv4 DNS servers te gebruiken maar niet om andere IPv6 DNS servers te gebruiken.

Dat is natuurlijk een tekortkoming van de Experia/KPN Boxen en daardoor wordt zijn ads-blocker buiten spel gezet.

Ja, snap ik. Maar waar het mij om gaat: blijft de juiste DNS server ingesteld als de KPN Box herstart word? @SanderGerrits zegt van wel?


De firmware engineers hebben nog niet uitgevogeld hoe ze die RA moeten aanpassen. ;)


Hoi nick83,

Sorry voor eventuele verwarring, zojuist even getest en na een herstart staat bij mij ook weer de oude dns server terug, 192.168.2.254.


Ik weet technisch niet goed hoe dit werkt, dus ik zal gewoon aangeven wat ik als reactie heb gekregen.

Er is vanuit KPN op de korte termijn geen oplossing voor. Het werkt zoals is beschreven door jullie. De enige oplossing is om een eigen dns server neer te zetten of een andere router te kopen die deze functionaliteit biedt. Het is wel als signaal doorgegeven, maar vooralsnog hebben jullie daar niets aan.


De enige oplossing is om een eigen dns server neer te zetten of ...

Dat is het 'm nu net, dat kan niet immers de Experia Box pusht de het IPv6 adres van de KPN DNS server naar de cliënts bij de router advertisements. Het lukt dus domweg niet om het IPv6 adres van een eigen DNS server gepusht te krijgen.

Blijft over om een eigen router te plaatsen en dan lukt het uiteraard wel.

Zelf geef ik bij de router advertisement het IPv6 van mijn EdgeRouter mee…

...en heb ik op de EdgeRouter de DNS servers gedefinieerd waarnaar geforward moet worden als het gevraagde domein niet in de DNS cache gevonden wordt.

 


Hoi nick83,

Sorry voor eventuele verwarring, zojuist even getest en na een herstart staat bij mij ook weer de oude dns server terug, 192.168.2.254.

Ow ... leuk... goed om te weten.


Ik heb zelf een APU2E4 achter de KPN Box staan. Met pfsense daarop en pfblocker om advertenties te blokkeren. Werkt uitstekend. Maar hoe dat met ipv6 gaat weet ik eigenlijk nog niet zo... het werkt in ieder geval wel goed 😁


Ik heb zelf een APU2E4 achter de KPN Box staan. Met pfsense daarop en pfblocker om advertenties te blokkeren. Werkt uitstekend. Maar hoe dat met ipv6 gaat weet ik eigenlijk nog niet zo... het werkt in ieder geval wel goed 😁

Jij hebt die pfSense waarschijnlijk als router op jouw thuisnetwerk aan te sturen in een constructie zoals beschreven in "Gebruik een eigen router achter de Experia Box".

Als dat zo is dan zal pfBlocker zijn werk kunnen blijven doen, afhankelijk van welke IPv6 DNS servers door de pfSense advertised worden. Als dat het IPv6 adres van de pfSense zelf is dan zal het werken.


is er ondertussen al iets bekent over eigen DNS gebruik bij IPv6?

ik heb de Box 12, Prima router, maar dit is de enige tekortkoming.

ik zou graag mijn eigen filtered DNS servers willen gebruiken op Netwerk niveau.


Dit IPv6 DNS verhaal heb ik ook op de V10, ik begrijp dus dat een upgrade naar de v12 niet zal werken. Erg jammer dat dit niet goed werkt. Voor nood nu maar IPv6 uit gezet, wacht wel tot glas er ligt, dan een eigen router gebruiken !


Is er in de tussentijd al iets bekend? @wjb ? of gaat het toch echt een andere router worden? aangezien KPN hier geen gehoor aan geeft


Ik heb ipv6 maar uit gezet………….


Ik verwacht niet dat hier op korte termijn iets aan gedaan zal worden door KPN.


We zijn een jaar verder, werkt IPv6 PD ondertussen op de V12 (dan met name bij een UDM SE, maar aan de LAN kant dus)?