Skip to main content

Vanmorgen kregen wij bericht van KPN dat onze Experia box V8 nog niet heeft kunnen updaten. Zou dit niet plaatsvinden voor 3 september dan zouden wij onze connectie kwijtraken. Allemaal behoorlijk onheilspellend. Vooral ook omdat ik nergens in die brief vond hoe ik kon vaststellen of die update nu wel goed was gegaan. 

 

Nu kan ik mij nog herinneren dat die update was uitgevoerd, gedurende de nacht, maximaal enkele weken terug. De ochtend daarop had ik wat connectie problemen en had ik ons modem een reboot gegeven. Pas later in de ochtend las ik over de update die nacht (waarom eigenlijk geen vooraankondiging?). Ik dacht toen nog, "nou, dat opnieuw starten is ook al gebeurd", en ging verder met leven. Het opnieuw starten was na de geplande update uitgevoerd. 

 

Dus vanavond weer opnieuw starten, na tien+ seconden spanningsvrij. Na tien minuten na het opnieuw starten brandde het internetlampje van het modem nog steeds rood. Als een update had plaatsgevonden dan zou het modem volgens de KPN mail na 5 minuten weer functioneel zijn. Het modem vervolgens maar een reset gegeven met de knop achterop. Daarna startte het modem weer goed op.

 

Onzeker ben ik nu wel of die update uitgevoerd is geraakt of na de tweede start onverrichterzake teruggerold is geraakt. Vandaar mijn vraag: waaraan kan ik vaststellen of de software van de V8 experiabox nu de goeie status heeft. Een falende service kunnen we ons namelijk met al dat thuiswerken niet permitteren. 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

@rationeel 2.0

Je blijkt te moeten kijken naar de firmware-versie die zichtbaar is in het login-screen (192.168.2.254) links in de hoek onderin (je hoeft niet daadwerkelijk in te loggen, naar dit adres gaan is genoeg).

Van kpn hoor je niks, dat is het grootste zwarte gat in dit universum….

Na de geslaagde update is er een bepaalde versie firmware aanwezig, heb ik even niet paraat, maar is te lezen in een recent ander topic in dit deel van het kpn-forum (van iemand die klaagt over dit probleempje).

 

EDIT: ik heb het nog even nagezocht en er zou dit moeten staan (in elk geval het deel na “:”)

“Runtime Code Version: 02.00.142W4”

 

dusttodust


@dusttodust Hartstikke bedankt voor je reactie. Ik dacht aldat ik alleen mijzelf dit afvroeg. Speculeren waarom is niet vruchtbaar, maar er lijkt een rem te zijn op het delen van deze informatie, alsof deze update er niet mag zijn. Normaliter had ik op deze eenvoudige vraag wel een antwoord gehad. 

 

Ik ga nog een keer zoeken. Maar om eerlijk te zijn vind ik het antwoord op de vraag een sticky topic waard, goed vindbaar met het waarom en bijbehorende argumentatie. Vind ik het antwoord dan deel ik het hier ook, dat maakt de waarschijnlijkheid van het vinden door anderen weer groter. 

 

Hieronder alvast de status van mijn Experiabox V8 op dit moment:

 


Hoi @rationeel 2.0! Je hebt bericht ontvangen dat je V8 een update krijgt op 3 september? Mocht het 3 september nóg niet lukken, dan krijg je een ander modem aangeboden. Als de update nogmaals mislukt, dan hou je nog wel diensten alleen is je modem aan vervanging toe. Dus even afwachten. Mocht het 3 september niet gelukt zijn, dan hoor ik het graag.


Dank je @dusttodust voor je extra aanvulling bij je reactie. Hiermee kunnen we nu vaststellen dat 02.00.142W4 blijkbaar de status van de software is die het modem na de update moet hebben. Dit geeft mij best wat meer vertrouwen in een goed werkend modem na 3 september. Met wat we nu weten lijkt ons modem goed door de update te zijn heen gekomen.

@Lisade update moet eigenlijk al zijn uitgevoerd. Het eerste bericht van KPN ontving ik via de mail op 19 Augustus jl. Het tweede bericht, ook via de mail, kwam afgelopen donderdag, 26 augustus, binnen. Naar aanleiding van die tweede mail is dit topic gestart.

Kan jij de opmerking van dusttodust over die software versie nog bevestigen? Kijk, op zich snap ik dat dit soort details bewust in een standaard mailing achterwege blijven, omdat het controleren hiervan voor velen al een brug te ver is. Voor deze groep is die remote signalering natuurlijk al wel heel mooi. Daarvoor ook mijn compliment.

Topics als deze worden wel ondervangen wanneer in de mails een verwijzing is te vinden naar een webpage met wat meer informatie voor diegenen die dat zoeken. Alleen de doelgroep die wil anticiperen zal de moeite nemen die webpage op te zoeken, de rest laat dat achterwege.

Zelf zie ik mijzelf als deel van die anticiperende doelgroep. Ik zou graag zien dat KPN die in de gelegenheid stelt om met de juiste informatie te kunnen anticiperen. Een falende netwerkverbinding belet mij, net als veel andere mensen, om (remote) mijn werk te kunnen doen. De impact is voor velen groter dan een avondje geen TV. Ik hoop dat KPN toekomstige updates nog iets zorgvuldiger aanvliegt zodat met klanten een gesloten lus proces ontstaat.

Rest mij nog om, ik zag je avatar foto,  volledig offtopic en fotootje te delen van onze kat twinkel. Nog minder zwart zoals je ziet, en daarom hopeloos zichtbaar bij het besluipen van muizen en vogels.

Twinkel

 


KPN V8 02.00.138
TFT V8 02.00.141W4
TFT gemigreerd naar KPN V8 02.00.142W4

 

Oh, ja! Hier de bevestiging.
Je hebt gelijk. Ik heb zomaar aangenomen dat je nog niet (goed) gemigreerd was en heb niet goed gekeken.


Haha, ahw! Een kattenfoto mag altijd even tussendoor :heart_eyes:.  Twinkel is not amused zo te zien. Onze kat heet Mango :nerd:
Als je in de toekomst vaker een kijkje komt nemen hier, is het wellicht leuk om Twinkel in te stellen als avatar! 

Hi

 


@Lisa

Dank je wel voor je bevestiging! Ook handig voor misschien andere KPN-ers de komende dagen.

P.S. twinkel zat op het moment van de foto wat te suffen in de avondzon, ze is in mensen-termen al een dame op leeftijd aan het worden. Misschien was ze ook wel teleurgesteld over dat ene spitsmuisje dat ze net niet heeft kunnen vangen, wie zal het zeggen. Ik ga op zoek naar een foto met een alerte twinkel voor de avatar. Mango is trouwens een echte dramaturg, zoals de meeste katten trouwens:blush: .

 


YES! Hele leuke avatar:leopard: En jupp, Mango is geen uitzondering wat dat betreft:kissing_closed_eyes: . Het is een wonder dat ze -van zo dichtbij-, terwijl ze wakker is, scherp op de foto staat :joy:


Yep, :sunglasses: er zijn eigenlijk twee personen nodig, een fotograaf en de ander die de aandacht (“wat gebeurt er nu weer!”) van de fotograaf afleidt.


Het wordt helaas wat verwarrender @Lisa we hebben de meldingen van KPN weer opnieuw gehad dat het modem nog niet bijgewerkt zou zijn. Dit ondanks dat de software aangeeft de goede status te hebben. 

 

Wil ik uitsluiten dat ik maandag geen internet heb (thuiswerk), daarom moet ik nu een ander modem gaan afroepen. Kan je dit in gang zetten?

 

Eventueel ben ik morgen beschikbaar voor een test. Naast een falend update mechanisme moeten we de mogelijkheid van een faal in de remote detectie niet uit het oog verliezen. 


De versie van mijn modem is:

Runtime Code Version:  02.00.142W4 (24.06.2020-13:30:59)

Dit is dus niet de goede versie. Net aan de telefoon gehangen met de helpdesk. Hieruit begreep ik dat de nieuwste versie vanaf april dit jaar fase gewijs is gedistribueerd. De versie in ons modem is hiervoor dus te oud.

Mensen, let dus even op als je nog een V8 modem hebt.

Morgen krijg ik van KPN een vervangingsmodem. Juist op tijd voor de deadline van deze update, 3 september.


Een update van mijn zijde. Zojuist hebben we ons modem kunnen omwisselen.

Gisteravond had ik KPN gebeld omdat ik wilde uitsluiten dat we maandag nog zonder internet zouden zitten. Nadat de helpdesk medewerker nog een keer had gechecked dat hij ons modem echt niet kon terugvinden in zijn diagnose software werd gisteren besloten het modem uit te wisselen.

Bij deze uitwisseling werd uitgegaan van een vervangend V8 modem. Voor het gebruik bij mij thuis zou dat ook de lading dekken. Toen we ons huidige huis betrokken heb ik daarin direct bekabeld netwerk laten leggen waarbij al vlot achter het modem met eigen switches wordt gewerkt. Wifi wordt daarnaast ook echt wel gebruikt voor telefoons en laptops. Ondanks een huis met betonnen vloeren kon de Experia Box V8 de wifi tot aan de zolder verzorgen. Alleen achter in onze achtertuin hadden we moeite een WiFi connectie vast te houden.

Over de goede connectie binnenshuis heb ik nog wel een observatie. In de muren van ons huis is een fijnmazig betonwapeningsgrid verwerkt. (Grid met cellen van ca. 5 cm). Mogelijk houdt dit andere WiFi netwerken een beetje in hun hok. Helemaal beoordelen kan ik dit niet.

​De oplettende lezer vermoedde waarschijnlijk al iets. Het werd geen Experia Box V8 modem. Ik kreeg dat nieuwste Box 12 modem mee naar huis. In eerste instantie dacht ik: "shit, dan kan ik mijn zojuist geëxporteerde configuratie niet terug importeren" (we zijn nogal druk momenteel, dan wordt iets snel een hobbel) . Maar na het aansluiten en wat initieel configuratiewerk in de web interface van het modem ben ik toch echt blij met deze verandering. De mogelijkheid om 2.4 en 5 GHz te gebruiken, en ook de mogelijkheid om een gasten WiFi te configureren is toch echt een verbetering van de mogelijkheden. Last but not least een mooie moderne Web interface die heel wat meer uitnodigd dan die van de Experia box V8.

Samenvattend: afgezien van een evaluatie puntje voor dat V8 upgrade proces ten aanzien van dwarse modems vind ik dat KPN dit voor ons netjes en heel vlot heeft afgehandeld. Het belangrijkste is dat behalve op het door ons verkozen moment de dienstverlening niet down is geweest. Over dat laatste ben ik heel blij. Maandag kan er weer thuis gewerkt worden. Toch een essentieel dingetje tegenwoordig.

Bedankt KPN support, ik ben een tevreden klant. ​​​


Hi @rationeel 2.0! Ben blij om te lezen dat je even gebeld hebt met de klantenservice. Ik was namelijk, zoals je merkt, een aantal dagen afwezig! Super oplossing zo te horen. Fijn dat het goed is verlopen allemaal en dat jullie gewoon bereikbaar/online zijn gebleven. Mocht je in de toekomst weer ergens tegenaan lopen, of vragen hebben, dan horen we het graag!