Skip to main content

Hi,

Er zijn behoorlijk wat vragen mbt dit onderwerp, maar ik kan er geen concreet antwoord tussen vinden.

Behalve dan het vermoeden dat KPN abonnees in Zoetermeer de sjaak zijn.

Op dit moment is T-mobile glasvezel aan het aanleggen. Maar ik begrijp dat het niet mogelijk is om hier KPN diensten over geleverd te krijgen. Dat maakt dat je als KPN abonnee overgeleverd blijft aan DSL, via vaak verouderd koper.

Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar krijg hierover graag een concreet antwoord.

(is het wel of niet mogelijk om via T-mobile glas te leveren? en zo niet, wat is dan de planning van KPN?)

Alvast bedankt

@PatrickZw heb je al op de Website van KPN gekeken? Dmv intoetsen postcode en huisnummer krijg je meer informatie. 


Bij Open Dutch Fiber is de énige provider T-mobile.

Dus geen kpn, Budgetthuis, Solcon, Caiway, Delta, Youfone. Trident, Freedom, etc.

KPN heeft het beleid over eigen netwerk te leveren ivm de kosten van leveren via derden. Er zal dus t.z.t. nog wel een glasvezelnetwerk aangelegd worden voor KPN e.a. 


@Hoopvol de PC check geeft juist geen info, alleen dat je gratis overgezet wordt als het beschikbaar is. Maar wanneer is nergens te vinden


@PeterG t.z.t. klinkt weinig hoopvol...


Tja, hier baalt de hele gemeente Bloemendaal (incl. dorp Bennebroek) dat daar de gemeente in zee is gegaan met Delta Fiber. Dat zijn alleen Caiway en Delta. En laten alle 3 die bedrijven nou van dezelfde eigenaar zijn…


Hi,

Er zijn behoorlijk wat vragen mbt dit onderwerp, maar ik kan er geen concreet antwoord tussen vinden.

Behalve dan het vermoeden dat KPN abonnees in Zoetermeer de sjaak zijn.

Op dit moment is T-mobile glasvezel aan het aanleggen. Maar ik begrijp dat het niet mogelijk is om hier KPN diensten over geleverd te krijgen. Dat maakt dat je als KPN abonnee overgeleverd blijft aan DSL, via vaak verouderd koper.

Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp, maar krijg hierover graag een concreet antwoord.

(is het wel of niet mogelijk om via T-mobile glas te leveren? en zo niet, wat is dan de planning van KPN?)

Alvast bedankt

 

Dit onderwerp is maanden geleden besproken op ad.nl (gebruik de zoekfunctie) en in de gemeente. Samengevat: zowel T-Mobile en KPN willen glasvezel aanleggen in Zoetermeer. De gemeente heeft aangegeven dat men graag wilde dat KPN en T-Mobile samen zouden optrekken zodat de straat maar eenmaal zou worden opengebroken. Daar hadden beide providers geen behoefte aan (en dat kan de gemeente ook niet afdwingen).

Resultaat is dat T-Mobile nu druk bezig is met het verglazen en KPN nog niet. Wel geprobeerd om informatie te krijgen van KPN, maar dat blijkt niet te mogen worden vrijgegeven (bedrijfsvertrouwelijk).

Dus ik heb nu glas van T-Mobile via Dutch Open Fiber. Bevalt goed (940 down en 900 up), alleen is de TV kwaliteit wel duidelijk minder. Als KPN met glas gaat komen (ik verwacht niet dit jaar), dan kijk ik dan wel verder.

Er komen dus twee glasvezellijnen te lopen t.z.t.


KPN heeft het beleid over eigen netwerk te leveren ivm de kosten van leveren via derden. Er zal dus t.z.t. nog wel een glasvezelnetwerk aangelegd worden voor KPN e.a. 

Dit is incorrect, KPN levert namelijk ook diensten op netwerken van derden zoals bijvoorbeeld Digitale Stad of FiberNH. Zie ook: https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm.

Het moet uiteraard wel kostenrendabel zijn, naar verluidt is dat ook een van de redenen waarom KPN niet levert op glasvezel van bijvoorbeeld Delta Fiber.


KPN heeft het beleid over eigen netwerk te leveren ivm de kosten van leveren via derden. Er zal dus t.z.t. nog wel een glasvezelnetwerk aangelegd worden voor KPN e.a. 

Dit is incorrect, KPN levert namelijk ook diensten op netwerken van derden zoals bijvoorbeeld Digitale Stad of FiberNH. Zie ook: https://www.kpn.com/internet/glasvezel/lokale-glasvezelaanbieder.htm.

Het moet uiteraard wel kostenrendabel zijn, naar verluidt is dat ook een van de redenen waarom KPN niet levert op glasvezel van bijvoorbeeld Delta Fiber.

En waarom Tmobile niet overal 1Gb kan leveren voor de prijs van hun uit en thuis bundel waar zij het KPN netwerk gebruiken.

 

Wat dat betreft blijft het jammer dat er geen landelijk echt onafhankelijke glasvezel beheerder is.


Ik vind dat nog niet zo jammer, nu word er meer en sneller glas uitgerold door 3 partijen dan dat er 1 onafhankelijke partij zou zijn, en dan word het nog steeds een prijs kaartje die geen enkele provider zou willen betalen, dus waar komen de centjes dan vandaan.

Kijk naar het elektranet, hopeloos dat er niet genoeg capaciteit is om iedereen die iets nieuws bouwt van stroom te kunnen voorzien en delen mogen er geen zonnepanelen bij geprikt worden omdat het net het niet aankan, en dan moet er over een aantal jaar alleen nog auto’s zonder verbrandingmotor verkocht worden.


En waarom Tmobile niet overal 1Gb kan leveren voor de prijs van hun uit en thuis bundel waar zij het KPN netwerk gebruiken.

Dat ligt er volgens mij volledig aan of er gebruik gemaakt wordt van eigen Huawei OLT's op basis van ODF Access of op dat er op basis van WBA gebruik wordt gemaakt van KPN apparatuur. Dit is echter puur speculatie aangezien ik geen idee heb over wat het beleid is wat T-Mobile hierop voert.

 

Ik vind dat nog niet zo jammer, nu word er meer en sneller glas uitgerold door 3 partijen dan dat er 1 onafhankelijke partij zou zijn, en dan word het nog steeds een prijs kaartje die geen enkele provider zou willen betalen, dus waar komen de centjes dan vandaan.

Kijk naar het elektranet, hopeloos dat er niet genoeg capaciteit is om iedereen die iets nieuws bouwt van stroom te kunnen voorzien en delen mogen er geen zonnepanelen bij geprikt worden omdat het net het niet aankan, en dan moet er over een aantal jaar alleen nog auto’s zonder verbrandingmotor verkocht worden.

Hier ben ik het mee eens. Ik denk juist dat privatisering van de Nederlandse telecom veel goeds heeft voortgebracht, onder andere bijvoorbeeld in de investeringen in het actief maken van straatkasten om vectoring te kunnen inzetten maar ook in de uitrol van glasvezel. Als het een overheidstak was geweest zoals we nu zien op het stroomnet dan was de kans groot dat glas nog niet zo groots beschikbaar was maar misschien ook wel dat het met ieder kabinet volledig anders opgepakt zou worden met andere investeringen en budgetten. De miljoenen die er nu ingestoken worden zouden er echt niet ingestoken zijn als het overheidsgeld was geweest.


Ok, mooie en begrijpelijke info cq verhalen.

Maar bottom line klopt mijn vermoeden dus; anno 2025 waarschijnlijk nog steeds geen glas (of dienst over glas) van kpn in huis...


Ik vind dat nog niet zo jammer, nu word er meer en sneller glas uitgerold door 3 partijen dan dat er 1 onafhankelijke partij zou zijn...

Inderdaad, zo denk ik er eigenlijk ook over. Het heeft nadelen, op de manier waarop het nu gaat. Maar bij 1 centraal georganiseerde aanleg gaan commerciële partijen er zomaar geen vele miljoenen in stoppen. Dan had het allemaal veel langzamer gegaan.


 

En waarom Tmobile niet overal 1Gb kan leveren voor de prijs van hun uit en thuis bundel waar zij het KPN netwerk gebruiken.

Dat ligt er volgens mij volledig aan of er gebruik gemaakt wordt van eigen Huawei OLT's op basis van ODF Access of op dat er op basis van WBA gebruik wordt gemaakt van KPN apparatuur. Dit is echter puur speculatie aangezien ik geen idee heb over wat het beleid is wat T-Mobile hierop voert.

 

 

Klopt, van mij uit geen speculatie mede door het bedrag wat TM aan KPN WBA kwijt is krijg je in die gebieden maximaal 100Mb op mijn adres ODF gebied is wel 1 Gb mogelijk. Niet dat ik dit nodig heb.

 

Wat mijn andere opmerking betreft zitten er zeker wel goede kanten aan de huidige ontwikkeling echter ik zou in mijn woning echt geen twee gelijke aansluitpunten willen. Een Coax een Isra en 1 glasvezel punt is wel genoeg. Ik weet dat andere klanten daar geen probleem mee hebben ik wel.

De miljoenen die nu in glasvezel wordt gestoken is uiteraard enkel te danken aan durfkapitalisten die op de lange termijn denken. Zonder die partijen was er vermoedelijk nog steeds niet veel ontwikkeling op dat gebied.

 

@PatrickZw daar kan het inderdaad op neer komen.