Skip to main content

Dag allen,

Ik gok dat deze vraag onder thuisnetwerk valt, maar voor de zekerheid laat ik die categorisatie over aan meer ervaren mensen.

Ik ben laatst verhuisd in een nieuw gerenoveerd appartement in een appartementencomplex.
Ik probeer de internet aansluiting van mijn appartement te regelen, maar er is een kabel die dat in de weg zit.

Aanschouw de dader:

Het gaat om de linker grijze kabel met alle kleine kleurenkabeltjes die eruit komen. De UTP kabels gaan naar wat aansluitingen in de woonkamer; deze zijn verder irrelevant.

Volgens mijn verhuurder is de grijze kabel een directe verlenging van de originele KPN kabels; er zou geen probleem moeten zijn met aansluiten.
Twee KPN monteurs (waarvan eentje met ~27 jaar ervaring) herkennen de kabel echter niet als een KPN kabel. Een KPN kastje aansluiten was dus geen optie toen ze er waren.

Met deze twee meningen ben ik in de war over wat ik nu verder moet doen.

Voordat ik de klantenservice weer benader, wil ik wat zekerder zijn over de natuur van deze kabel en wat er ongeveer moet gebeuren. Kan iemand mij verder helpen met welke vervolgstappen ik kan/moet nemen met deze kabel?

Al vast veel dank! -Bauke

Hallo @Bauke Goede ik heb @Ward_ even ingeseind, een super medewerker van KPN Netwerk, die hier op persoonlijke titel reageert.

Wacht zijn reactie even af s.v.p.

Meestal ziet een IS/RA-punt er als onder uit:

diverse IS/RA-punten
 

De 2e van rechts zit meestal in de woonkamer en de overige in de meterkast.


Het kan zijn dat het een directe verlening is van de KPN kabel. Maar een KPN medewerker gaat hier niet mee aan de gang. Die wil de originele kabel van KPN zelf.


Dank voor de reacties!

@JanD ik heb geen zichtbaar IS/RA-punt in mijn appartement. De monteur had ook niks gevonden. Ik dacht origineel dat de grijze kabel in zo een punt zou moeten gaan, maar daar heb ik nu mijn twijfels bij.

@Nick83 Dat zou jammer maar begrijpelijk zijn; als het niet anders kan zal ik een verlenging van de originele kabel aanvragen in overleg met mijn verhuurder.


Hallo @Bauke Goede is er nog geen zicht op een glasvezelaansluiting op jouw adres?

Dit kun je via postcode/huisnummer controleren bij www.kpnnetwerk.nl

Dan heb je met die andere kabel niets (meer) te maken.

 


@JanD Helaas, nog geen zicht op een KPN glasvezelaansluiting volgens de link.


Ik sein even @NHendriks(*) en @Ik_Combineer in. Als (* ex) KPN monteurs weten zij hier meer van.


Persoonlijk zou ik controleren op rood/blauw of er signaal op staat maar is dit niet zo dan heb ik het ISRA punt nodig. 


@Ik_Combineer Dank voor de suggestie! Toevallig had ik wat onderdelen gekocht om die rode/blauwe draadjes uit te testen, maar het is mij ontglipt tot ik dit las. Ik ga het zondag proberen en ik laat weten of het werkt.


@Ik_Combineer Dank voor de suggestie! Toevallig had ik wat onderdelen gekocht om die rode/blauwe draadjes uit te testen, maar het is mij ontglipt tot ik dit las. Ik ga het zondag proberen en ik laat weten of het werkt.

Ik neem aan dat als er twee monteurs zijn geweest ze dit wel hebben gedaan? 


@Ik_Combineer Er is één monteur geweest die uiteindelijk via videochat consult heeft gevraagd van een tweede monteur over de kabel. De rode/blauwe draadjes zijn niet getest helaas.

Is het theoretisch mogelijk dat ik toegang zou krijgen tot het netwerk als ik de blauwe/rode draadjes doorverbind naar mijn modem, of zitten er nog wat extra stappen achter?


Ja dat zou prima kunnen werken als er signaal op staat. (Als je huisbaas zijn werk goed heeft gedaan)


@Ik_Combineer Ik heb het gepoogd, maar het is niet gelukt… wellicht doe ik iets verkeerd.

 

 


Ik heb overigens ook de originele KPN kabel gevonden (achter):

 


Ik heb overigens ook de originele KPN kabel gevonden (achter):

 

Die blauwe die daar uit de betonnen muur komt zou de KPN kabel inderdaad kunnen zijn. Maar als je die met zulke koppelingen gaat verlengen moet het zowat wel een wonder zijn als dat gaat werken 😄

Ik zou zeggen: maak dit allemaal maar los en probeer hier wat u op deze foto probeert:

 

 

Of laat de KPN monteur nog een komen. Dan kan hier het ISRA punt gemaakt worden en de KPN Box geplaatst worden. 

Vervolgens kan die "verkeerde" kabel in die gele geribbelde buis vervangen worden door een utp-kabel. Dan kunt u in de meterkast een WiFi versterker bekabeld aansluiten. En vandaaruit bekabeld door naar de tv ontvanger in de woonkamer bijvoorbeeld...


Dit printplaatje herken ik niet maar het ziet er naar uit dat je het juist hebt aangesloten. Rood en blauw gestript en in de middelste twee aangesloten. DSL kabel zit in het juiste gat van het modem.

 

ik gok dat je in een woning woont welke later is opgesplitst in 1a 1b 1c etc? In zo’n geval moet de woningeigenaar of toegang tot het ISRA verlenen en zorgen dat er een juiste kabel van het ISRA tot de woning loopt. Maar eigenlijk hebben we het liefst dat de eigenaar via mijnaansluitingen.nl een nieuwe aansluiting aanvraagt voor elk appartement.

Mocht je ergens een coax kabel zien is het ook mogelijk om het abonnement bij KPN te annuleren en een internetaanvraag te doen bij je lokale kabelboer. (Meestal ziggo of Delta/Caiway) 

In sommige gevallen is er ook geen coax aanwezig en dan bied T-Mobile soms 4G internet thuis aan. Dit zou je kunnen nakijken via https://www.t-mobile.nl/shop/product/4g-voor-thuis-sim-only → dit wordt alleen niet overal in Nederland aangeboden.


Ik heb overigens ook de originele KPN kabel gevonden (achter):

Die blauwe die daar uit de betonnen muur komt zou de KPN kabel inderdaad kunnen zijn. Maar als je die met zulke koppelingen gaat verlengen moet het zowat wel een wonder zijn als dat gaat werken 😄

Is het mogelijk om je modem direct op rood/blauw van deze kabel te zetten? Hoewel wago klemmen hier ongeschikt voor zijn heb ik het wel eens “succesvol” zien werken bij klanten. In ieder geval kan je met deze kabel wel wat als je die aan de KPN monteur laat zien. Morgen even bellen met 0800-0402 en een nieuwe afspraak inplannen.

 

EDIT: Op de foto in het ISRA is een sticker met een adres te zien, dit is niet het adres waar u woont maar van het adres waar de stap58 kast in uw buurt zit. Ik heb deze voor je nagemeten en er lopen nog actieve verbindingen door dus een monteur kan dit gegarandeerd voor je fixen mocht je deze inschakelen en je de blauwe invoer kabel laat zien. 


Super bedankt voor het gedetailleerde antwoord; geeft veel inzicht! Ik woon inderdaad in een extensie woning. Ik ga het voor nu direct aan de KPN kabel aansluiten. Ik laat weten of het werkt, en anders even een monteur bellen!


@Ik_Combineer Helaas, het is mij niet gelukt… Heb alle combinaties geprobeerd, modem uit/aan en een paar minuten laten opstarten. Maar telkens bleef het internet lampje knipperen. Ik zal morgen maar een monteur bellen in dat geval!

 


@Ik_Combineer Helaas, het is mij niet gelukt… Heb alle combinaties geprobeerd, modem uit/aan en een paar minuten laten opstarten. Maar telkens bleef het internet lampje knipperen. Ik zal morgen maar een monteur bellen in dat geval!

Houdt er rekening mee dat je met STAP58 geen rood/blauw gebruikt maar transparant/zwart of transparant/wit. Nou moet hier uiteraard sowieso een ISRA-punt op gemonteerd worden waar de monteur voor mag komen. Als er op beide geen signaal staat kan het zijn dat er ooit in de manipulatiekast is gerommeld maar niet verwerkt. Helaas is het STAP58-netwerk vrij specifiek en niet iedereen weet hier precies mee om te gaan omdat we het in sommige gebieden nog maar zelden tegen komen. In mijn gebied ben ik het in 2 jaar tijd slechts drie keer tegengekomen. Ik weet ondertussen wel hoe het ongeveer zit maar het is wel flink andere koek dan het reguliere net.


@NHendriks , klopt wat je zegt idd 

Op deze foto als ik goed kijk zit transparant op roze en zwart achter los, wit/wit transparant zit verder er achter. Ik zou 1 van die twee combinatie ook eens proberen.. anders monteur bestellen.

 


@NHendriks Ik zag STAP58 ook al in een andere topic en hoopte dat ik er niet mee te maken zou hebben… helaas voor mij! Een monteur is wel beter inderdaad, ook voor toekomstige bewoners

@Steve Mnt Dank! Welke combinaties zijn dat? Transparant-zwart en transparant wit/wit? 


Ja klopt @Bauke Goede 


@Ik_Combineer Helaas, het is mij niet gelukt… Heb alle combinaties geprobeerd, modem uit/aan en een paar minuten laten opstarten. Maar telkens bleef het internet lampje knipperen. Ik zal morgen maar een monteur bellen in dat geval!

Houdt er rekening mee dat je met STAP58 geen rood/blauw gebruikt maar transparant/zwart of transparant/wit. Nou moet hier uiteraard sowieso een ISRA-punt op gemonteerd worden waar de monteur voor mag komen. Als er op beide geen signaal staat kan het zijn dat er ooit in de manipulatiekast is gerommeld maar niet verwerkt. Helaas is het STAP58-netwerk vrij specifiek en niet iedereen weet hier precies mee om te gaan omdat we het in sommige gebieden nog maar zelden tegen komen. In mijn gebied ben ik het in 2 jaar tijd slechts drie keer tegengekomen. Ik weet ondertussen wel hoe het ongeveer zit maar het is wel flink andere koek dan het reguliere net.

En toen voelde ik me heel dom om rood/blauw te adviseren. 😳 en dat terwijl ik in een gebied woon waar we dagelijks stap58 hebben.


En toen voelde ik me heel dom om rood/blauw te adviseren. 😳 en dat terwijl ik in een gebied woon waar we dagelijks stap58 hebben.

Opzich niet gek, ik kom bijzondere situaties tegen waar STAP58 is uitgelast en ze rood/rood hebben doorgelast bijvoorbeeld. Heb een tijdje terug flink zitten zoeken naar een manipulatiekast omdat ik op DA5 en DA6 heel weinig lengte had, tot ik infra belde voor de locatie en ze aangaven dat het uitgelast was in de jaren ‘90 😂. Bleek inderdaad op een van de draadomroep-aders te zitten 😑


@Ik_Combineer kan de allerbeste overkomen man is niet erg😺