Skip to main content

De wifi snelheid die ik maximaal op mijn V9 router van een jaar of 8 kon halen was zo allerbelabberdst dat ik vandaag een nieuwe V10 heb gekregen. Nu is de wifi snelheid acceptabel.

Uit nieuwsgierigheid heb ikĀ een paar keer mijn internetsnelheid via mijn PC (bekabeld) gemeten en daar schrok ik van.Ā Al mijn metingen waren rond de 30/5 Mbit, terwijl KPN mij contractueel een snelheid van 50/5 Mbit had beloofd:Ā ā€œDe minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.ā€

Dus zou ik minimaal een download snelheid van minimaal 37,5 Mbit mogen verwachten.

In het verleden kwamen mijn bekabelde download snelheden wel in de buurt van en soms zelfs boven de 50 M/bit.Ik vraag me nu af of de lagere snelheid aan de nieuwe router ligt.

Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres?Ā https://xs4all-fpi-info.fourstack.nlĀ graag een screenshot zonder je postcode plaatsen.Ā 


Ā 


Ok helder? Heb je ook daadwerkelijk pair bonding?? Dus 2 lijnen?Ā 


Oei! Dat weet ik niet. Hoe komĀ ik daar achter?

Volgens mij moet het haast wel, want zoals ik al hierboven schreef haalde ik, als ik mij goed kan herinneren, wel de beloofde snelheden.

Ik heb echter al geruime tijd niet meer gemeten, omdat ik in het buitenland woonachtig was en pas recentelijk weer naar NL ben teruggekeerd.


Doe even een speedtest via speedtest.net al je wil.


Ā 


Ik ga er van uit dat dit bekabeld gemeten is. Het lijkt er op dat je geen pair bonding hebt. Een medewerker kan dat nakijken. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.Ā  Het is druk dus het kan een paar dagen duren. Met een beetje geluk kan je snelheid verdubbeld worden.


Op mijn profiel staan mijn klantnummer, postcode en huisnummer al vermeld. Is dat voldoende?


En, idd de bovenvermelde test is bekabeld uitgevoerd.


Helemaal goed. Nu maar wachten op de medewerker:wink:


Alvast bedankt voor de vlotte reactie!


Hi @uw3004, welkom hier.Ā 

Zojuist met elkaar gebeld voor een monteur. Laat je hier nog even weten hoe dat afloopt?Ā :relaxed:


Er was gisteren een afspraak gepland voor 12.00-14.00, maar om 14:30 werd ik gebeld dat de afspraak niet door kon gaan. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt voor dezelfde tijd vandaag, maarĀ toen er om 15:15 nog niemand van de KPN verschenen was begon ik te vrezen dat de KPN mij weer weer voor niemandal had laten wachten. Gelukkig belde de monteur kort daarna om te zeggen dat hij onderweg was.

Ongeveer een half uur daarna verving hij de enkelvoudige kabel waarmee de modem met de wandcontactdoos verbonden was door een y-kabel en daarmee was het probleem opgelost.Ā 

Ik ben blij dat ik hierdoor dicht bij de gewenste snelheid kom, maar vraag mij toch af waarom de KPNĀ  niet gewoon de y-kabel opgestuurd heeft. Ik had dan niet 2 keer thuis op een monteur hoeven de wachten. Om de modem via een y-kabel met de wandcontactdoos te verbinden hoef je heus geen whizzkid te zijn, lijkt mij.

Enfin, alles werkt nu naar behoren en ik ben heel erg te spreken over de feedback en snelle hulp die hier op dit forum geboden wordt. Chapeau!

Ā 


Niet iedereen heeft een wandcontactdoos waar je zo simpel 2 stekkertjes naast elkaar in kunt prikken.Ā 


Ik vermoed ook dat dat hij daarvoor nog een aanpassing heeft moeten doen in de centrale, hoewel ik dit niet zeker weet.Ā 

Ben uiteraard wel blij om te lezen dat alles nu goed werkt.Ā :relaxed: