Skip to main content

Ik heb een vraag, ik heb een oude telefoon kabel in mijn woonkamer (2 kabels).

Ik wil graag de switch maken naar cat5.

mijn vraag is welke kleur moet ik in dit geval gebruiken op de utp stekker aangezien de kabel niet hetzelfde is als de cat5 kabel.

hier ga ik mijn dsl van mijn kpn box op aansluiten.

hieronder de situatie met de kabels.

 Alvast bedankt.

Voor dsl gebruikt u het best een telefoonkabel. Die kabel op foto 1 is prima. Waarom zou u die willen vervangen door een cat 5 kabel? 


Hallo @Richard Pr alleen een KPN monteur mag aan een IS/RA punt werken om te voorkomen dat er lijnstoringen ontstaan bij jezelf en bij anderen die op dezelfde wijkkast zijn aangesloten, dus even een KPN-monteur inschakelen, als je nieuwe klant bent kan dat gratis.

 


Je gaat van een telefoonkabel geen cat5e maken. Een rj45 stekkertje ga je ook niet in de dsl poort van je modem krijgen. Dus ik weet niet waar je mee bezig bent, of wilt bereiken, maar dit gaat niet werken.

Daarbij, komt hier het signaal het huis binnen, of in de meterkast? Als dit de officiële inkomende kabel is, mag je er niet eens aankomen. Als dit je eigen binnenbekabeling is, mag je doen wat je wil.


De snoer met blauw rood geel en groen heeft nog oude kleuren. Ik vermoed dat dit de invoer is met signaal op rood en blauw. 


Het signaal komt binnen in mijn meterkast dat is niet de kabel waar het om gaat, dit is een binnenhuis kabel en moet functioneren als een verlengstuk van dat deel naar mijn woonkamer.

heb dit huis een maand geleden gekocht en er hebben oudjes in gewoond dus die hebben nooit een cat5 of 6 aangelegd.

vandaar deze vraag.


Het signaal komt binnen in mijn meterkast dat is niet de kabel waar het om gaat, dit is een binnenhuis kabel en moet functioneren als een verlengstuk van dat deel naar mijn woonkamer.

heb dit huis een maand geleden gekocht en er hebben oudjes in gewoond dus die hebben nooit een cat5 of 6 aangelegd.

vandaar deze vraag.

Maar zolang het voor het modem is, is het dus DSL kabel. En geen cat 5 ethernetkabel. Die kabel op de eerste foto is een prima kabel om dienst te doen als DSL verleng kabel. 4 draadjes, waarvan er eigenlijk maar 2 gebruikt worden. Daar knijp je een rj11 stekkertje aan. Die klik je zo in de DSL poort.


Het signaal komt binnen in mijn meterkast dat is niet de kabel waar het om gaat, dit is een binnenhuis kabel en moet functioneren als een verlengstuk van dat deel naar mijn woonkamer.

heb dit huis een maand geleden gekocht en er hebben oudjes in gewoond dus die hebben nooit een cat5 of 6 aangelegd.

vandaar deze vraag.

Maar zolang het voor het modem is, is het dus DSL kabel. En geen cat 5 ethernetkabel. Die kabel op de eerste foto is een prima kabel om dienst te doen als DSL verleng kabel. 4 draadjes, waarvan er eigenlijk maar 2 gebruikt worden. Daar knijp je een rj11 stekkertje aan. Die klik je zo in de DSL poort.

Zijn dat dan specifieke kleuren?

Of maakt het niet uit welke als het er maar 2 zijn?


Hallo @Richard Pr , rood en blauw zijn de primaire aansluitdraden.

 


 


Even de vraag @Richard Pr , Is je bedoeling om het modem in de woonkamer te plaatsen, of wil je de oude ongebruikte telefoon kabel vervangen voor een LAN kabel om er iets op aan te sluiten, bijvoorbeeld de TV decoder of een wifi punt?

In het geval van het modem, dan kan het idd verstandig zijn de telefoonkabel die er nu zit te vervangen door een goede kwaliteit afgeschermde UTP kabel, je gebruikt dan maar twee aders het liefst van 1 kleur om er een RJ11 stekkertje aan te zetten voor de DSL poort van het modem, hou er rekening mee, zijn voldoende die het gelukt is en storingsvrij werken, maar het kan dat het niet goed werkt, aangeraden word namelijk het modem zo dicht mogelijk bij de ISRA die jij dus in de meterkast hebt, geen garantie.

In het tweede geval, kabel wisselen en aan beide kanten een RJ45 volgens bovenstaand schema van @wjb