Skip to main content

Ik heb een oud modem dus wordt mij een nieuwe experiabox met superwifi geadviseerd.

Heb verschillende soortgelijke onderwerpen gezien, maar kan het antwoord niet echt daarin vinden:

(Hoe) kan ik (bijvoorbeeld) 's nachts die superwifi uitzetten zodat de wifi gewoon vanuit de experiabox loopt maar zonder het mesh netwerk? Of staat wifi ofwel uit, ofwel de superwifi volledig aan?

 

Ik neem aan dat dat nieuwe modem een Box12 word, met daaraan de Superwifi’s. 

In principe is het zo dat je de wifi op de Box12 uitzet zodra je Superwifi’s gebruikt.

Onderstaand knopje 15sec ingedrukt houden en 2ifi gaat aan of uit.

 

Je gebruikt dan enkel de wifi van de Superwifi’s omdat die juist met elkaar samen werken. 

In de Superwifi’s zit een tijdsschema om de wifi op bepaalde tijden uit te zetten.

 

Wifi tijdschema op de SuperWifi

Log in op de webinterface van de Superwifi’s. Ga naar Instellingen (bovenaan), en daar zie je de functie Wi-Fi Schedule (links). Zet Wi-Fi planner op Ingeschakeld. Selecteer in het schema de gewenste tijdblokken dat wifi wel/niet ingeschakeld moet zijn. 

 

Dan is je hele wifi uit. Als je persee de wifi van de Box12 aan wil laten zou je die handmatig aankunnen zetten 's avonds.

In Januari/Februari word de update verwacht waardoor de Box12 mee gaat doen met Superwifi en dus ook met dat tijdsschema meedoet.


Dank! Ik las ergens dat je bij overschakelen de modem opnieuw moest starten, dat is dus niet zo.

En dat de experiabox uit moet staan als de superwifi aan staat, is dat vanwege onderlinge storing?


Wat wilt u precies bereiken? U wilt dat de SuperWiFi's 's nachts geen WiFi meer uitzenden? Of echt helemaal uit zijn? Maar de KPN Box moet wel WiFi uit blijven zenden? Begrijp ik dat goed?


Ik wil 's nachts gewoon wat minder apparaten aan hebben staan. Heb in bed dan ook geen supersignaal nodig.

Dus geen superwifi, wel standaard wifi. Of ik dat het makkelijkst bereik door de zenders helemaal uit te zetten, of een schakelaar om te zetten, dat hoor ik graag.

 

 

 

 

 

 

 


Ik wil 's nachts gewoon wat minder apparaten aan hebben staan. Heb in bed dan ook geen supersignaal nodig.

Dus geen superwifi, wel standaard wifi. Of ik dat het makkelijkst bereik door de zenders helemaal uit te zetten, of een schakelaar om te zetten, dat hoor ik graag.

 

 

 

 

 

 

 

Misschien dat er een tijdschakelaar in de superwifi zit.Maar dan zou je in het modem dat ook weer moeten doen.Volgens mij kan dat alleen bij de v10A.

Dit bijvoorbeeld:

superwifi:7:00 tm 21:00

Modem:21:00 tm 7:00


Maar er zijn toch wel wat klachten over superwifi @FvdN . @Doornekamp33 en @SledgehammerNL weten daar meer van dan ik.


Ik zit bij XS4ALL dus heb sowieso geen KPN-wifipunten. Toen ik nog bij KPN zat had ik de experiawifi's. Wat een drama-dingen. Na 2 weken stonden ze op Marktplaats. Ik ben daarna overgestapt op TP-Link Omada accesspoints. Prima dingen en weinig gedoe. Na mijn overstap naar XS4ALL ben ik vanwege de FritzBox volledig overgestapt op AVM. Wat een verademing! Alles is instelbaar (genoeg voor de gemiddelde gebruiker), nooit verbindingsproblemen, goed bereik, mesh die doet wat het moet doen. Maar vooral geen provider die zich bemoeit met de firmware. En daar zit het probleem. Lees het forum maar eens. Dan begrijp je wat ik bedoel: alleen naar verbindingsproblemen met Sonos, thermostaten, slimme lampen en stekkers etc. etc. etc. De wifi-instelling waar @FvdN om vraagt is ook aanwezig (zowel op de router/modem als op de accesspoints). De wifi op de FritzBox staat altijd uit en het accesspoint op zolder is ook zo ingesteld dat de wifi in de nacht uit staat. 

En ja, gemiddeld genomen doen die dingen wat ze moeten doen dus er zijn zeker mensen die geen problemen ervaren. Bij mij komen ze er (vanwege veel devices en domotica) in ieder geval nooit meer in.


Ik wil 's nachts gewoon wat minder apparaten aan hebben staan.

Als je ze echt uit wilt hebben, in de zin dat ze dus helemaal geen stroom meer gebruiken, dan zit er maar 1 ding op: een tijdschakelaar. Zoiets bijvoorbeeld. 

 


En dan verbruiken die tijdschakelaars weer 24 uur per dag stroom, dus het ene probleem oplossen en de volgende veroorzaken.


En dan verbruiken die tijdschakelaars weer 24 uur per dag stroom, dus het ene probleem oplossen en de volgende veroorzaken.

Ja 😄 ik denk wel dat zo'n tijdschakelaar minder gebruikt misschien? 🤔


 

Ja 😄 ik denk wel dat zo'n tijdschakelaar minder gebruikt misschien? 🤔

maar of het ook echt goed is voor de superwifi???


 

Ja 😄 ik denk wel dat zo'n tijdschakelaar minder gebruikt misschien? 🤔

maar of het ook echt goed is voor de superwifi???

Die vraag kun je in z'n algemeenheid stellen: is het wel goed voor elektronica om ze dagelijks van de stroom te halen en ze weer aan te sluiten. Of is het beter om ze gewoon aan te laten?


Die vraag kun je in z'n algemeenheid stellen: is het wel goed voor elektronica om ze dagelijks van de stroom te halen en ze weer aan te sluiten. Of is het beter om ze gewoon aan te laten?

Ja,Ik zou het in ieder geval niet doen.


maar ja,Ik heb het geluk dat ik in een plek woon waar niet zo heel erg veel wifi in de lucht is.Dus voor mij is het met 1 wifi punt te doen.Dat bespaart natuurlijk ook stroom.Alleen haal ik wel maar 25mb:thinking: Misschien kan @FvdN  ook in een minder drukke zone gaan wonen?:joy::joy:


 

Ja 😄 ik denk wel dat zo'n tijdschakelaar minder gebruikt misschien? 🤔

maar of het ook echt goed is voor de superwifi???

Die vraag kun je in z'n algemeenheid stellen: is het wel goed voor elektronica om ze dagelijks van de stroom te halen en ze weer aan te sluiten. Of is het beter om ze gewoon aan te laten?

Dan kun je inderdaad beter 1 accesspoint aanschaffen met een heel goed bereik dan 2 of 3 met veel minder bereik. Scheelt wellicht ook weer. 


welk modem heb je nu dan @FvdN ?


Ik heb nu een experiabox v8 en wil sowieso graag een nieuwe modem. Ben gewoon blij met KPN/Telfort.

De WiFi manager van KPN adviseert een KPN box 12 met 2 superwifi zenders. De KPN box lijkt gratis, de zenders zijn voor €59,-. Die wil ik natuurlijk alleen als ze ook echt toegevoegde waarde bieden. Ik heb zo'n tplink dingetje via de netstroom die ik soms boven insteek als ik daar echt meer signaal nodig heb, dat helpt nu niet echt.

De hoop is eigenlijk dat de nieuwe modem het sowieso beter maakt en ik deze ook los kan krijgen zodat ik de extra complexiteit en kosten van die superwifi niet erbij hoef te nemen.


Ik heb nu een experiabox v8 en wil sowieso graag een nieuwe modem. Ben gewoon blij met KPN/Telfort.

De WiFi manager van KPN adviseert een KPN box 12 met 2 superwifi zenders. De KPN box lijkt gratis, de zenders zijn voor €59,-. Die wil ik natuurlijk alleen als ze ook echt toegevoegde waarde bieden. Ik heb zo'n tplink dingetje via de netstroom die ik soms boven insteek als ik daar echt meer signaal nodig heb, dat helpt nu niet echt.

De hoop is eigenlijk dat de nieuwe modem het sowieso beter maakt en ik deze ook los kan krijgen zodat ik de extra complexiteit en kosten van die superwifi niet erbij hoef te nemen.

bel daarvoor even 0800-0402 en vraag om een V10.Dat is het beste modem wat kpn momenteel heeft.Via de logistieke afdeling kunnen ze dat wel voor U regelen.


De hoop is eigenlijk dat de nieuwe modem het sowieso beter maakt en ik deze ook los kan krijgen zodat ik de extra complexiteit en kosten van die superwifi niet erbij hoef te nemen.

Doe de WiFi Manager nog een keer en geef aan dat je een klein appartement van minder 60 m² ofzo. Dan schijn je de KPN Box te krijgen zonder versterkers. 


De hoop is eigenlijk dat de nieuwe modem het sowieso beter maakt en ik deze ook los kan krijgen zodat ik de extra complexiteit en kosten van die superwifi niet erbij hoef te nemen.

Doe de WiFi Manager nog een keer en geef aan dat je een klein appartement van minder 60 m² ofzo. Dan schijn je de KPN Box te krijgen zonder versterkers. 

Ja,maar dan krijg je de box 12 en qua wifi bereik is de v10 echt wel een stukje beter.Er zijn ook nog wel wat kinderziektes met de box 12.


Dank voor de laatste tips! Als ik aangeef dat ik alleen op de benedenverdieping wifi belangrijk vindt, krijg ik inderdaad de KPN box 12 gratis toegewezen. Vraag is natuurlijk of ik, als ik toch meer power nodig heb, alsnog de superwifi kan krijgen maar ja dat op zich zal bij een electronica zaak niet zoveel verschillen in prijs.

 

Ik denk dat ik ga bellen om eens te kijken of ik ook de versie 10 kan krijgen, dat klinkt iets zekerder dan de 12 maar sowieso beter dan de 8.


Inderdaad, In z’n algemeenheid, heeft het denk ik weinig zin om wifi tijdelijk uit te schakelen, om snel wifi te houden en meteen paraat te hebben is het beter om het aan te houden, wifi doet aan “hopping”, het zoekt automatisch een beste frequentie, als je dus wifi aan laat, zal het dus al “klaar” zijn, en optimaal zijn, tov andere netwerken, (een vaste frequentie kan soms ook beter zijn, als de buren het op automatisch hebben staan) 5GHz geeft goede snelheid op de korte afstand, 2.4GHz is beter voor de lange/door muren afatand, dat is dus iets waar je binnens huis rekening mee moet houden qua plaatsing van de aparatuur, lijkt mij.

(btw. het ligt er ook maar aan hoe een tijdschakelaar bij stroom uitval “herstelt” of tijdens een automatische firmware update de boel verstoort, tijdschakelaar alleen op access-point is dan beter)


Tja... de KPN Box 12 gaat straks in januari/februari samenwerken met de SuperWiFi's. Met 2 SuperWiFi's erbij heb je dan dus 3 WiFi punten in huis. De v10 zal dat nooit gaan doen. Daarbij moet WiFi uit.


Een eigen router lijkt mooi maar dat zou dan met een goede Fritz!box moeten kunnen, want anders is het wel veel werk met scripts etc…. (ook duur) en als het dan mis gaat, heb je toch weer een expert nodig van het forum, vooral Unifi/Ubiquiti heeft nogal een “leercurve” als je ook nog eens tv bij de ISP hebt is het lastig, Box12 blijft dan toch de makkelijkste optie als je die “krijgt” voor glasvezel...

reken erop dat je vaak per ruimte een AP nodig hebt als je gebruik wil maken van 5GHz wifi, 2.4GHz voor minder belangrijke opties.


Ja,maar dan krijg je de box 12 en qua wifi bereik is de v10 echt wel een stukje beter.Er zijn ook nog wel wat kinderziektes met de box 12.

Wat ik hieraan nog wel zou willen toevoegen is dat we bij modemwissels kijken of het apparaat ervoor zorgt dat de diensten minder werken. We doen dit om onnodige wissels te voorkomen. Als ik de situatie zo lees is de kans inderdaad groot dat we deze kunnen omwisselen. Als je je profiel invult kan ik dit eventueel voor je nakijken. Mocht je overigens de TP-link gebruiken omdat je geen kabels naar boven wilt maar je wel merkt dat de wifi slecht door wil dringen naar de bovenverdieping dan zou de Super Wifi een uitstekende oplossing zijn (al zeg ik het zelf).