Skip to main content

Ik heb een ziggo/upc wandcontactdoos met coax aansluiting. Ik wil hier mijn kpn modem op aansluiten middels een utp kabel.  Is dit mogelijk?  Mijn oude lasdop zit er ongunstig gesitueerd in huis zonder een stopcontact voor het modem in de buurt.

Nee. Dat kan niet.


Hallo @Robheit toch zal het modem in de buurt van het IS/RA-punt (lasdop) gemonteerd moeten worden, daar de (meegeleverde) DSL-kabel tussen IS/RA en modem niet langer mag zijn dan ongeveer 1,5 meter.

Mocht je een glasvezelaansluiting hebben, dan maakt het niet uit waar het modem (is dan router) staat, daar deze met een LAN-kabel verbonden is met het glasvezelaansluitpunt.

Succes.

 


@Robheit, Dit ligt er geheel aan wat de bedoeling is van de opzet hoe u dit wilt doen met de UTP kabel.

Als je de COAX er uittrekt en deze vervangt door een UTP kabel is er wel wat mogelijk, alleen een waarschuwing, het word niet geadviseerd of ondersteunt of gegarandeerd door KPN, die ondersteunen het met het meegeleverde kabeltje van maximaal 1.5 meter die in het pakket al dan niet met meegeleverd aansluit doosje.

Je kan de UTP kabel gebruiken, dit word ook geadviseerd door kenners als je meer als die 1.5 meter moet overbruggen, dan wel dubbel afgeschermd en full koper geen aluminium met koper mantel en zorgen dat de aansluitingen goed zijn, je gebruikt maar 2 draadjes van de UTP kabel, wel 1 kleur pakken en niet denken ik pak er twee verschillende, geeft storingen onderling.

Als je dat goed uitvoert kan de DSL verbinding prima werken, maar nogmaals geen garantie.


@ doornekamp. Mischien een domme vraag. Maar er komt een groene kabel uit de vloer die middels een mof een coax kabel blijft of wordt. Deze gaat naar een wandcontactdoos waar een coax stekker in kan.    Hoe maak ik dan de omwisseling van coax naar dsl?


@ doornekamp. Mischien een domme vraag. Maar er komt een groene kabel uit de vloer die middels een mof een coax kabel blijft of wordt. Deze gaat naar een wandcontactdoos waar een coax stekker in kan.    Hoe maak ik dan de omwisseling van coax naar dsl?

@Doornekamp33 bedoelde de coaxkabel die vanaf het Ziggo hoofdpunt verder loopt naar bijvoorbeeld je woonkamer. Dat is kabel die van je zelf is en die je kan vervangen als dat zou kunnen.

Die groene kabel die jij noemt is van Ziggo zelf en komt van buitenaf. Daar mag je niet aanzitten en dus ook niet aan het coax-wandcontactdoosje waar deze uiteindelijk via een mofje in gaat. Dat is je Ziggo hoofdpunt (AOP geheten).

Als je geen glasvezel hebt maar met die lasdop moet werken (het ISRA punt) dan zal je iets moeten bedenken om een kabeltje vanaf dat ISRA punt te trekken naar een plek waar je KPN modem wel kan staan. 


Als dat punt je AOP (Abonnee Overname Punt) is kan je daar niks mee, dan zal je de verbinding op een andere manier moeten aanleggen vanaf het ISRA punt.

Of voor Ziggo kiezen ipv DSL.


Ben je geholpen met de antwoorden op je vraag, @Robheit?

*Offtopic:

@ doornekamp. Mischien een domme vraag.

Zeg je tegen iemand met in zijn handtekening:
 


😄😉