Skip to main content

Hallo

Ik zou graag pairbonding willen aanvragen op mijn adres. Volgens de monteur die hier geweest is moet het mogelijk zijn. Hij heeft gecontroleerd dat er 2 aderparen zijn aangesloten en heeft de Y-kabel aangesloten op de experiabox.
Ik heb via de helpdesk al iets gehoord over de mogelijkheid dat het tweede aderpaar voor de buren vrijgehouden zou moeten worden. Maar hier in de buurt heeft iedereen glasvezel, dus het zou zonde zijn om deze snelheid niet te kunnen benutten.

Wie kan mij verder helpen wat nu wel of niet mogelijk is.
 

Waarom heeft u geen glasvezel? Als glasvezel beschikbaar is, dan denk ik dat KPN geen pairbonding meer aansluit. Her is de bedoeling dat u ook op glasvezel over gaat.


Goede vraag, wij zitten hier in het cogas buiten gebied. Cogas bied maar enkele aanbieders aan en daar valt de KPN niet onder. Daarnaast komt er nog een maandelijkse vastrechtvergoeding van bijna €14 overheen om het glasvezelnetwerk te mogen gebruiken...


Ok. Welke snelheid haalt u nu bij een speedtest op een bekabeld aangesloten pc of laptop? 

Heeft u de Experiabox v10? 


Ik heb de Experiabox v10.

 

De speedtest geeft 29,1 Mbps down en 4,1 Mbps up aan. Voor thuiswerken is dit eigenlijk net wat te traag.


Welke snelheid zou u kunnen halen volgens de website van KPN als u hierop net doet alsof u een nieuwe klant bent? Dus even de postcode/huisnummer invoeren. De beloofde snelheid staat onder het kopje "Kies je internetsnelheid".


Volgens de website zou dat 100 Mbit/s moeten zijn.


Hallo @RoabE 

Hij heeft gecontroleerd dat er 2 aderparen zijn aangesloten en heeft de Y-kabel aangesloten op de experiabox.

Heeft de monteur dat als test gedaan, die Y-kabel, of heeft hij die laten zitten en heb je dus al een werkende pairbonding?

 


Hij heeft de aders fysiek gecontroleerd en de Y-kabel aangesloten (dus niet als test). Vervolgens gaf hij aan dat ik de L1 en L2 lampjes moest controleren of de werking juist was.

Tot op heden (twee weken verder) brand enkel het lampje L1 nog maar op de Experiabox V10.


Hallo @RoabE dan moet je via 0800 0402 nog even fysiek om omzetting naar pairbonding vragen, dan wordt dan  in de centrale geregeld.

 


Hallo @JanD 

 

Ik heb via de helpdesk al iets gehoord over de mogelijkheid dat het tweede aderpaar voor de buren vrijgehouden zou moeten worden. Maar hier in de buurt heeft iedereen glasvezel, dus het zou zonde zijn om deze snelheid niet te kunnen benutten.

Vandaar de vraag hier :)


Als de buren ooit besluiten om weer ADSL te kiezen (wat niet gaat gebeuren) dan mogen ze bij mij het L2 lijntje wel weer loskoppelen.


Hallo @RoabE bij ieder huis komt een koperleiding binnen met minimaal 4 aders, dus die lijn vrijhouden voor de buren lijkt me een ‘kul-verhaal’.

Gewoon even bellen met KPN en zeggen dat je pairbonding wil.

Succes.

 


Als er op de website 100 mbit beloofd word, dan hoort u dat gewoon te halen. Los van de vraag "wel of geen pairbonding". Kunt u hier een schermafdruk plaatsen? Zo bijvoorbeeld:

Heeft u ook een 100 mbit abonnement? Heeft u uw pc wel rechtstreeks bekabeld op de Experiabox aangesloten? Geen andere kastjes er tussen? Heeft u al een andere kabel geprobeerd? Andere laptop of pc?


Het gaat hier dus om VDSL, daarbij is geen garantie, de snelheid is altijd “tot”.


Dit is nieuw voor mij, ik kan me niet herinneren dat dit er bij de aanvraag ook al stond.

 


@JanD net de helpdesk gebeld. Die kunnen geen mogelijkheid vinden in het systeem en dus niks doen. Ze vinden het vreemd dat in het systeem van de monteur deze mogelijkheid wel aanwezig is…

 

Toen doorverwezen naar KPNnetwerk.nl 

Hier werd mij verteld dat ik een haalbaarheidsonderzoek kan aanvragen. Dit heb ik nu gedaan.


Dit is nieuw voor mij, ik kan me niet herinneren dat dit er bij de aanvraag ook al stond.

 

Hier staat maximaal 8 mbit. Dat is prut. U mag blij zijn dat het werkelijkheid hoger is.


Op je adres is 8 Mb/s op dit moment blijkbaar het hoogst haalbare volgens de systemen van kpn. Dat je nu al 29 Mb/s haalt is dus opmerkelijk. Het abo is bij iedere vorm van DSL slechts een "tot" getal, de afstand tot de wijkcentrale (dus van adres naar straatkast plus van straatkast naar wijkcentrale) is bepalend. Alleen bij VVDSL is de straatkast aangesloten op een glasvezelring en is alleen de afstand van adres naar straatkast bepalend.

Als je van een andere aanbieder wel glasvezel kunt afnemen zou ik dat zeker overwegen. En anders kun je je abo naar beneden bijstellen, 50 Mb/s is het laagste en kost € 5/maand minder; je snelheid wordt er niet minder van, die ligt toch al een stuk lager.

En dan nog wat, lang niet op alle adressen zijn alle 4 aders ook daadwerkelijk vanaf de straat naar de woning doorgetrokken. Destijds moest daar bij mij speciaal voor gegraven worden. Dat er 4 draadjes in je meterkast zitten wil dus niet zeggen dat ze alle 4 zijn aangesloten. En dat graven doet KPNNetwerkNL in principe niet meer omdat de focus nu grotendeels op glasvezel ligt. Dat verklaart wellicht waarom de KS je niet verder kan helpen: in de systemen van kpn is je adres waarschijnlijk niet geregistreerd als geschikt voor pairbonding. 


Hey @RoabE, welkom! Ik kom duidelijkheid brengen, want je hebt je forumprofiel ingevuld, dus ik kon gelijk alles nakijken :)

  • Jij hebt een abonnement tot 100 Mbit. Maar, omdat dit dus via een koperverbinding gaat, is die 100 Mbit een tot-snelheid. Wat je daadwerkelijk haalt is afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale, en het soort verbinding dat je hebt.
  • Het soort verbinding dat jij hebt is ADSL2+. Daarmee is ongeveer 8 Mbit haalbaar via de lijn in de grond. Maar, op jouw adres is wel Sneller Internet Buitengebied beschikbaar. Dat is een losse mobiele router die aan je Experia Box vastzit en mobiel internet aan jouw gewone internet toevoegt. Op deze manier kan er tot ongeveer 30 Mbit hoger gehaald worden. Jij hebt dit ook, en dat is waarom je met een speedtest die 29 Mbit meet. 
  • Pairbonding is op jouw adres helaas niet beschikbaar. Het kan zeker zijn dat er een tweede aderpaar in de grond ligt. Maar deze is aan de wijkcentrale kant niet aangesloten. Dit kan ook niet gedaan worden.

 

Mooier kan ik het niet maken voor je. Je zult het helaas moeten doen met wat je op dit moment haalt. Wellicht dat we in de toekomst in jouw gebied ook nog glasvezel gaan aanleggen. Wat je kunt doen is de Glasvezelwekker invullen. Je krijgt dan een seintje zodra er glasvezel wordt in jouw gebied waar wij over leveren.


Hallo @Erik_  bedankt voor je duidelijke reactie. Het buitengebied modem werkt hier ook, maar dit modem komt wat traag op gang en elk beetje extra snelheid kan ik goed gebruiken ivm thuiswerken.

Volgens de monteur was dit tweede aderpaar eenvoudig in de wijkcentrale te koppelen, vandaar mijn vraag.

Hier ligt wel glasvezel, maar KNP wordt niet aangeboden door de netbeheerder. Mocht KNP nu eenvoudig een monteur kunnen sturen die dit voor ons kan regelen ben ik voor de komende paar jaar weer erg tevreden met de extra snelheid via ADSL. 

Alternatief is weg bij KPN en bijvoorbeeld naar Caiway glasvezel wat wel leverbaar is, maar zoals gezegd niet mijn voorkeur heeft.


Als… dat tweede aderpaar bruikbaar was zou dat ook niet meer zijn dan 6 tot 8 Mb/s, want ook dat blijft ADSL2+. Die loopt echter niet door tot in de centrale ( zie antwoord Erik) en kan dus niet gebruikt worden.

Bij elke woning in Nederland komt een kabeltje binnen met 2 aderparen (en 1 aardedraad). Dat 2de paar is maar in een klein deel van de aansluitingen van af de wijkkast ook doorgetrokken naar de centrale.

Maar zelfs als het er is zou kpn 'm volgens het systeem nog niet gebruiken. Alleen als daarmee wel de snelheid van het abonnement gehaald zou worden. Wat bij lange na nog niet het geval is.

Verder zou je met 14 Mb/s (dat zal het dan zo'n beetje worden) nog steeds 4G ondersteuning erbij krijgen (dat is bij een DSL download snelheid tot en met 29 Mb/s inmiddels standaard).

Je schiet er dus geen r**t mee op. A de lijn komt niet in de centrale. B snelheid blijft veel te laag. C 4G ondersteuning blijft.

Drie opties

Het blijft dus KPN met DSL 8 Mb/s + 4G ondersteuning. Op jouw locatie haal je zo'n 20 Mb/s extra binnen met 4G.

Eens kijken of T-mobile 4G voor Thuis wat is voor je (zonder koperverbinding te krijgen)

Of. Over naar de lokale glasvezelboer. Kun je de extra kosten niet verrekenen/verhalen op je werk?

Enneh, puur uit nieuwsgierigheid:

TV kijk je via satelliet?


@PeterG  bedankt voor je reactie en de overige opties, T-mobile 4G voor Thuis kende ik nog niet en is het overwegen waard. Ik zal pairbonding maar gauw vergeten… Ik heb een Chromecast met Goolgle TV en NLziet abbo, dit werkt goed.

 

@Erik_ , Misschien wel een tip voor KNP, laat de monteurs de klanten niet blij maken met dode vogeltjes 🙂.

 


@RoabE gebruik je een buitenantenne voor het 4gmodem? 


@Joep1965 nee die gebruik ik niet. Zou het veel schelen? En moet ik de Jaga bij KPN bestellen of zijn er ook alternatieven?


Ik heb deze en na goed uitrichten heb er 50 bij qua snelheid.  En dan is mijn positie tov de zendmasten heel ongunstig.  Je kunt jouw positie hier  checken. Hoe is dat bij jou?