Skip to main content

Ik lees net op de KPN site dat de afstand tussen het nieuw te installeren modem en het nieuwe hoofdaansluitpunt (nw glasvezel via Glaspoort) maximaal 1, 5 meter mag zijn. Op dit moment is die afstand zo’n 20 meter, nog via koperdraad denk ik. De tv ontvangst en internet zijn prima, met behulp van de nieuwe wifi versterkers. Is het werkelijk nodig het modem te verplaatsen, om de afstand te verkorten? Of zal de ontvangst niet minder zijn, als ik de 10 of 15 meter glaskabel bestel om de afstand tussen het Isra punt en het modem te overbruggen?

Over de nieuwe tv ontvanger, die we nog ontvangen. Moet de kabel van de oude tv ontvanger worden vervangen? KPN schrijft dat je er een kabel van 7m bij krijgt. Dan moet ik nl met een nieuwe kabel weer de kruipruimte in. 

In een eerdere brochure las ik dat een KPN monteur het bovenstaande kwam aanleggen. Nu lees ik vooral teksten over ‘zelfdoen’. Hoe zit dat? 

Ik zie iedere reactie graag komen. Bedankt vast! 

Hoi, @The51 , welkom op het forum

Ten eerste is het aansluiten van het modem op de NT niet met glaskabel (what the hell is that?) maar met gewone UTP kabel. En dat mag best TOT 20 meter zijn. Er zit echter een UTP kabel van 1,5 meter bijgeleverd….

Het is dus best mogelijk om vanaf het nieuwe aansluitpunt (glas-NT) naar de huidige plek van je modem te gaan. Ook makkelijk voor je huidige netwerk/aansluitingen.

Een monteur boort geen gaten in muren e.d. Indien nodig kun je zelf (alvast) een kabelroute maken van het modem naar het glas-NT voor de monteur. Een UTP kabel zal ie dan wel trekken/leggen voor inclusief het aanknijpen van de RJ45 stekkers.


Hallo @The51 

Ik lees net op de KPN site dat de afstand tussen het nieuw te installeren modem en het nieuwe hoofdaansluitpunt (nw glasvezel via Glaspoort) maximaal 1, 5 meter mag zijn

Dat geldt alléén voor xDSL-aansluitingen (koper) en niet voor glasvezel, daar mag de kabel, een gewone netwerkkabel, minimaal kwaliteit CAT5e, beter CAT6,maximaal 100 meter zijn.

 


Hallo, bedankt voor je reactie, Peter.

voor de duidelijkheid: Er loopt nu een kabel, uiteraard, van het aansluitpunt naar het modem, door de kruipruimte. Is dat een UTP kabel, en hoeft deze niet vervangen te worden? Het lijkt erop dat je over een nieuwe kabel spreekt….; die zal ook wel een ‘hogere capaciteit’ hebben em die kan dan dezelfde route lopen als de oude. Ik zal hem wel moeten bestellen, ivm de grotere lengte. 

Een route hoeft niet direct gemaakt te worden. Die wordt vrijwel gelijk aan de oude kabel, lijkt me. 

Ik ben benieuwd hoe de m/v van Glaspoort de glasvezelkabel naar binnen brengt. Vermoedelijk zal hij/ zij daar wel voor moeten boren. 

 


Er loopt nu een kabel, uiteraard, van het aansluitpunt naar het modem, door de kruipruimte.

Dat zal nu vast geen UTP kabel zijn. Maar een ouderwetse 4 draads voor DSL (vroeger alleen telefonie). En dat aansluitpunt is nu een aansluiting met de bekende varkenssnuit of een iets modernere RJ11 aansluiting. En hij zit nu in de '’DSL'’ aansluiting van het modem met RJ11 aansluiting. Die wordt straks niet meer gebruikt. Glasvezel gaat op de WAN met UTP met RJ45 aansluiting.

Ik ben benieuwd hoe de m/v van Glaspoort de glasvezelkabel naar binnen brengt. Vermoedelijk zal hij/ zij daar wel voor moeten boren. 

Bij een koophuis kun je zelf bepalen waar het aansluitpunt voor glasvezel komt. Mijn moeder heeft haar woonkamer aan de straat, dus daar is ie aangebracht. Ook handig ivm het noodzakelijke stopcontact voor de glas-NT. Op die glas-NT komt dan weer, met UTP (van af 1,5 meter...) het modem.

LET OP!

Als het glas aansluitpunt op dezelfde plek komt… De kpn monteur gaat NIET een kruipruimte in om vervolgens de benodigde UTP van daar naar het modem te leggen!
Ook mag de goede man geen gaten boren (evt. andere kabelroute). Dit ivm. schadeclaims. (voorkomen van...)


Peter, bedankt.

Ik las ergens dat ik een gratis UTP kabel kan bestellen. Weet jij hoe?

Wat me stoort is dat Glaspoort en KPN erg makkelijk, lees slordig, communiceren. Glaspoort zegt, glashard, ‘Na afronding van de werkzaamheden kun je direct gebruikmaken van je glasvezelaansluiting’ . De werkzaamheden slaan hier op het maken van het aansluitpunt, van buiten naar binnen. Zonder UTP kabel begin je echter niets. En dan hoop ik dat het mailtje van ‘KPN’ met het bericht ‘uw apparatuur is onderweg’ , meer niet, over het modem en het tv kasje gaat. 

Het gaat denk ik wel lukken, dankzij het forum 😀

 

groet


Nog een puntje, van een niet-technische klant: er loopt een kabel van het tv kastje naar het modem, als ik het goed heb. Moet die kabel ook veranderen? Zo ja, welke moet ik hebben? 

Dank, dank.


er loopt een kabel van het tv kastje naar het modem, als ik het goed heb. Moet die kabel ook veranderen?

Nee. Dat is al een UTP kabel en dat kan zo blijven.