Skip to main content
Vraag

Is het mogelijk de Experia Box om te ruilen vanwege stabiliteitsproblemen?

• April 13, 2026
  • 20 reacties
  • 135 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik plaats dit bericht namens mijn hoog bejaarde moeder die veel problemen heeft met de wifi router. Ze heeft een nieuwe Samsung TV met de KPN app en regelmatig heeft ze geen verbinding. Ook heb ik gemerkt dat de internetbverbinding via haar PC (wifi) erg traag is. Ze heeft momenteel een Experia V10 en die heeft ze nu al enkele jaren. Dat ding wordt ook behoorlijk warm! Sinds de laatste tijd heeft ze ineens deze problemen met de wifi. Een herstart van de router lijkt even te helpen, maar even later heeft ze weer problemen met de KPN app. 

Mijn moeder raakt enorm gefrustreerd omdat ze niet of nauwelijks nog TV kan kijken. Uit ervaring weet ik dat die routers niet het eeuwige leven hebben en dat de elektrolytische condensatoren bol gaan staan en gaan lekken. Haar router is zeker al meer dan 5 jaar oud. Ik krijg het niet opgelost voor haar en zou graag deze router om willen laten ruilen voor een nieuwe router. Hoe regel ik dat voor haar?

20 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • April 13, 2026

Hallo ​@Nick_66, je kunt hiervoor bellen met de klantenservice 0800-0402 of een belverzoek vragen. Dan bellen ze jou op het tijdstip wat je afspreekt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 13, 2026

Beste ​@Nick_66 gewoon de boel bekabeld aansluiten, dan heb je een optimale verbinding.

Heeft ze geen tv-decoder van KPN, dan heeft ze veel beter beeld?

Op de Samsung kan nog niet de TV+-app draaien, maar de voorgaande app, daar wordt nog aan gewerkt.

De V10 is een van de beste modems ooit door KPN geleverd en met de nieuwste firmware kan deze nog wel een poosje mee.

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 13, 2026

Beste ​@Nick_66 gewoon de boel bekabeld aansluiten, dan heb je een optimale verbinding.

Dat is natuurlijk zo maar neemt niet weg, dat Wifi behoort te werken.

Heeft ze geen tv-decoder van KPN, dan heeft ze veel beter beeld?

Op de Samsung kan nog niet de TV+-app draaien, maar de voorgaande app, daar wordt nog aan gewerkt.

De voorgaande app (de ITV app) daar wordt niet meer aan gewerkt. Deze wordt niet meer geüpdatet, in afwachting van de TV+ App, die overigens al bijna een jaar (!) vertraagd is.

De V10 is een van de beste modems ooit door KPN geleverd en met de nieuwste firmware kan deze nog wel een poosje mee.

Neemt niet weg, dat deze, net zoals andere apparatuur, defect kan raken.

Het is voor ons op afstand onmogelijk te beoordelen of het modem defect is. Of misschien wel instabiel is geraakt door de nieuwe firmware.

Het beste advies is inderdaad, de Klantenservice te benaderen ​@Nick_66 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 13, 2026

Helaas is dit een probleem wat met Samsung televisies van 2022 en jonger veelvuldig voorkomt met de app. In die toestellen werkt de oudere app, uit 2020, niet goed samen met de Samsung Browser in het toestel. Hier is, momenteel, niets aan te doen. Een andere router lost het niet op.

Wat het probleem enorm kan verminderen is de app na gebruik netjes afsluiten met het rondje met de x erin. En daarna de tv uit te zetten.

Of een andere tv met besturingssysteem Android-TV of Google-TV aan te schaffen.

Of de gratis kpn ontvanger gebruiken. Een Arris is ook volledig te bedienen met de Samsung afstandsbediening en de nieuwe TV+ ook maar dan uitgezonderd p- en p+.

Router toch omwisselen: enige optie is kpn bellen 0800-0402 (met een mobiel!) vanaf het adres. Op afstand wordt de router dan doorgemeten. Bij een bepaalde uitkomst kan ie worden omgeruild. Wel kans dat het weer een V10 wordt. Maar als “computer says no” dan is het no.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

De TV bekabeld aansluiten bij mijn moeder is helaas geen optie. Ze woont in een senioren appartement en de utp aansluiting is niet aanwezig daar. Ze woont daar nu sinds enkele maanden en toen we het appartement aan het opknappen waren hebben we geen netwerkaansluiting gevonden. Dat complex is jaren geleden gerenoveerd en blijkbaar is er geen netwerkaansluiting geregeld. Alles moet via de wifi.

We hadden juist voor een Samsung tv gekozen vanwege de KPN app en de eenvoud wat betreft bedienen. Geen extra afstandsbedieningen. Voor mijn moeder van 90 jaar is het allemaal veels te lastig. Het moet voor haar eenvoudig blijven anders weet ze de TV niet meer te bedienen. Met een KPN TV ontvanger komt er nog een extra afstandsbediening bij en dat wordt voor haar lastig te begrijpen. Met de Arris zou dat dan niet nodig zijn begrijp ik?

Waardeloos dat die KPN app niet goed werkt met de Samsung TV. Deze app wordt toch door KPN ontwikkeld en niet door Samsung?? Ik vind het dan ook een verantwoordelijkheid van KPN dat deze app compatible blijft met Samsung TV's zeker de laatste modellen van Samsung.Beeldkwaliteit vind ze niet belangrijk. Zelf vind ik de kwaliteit ook meer dan genoeg via de app. Een nieuwe TV aanschaffen is ook geen optie want deze is net nieuw! Dit jaar aangeschaft.

Vreemde gang van zaken dat KPN de router niet preventief gaat vervangen, zeker gezien het feit dat die routers niet het eeuwige leven hebben. Ik schat dat die router van haar zeker meer dan 5 jaar oud is als die al niet ouder is! Heb zelf een router moeten vervangen omdat de condensatoren op ploffen stonden! Sommige waren al aan het lekken.

Ik schat dat het een wifi probleem is aangezien de internetverbinding op haar pc ook slecht is sinds afgelopen weekend. Daarvoor hadden we geen problemen. 

Ook vreemd dat als KPN de router zou omruilen dat het mogelijk weer een V10 wordt? Laatste Experia versie is volgens mij versie 14. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

De TV bekabeld aansluiten bij mijn moeder is helaas geen optie. Ze woont in een senioren appartement en de utp aansluiting is niet aanwezig daar.

Voor mijn moeder van 90 jaar is het allemaal veels te lastig. Het moet voor haar eenvoudig blijven anders weet ze de TV niet meer te bedienen. 

Ik zou voor jouw moeder Digitenne adviseren mits er een goede ontvangst mogelijk is. Dat is simpel TV kijken zonder verdere poespas.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

De TV bekabeld aansluiten bij mijn moeder is helaas geen optie. Ze woont in een senioren appartement en de utp aansluiting is niet aanwezig daar.

Voor mijn moeder van 90 jaar is het allemaal veels te lastig. Het moet voor haar eenvoudig blijven anders weet ze de TV niet meer te bedienen. 

Ik zou voor jouw moeder Digitenne adviseren mits er een goede ontvangst mogelijk is. Dat is simpel TV kijken zonder verdere poespas.

Mijn moeder woont 4 hoog in een senioren complex. Zou Digitenne dan goed werken? Helaas heeft ze dan waarschijnlijk 2 afstandsbedieningen nodig denk ik, of vergis ik mij?

Wat ook een probleem kan zijn is dat ze de app nooit goed afsluit. Dat krijg ik haar niet meer aangeleerd. 

Ik ben dus op zoek naar een oplossing die voor haar makkelijk te begrijpen is.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Hoe hoger ze woont, hoe beter Digitenne werkt. In welke plaats woont ze?

Digitenne kent geen apps ofzo, gewoon simpel een knop aan/uit.  

Met één eenvoudige afstandsbediening. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

Hoe hoger ze woont, hoe beter Digitenne werkt. In welke plaats woont ze?

Digitenne kent geen apps ofzo, gewoon simpel een knop aan/uit.  

Met één eenvoudige afstandsbediening. 

Mijn moeder woont in Eindhoven. Niet heel ver van het centrum af. Ze kijkt meestal alleen naar NPO1,2 en 3

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Dan heb ik dubbel goed nieuws:

In Eindhoven kun je prima Digitenne ontvangen, zeker op vier hoog.

En wil je alleen NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO 1 Extra, Omroep Brabant en L1? Dan is dat helemaal gratis. Geen abonnement nodig, alleen een simpele ontvanger + een kleine binnenantenne. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 13, 2026

Dan heb ik dubbel goed nieuws:

In Eindhoven kun je prima Digitenne ontvangen, zeker op vier hoog.

En wil je alleen NPO 1, NPO 2, NPO 3, NPO 1 Extra, Omroep Brabant en L1? Dan is dat helemaal gratis. Geen abonnement nodig, alleen een simpele ontvanger + een kleine binnenantenne. 

Kun je met Digitenne ook nog andere zenders ontvangen? 

Nadeel is wel dat ze dan twee afstandsbedieningen nodig heeft denk ik?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Met het betaalde abonnement op Digitenne (achttien euro per maand) kun je ook de commerciële zenders ontvangen. Nog steeds één simpele afstandsbediening.

https://www.kpn.com/televisie/digitenne

• April 13, 2026

De TV bekabeld aansluiten bij mijn moeder is helaas geen optie. 

In plaats van de Wi-FI verbinding een kabel tussen Experia Box en de TV.
Dat gaat niet ?

Digitenne is een mooi systeem, ik/wij hebben het ook jaren gebruikt, tot dat het opnemen onmogelijk werd gemaakt. ( nu kan dat weer wel )
Maar voor eenvoudig gebruik, TV aan en zien wat er op is gaat het prima.
Veel TV’s hebben een ontvanger ingebouwd, dan zou je mogelijk alleen een antennetje nodig hebben, dat is dan voor alleen de vrij te ontvangen kanalen, 4 x NPO + 2 (of1) x regionaal.
Op die manier kun je wel zien of er voldoende signaal (ontvangst is daar.
Een antenne vind je vaak bij de kringloop winkel oid.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 14, 2026

De TV bekabeld aansluiten bij mijn moeder is helaas geen optie. 

In plaats van de Wi-FI verbinding een kabel tussen Experia Box en de TV.
Dat gaat niet ?

Nee, dat is geen optie bij mijn moeder.

Ik denk overigens dat Digitenne voor haar ook geen oplossing is. Ze zal waarschijnlijk eerst een handeling moeten verrichten (de Digitenne is aangesloten via HDMI?) om Digitenne te kunnen gebruiken.

Blijf het vreemd vinden dat de KPN app niet altijd goed werkt. Meestal heeft ze wel ontvangst, maar vaak ook niet (geen signaal melding) Ik heb zelf ook een wat oudere Samsung TV en maak ook gebruik van de KPN app (Tyzen OS) en nagenoeg nooit problemen. Ook draadloos verbonden.

Haar internet verbinding via de PC was ook traag. Ook draadloos verbonden. In het begin toen ze deze TV net had (enkele maanden geleden) heeft het allemaal prima gewerkt.

Nu begreep ik dat ik contact op kan nemen met KPN en dat ze op afstand dan gaan controleren of de router in orde is? Waarschijnlijk zal de router het op dat moment wel goed doen en besluit KPN de router niet om te ruilen. Die router is al jaren oud en maakt nog gebruik van wifi 5. De nieuwere modellen hebben wifi 6 en zijn stabieler. Ik mag toch hopen dat KPN daar niet moeilijk over gaat doen! Ze is al jaren lid en ik zou het waardeloos vinden van KPN als ze de router niet om zouden ruilen voor een nieuwer model. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 14, 2026

Ik denk overigens dat Digitenne voor haar ook geen oplossing is. Ze zal waarschijnlijk eerst een handeling moeten verrichten (de Digitenne is aangesloten via HDMI?) om Digitenne te kunnen gebruiken.

Nee hoor, die HDMI kabel sluit je één keer aan en daarna zit die standaard aangesloten. 

Verder is het alleen een kwestie van de TV aandoen met de aan/uit-knop op de afstandsbediening en dan heb je meteen beeld op de laatst bekeken zender. 

Simpeler dan dit gaat TV kijken niet worden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 14, 2026

Het beste advies is inderdaad, de Klantenservice te benaderen ​@Nick_66 

Nou, dat is nog een hele uitdaging om rechtstreeks contact te krijgen met KPN!! Je hebt nergens de mogelijkheid contact te leggen met een medewerker, althans, ik kan het niet vinden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 14, 2026

Nee hoor, die HDMI kabel sluit je één keer aan en daarna zit die standaard aangesloten. 

Verder is het alleen een kwestie van de TV aandoen met de aan/uit-knop op de afstandsbediening en dan heb je meteen beeld op de laatst bekeken zender. 

Simpeler dan dit gaat TV kijken niet worden. 

Ok, dit zouden we natuurlijk kunnen proberen, maar dan betaald ze internet en TV voor niks. 

Ik ga toch eerst kijken of ik die router om kan ruilen. De eerstvolgende keer ga ik eens kijken of de KPN app goed werkt met een hotspot verbinding op mijn telefoon.

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 14, 2026

reaktie verwijderd

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 14, 2026

Nou, dat is nog een hele uitdaging om rechtstreeks contact te krijgen met KPN!! Je hebt nergens de mogelijkheid contact te leggen met een medewerker, althans, ik kan het niet vinden.

@Nick_66 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Je kunt het aanvullende TV-abonnement overigens per direct opzeggen via MijnKPN. Kan uiteraard ook via de klantenservice. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • April 14, 2026

@Nick_66 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Je kunt het aanvullende TV-abonnement overigens per direct opzeggen via MijnKPN. Kan uiteraard ook via de klantenservice. 

Ok, dankjewel voor je bericht. 

Ik vind dat veel bedrijven het erg moeilijk maken voor oudere mensen om contact te krijgen met de klantenservice. Zelf maak ik ook geen gebruik van social media. Waar is de tijd toch gebleven dat je gewoon iemand even persoonlijk kon spreken??

Ik ga denk ik maar eens langs bij een KPN winkel.