Skip to main content

Geachte forumbezoekers, alvast bedankt voor enige attentie voor mijn post.

 

Ik heb de kabel bekeken die mijn huis binnen komt en die ziet er erg slecht uit, weet de KPN community hier misschien meer over?

Of wat ik kan doen, toegevoegd fotobestand van de telefoonlijn.

 

Zou het nog mogelijk zijn voor bonded DSL
Want ik heb geen keus behalve KPN of Ziggo, nou dan is die keuze snel gemaakt KPN dus.
Met vriendelijke groeten,

David

Daar moet wel wat aan gedaan worden. Misschien dat een moderator van kpn hier wat aan kan doen. 🤔


Daar moet wel wat aan gedaan worden. Misschien dat een moderator van kpn hier wat aan kan doen. 🤔

Ik denk niet dat een moderator dat kan, hij/zij kan wel een monteur sturen.


Hoeft niks mis mee te zijn, de mantel.ziet er beroerd uit maar gaat om het midden.

En dan zie ik een probleem als er iets aan moet gebeuren, isolatie korrels, men mag er niks mee omdat ze onder de korrels moeten zijn.


Geachte forumleden,

 

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.

Ik woon in een huurhuis en bij de buren(block van 4 huizen ik zit in het midden) is er een nieuwe blauwe kabel die binnenkomt.

Ik heb… dit.

 

Alvast bedankt voor de antwoorden en het lezen.

Met vriendelijke groeten,

David.


Hoeft niks mis mee te zijn, de mantel.ziet er beroerd uit maar gaat om het midden.

En dan zie ik een probleem als er iets aan moet gebeuren, isolatie korrels, men mag er niks mee omdat ze onder de korrels moeten zijn.

Hier worden twee goede punten aangehaald inderdaad. Het draait uiteindelijk om de koperen aders in de kabel, bij dit soort kabels zijn die vaak nog in uitstekende staat als de buitenkant er zo uit ziet. In de kruipruimte mogen echter volgens de VCA-richtlijnen geen werkzaamheden uitgevoerd worden in verband met de isolatiekorrels. 


Hoeft niks mis mee te zijn, de mantel.ziet er beroerd uit maar gaat om het midden.

En dan zie ik een probleem als er iets aan moet gebeuren, isolatie korrels, men mag er niks mee omdat ze onder de korrels moeten zijn.

Hier worden twee goede punten aangehaald inderdaad. Het draait uiteindelijk om de koperen aders in de kabel, bij dit soort kabels zijn die vaak nog in uitstekende staat als de buitenkant er zo uit ziet. In de kruipruimte mogen echter volgens de VCA-richtlijnen geen werkzaamheden uitgevoerd worden in verband met de isolatiekorrels. 

Geachte meneer,


Ik stel de vraag alleen om dat het bij de buren aan alle kanten wel is gebeurd(vervanging van kabel, het blok van 4 huizen zelfs.
Zij kunnen nu namelijk zelfs pair bonding aan, wat bij mij niet mogelijk is.
De isolatie korrelslagen er al voor het moment dat hun kabel is vernieuwd.

Alvast hartelijk bedankt,
David.

 


Het is ook wel mogelijk dat de kabel vervangen word… maar dan zullen eerst de korrels uit de kruipruimte weggezogen moeten worden, daarna de kabel vervangen en daarna eventueel de korrels weer terug blazen.  

Nu weet ik niet of de kabel daadwerkelijk de oorzaak is van het niet kunnen leveren van de gewenste dienst, maar ik zou eerst even overleggen met de verhuurder. mogelijk dat voor jou adres glas-plannen zijn (www.kpnnetwerk.nl voor een postcode check) daarnaast hoort het ook zo te zijn dat het uiteinde van die kabel netjes ergens in een israpunt uitkomt die ergens aan een muur bevestigd zit wat ook niet het geval lijkt te zijn. 

 


Het is ook wel mogelijk dat de kabel vervangen word… maar dan zullen eerst de korrels uit de kruipruimte weggezogen moeten worden, daarna de kabel vervangen en daarna eventueel de korrels weer terug blazen.  

Nu weet ik niet of de kabel daadwerkelijk de oorzaak is van het niet kunnen leveren van de gewenste dienst, maar ik zou eerst even overleggen met de verhuurder. mogelijk dat voor jou adres glas-plannen zijn (www.kpnnetwerk.nl voor een postcode check) daarnaast hoort het ook zo te zijn dat het uiteinde van die kabel netjes ergens in een israpunt uitkomt die ergens aan een muur bevestigd zit wat ook niet het geval lijkt te zijn. 

 

Geachte Vulpen,

Bedankt voor uw reactie en specifiek aanvullende informatie, erg verhelderend.
Deze situatie was op deze manier "Hersteld" door de KPN monteur die langskwam en de metaal of loden lasdop deed vervangen(in de korrels.) met een plastic iets.
Uit uw kennis en opmerking neem ik aan dat dat geen IS/RA punt is.
Helaas is kpn nog lang niet van plan om bij mij glasvezel aan te leggen.
Ik wil wel heel erg graag bij kpn blijven, een goed bedrijf, goedkoper dan ziggo wat ik voorheen had.
Ziggo is €104 voor "gigabit kabel", werkelijkheid tussen de 30 en 100, zelfs na 9 monteurs.

Dus kortheids halve mijn voorkeur voor KPN.

Bedankt voor de goede toelichting.

 

Met vriendelijke groeten,

David.


Hi @Dvanham, goed om te zien dat er al zo veel hulp toegesneld is! 

Fijn dat je gegevens al in je profiel staan. Ik heb ze erbij gepakt en even voor je gekeken. De achterliggende gedachte gaat om de mogelijkheden op je adres, begrijp ik. De maximaal haalbare snelheid op jouw adres is 106 Mb download en 27 Mb upload. De snelheid en mogelijkheden worden niet anders van het aanpassen van de aansluiting, tenzij je nu ver onder deze snelheid zit. Dan kan 't zijn dat de kwaliteit door de staat van de kabel lager uitvalt. 

Het maakt het lastiger dat er korrels in de kruipruimte aanwezig zijn, en dat het om een huurwoning gaat. Als je de staat van de kabel niet vertrouwt, kan ik een servicemonteur voor je inplannen. Hij bekijkt dan ter plekke wat er mogelijk is. Doordat we dat van afstand moeilijk kunnen bepalen, kan ik ook niet toezeggen of een bezoek gratis is of niet (dat hangt van de situatie en oorzaak af). Maar weet dat deze mogelijkheid er is. Geef het gerust aan als je deze afspraak wilt maken.


Hi @Dvanham, goed om te zien dat er al zo veel hulp toegesneld is! 

Fijn dat je gegevens al in je profiel staan. Ik heb ze erbij gepakt en even voor je gekeken. De achterliggende gedachte gaat om de mogelijkheden op je adres, begrijp ik. De maximaal haalbare snelheid op jouw adres is 106 Mb download en 27 Mb upload. De snelheid en mogelijkheden worden niet anders van het aanpassen van de aansluiting, tenzij je nu ver onder deze snelheid zit. Dan kan 't zijn dat de kwaliteit door de staat van de kabel lager uitvalt. 

Het maakt het lastiger dat er korrels in de kruipruimte aanwezig zijn, en dat het om een huurwoning gaat. Als je de staat van de kabel niet vertrouwt, kan ik een servicemonteur voor je inplannen. Hij bekijkt dan ter plekke wat er mogelijk is. Doordat we dat van afstand moeilijk kunnen bepalen, kan ik ook niet toezeggen of een bezoek gratis is of niet (dat hangt van de situatie en oorzaak af). Maar weet dat deze mogelijkheid er is. Geef het gerust aan als je deze afspraak wilt maken.

Geachte mevrouw,

Een van de hoofdredenen van mijn post is dat ik een maximum van 100 kan halen, maar de rest van de straat gewoon 200.
Daarna heb ik naar de kabel gekeken die bij mij binnenkomt, en die van de buren(die gloednieuw is).
Dus uit dat perspectief mijn verwarring dat het een paar huizen elke kant op(gebruik google maps maar) wel bestaat en kan.
(En alle buren in mijn huizenblok hebben ook een nieuwe blauwe kabel.)
Ik hoop hier informatief mee te zijn.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
David van Ham.

Edit: Zou U een kosten inschatting kunnen maken?


Geachte mevrouw,

Een van de hoofdredenen van mijn post is dat ik een maximum van 100 kan halen, maar de rest van de straat gewoon 200.
Daarna heb ik naar de kabel gekeken die bij mij binnenkomt, en die van de buren(die gloednieuw is).
Dus uit dat perspectief mijn verwarring dat het een paar huizen elke kant op(gebruik google maps maar) wel bestaat en kan.
(En alle buren in mijn huizenblok hebben ook een nieuwe blauwe kabel.)
Ik hoop hier informatief mee te zijn.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
David van Ham.

Edit: Zou U een kosten inschatting kunnen maken?

De aantal ingelaste aders bepaald de mogelijkheid tot pairbonding, Dat dit bij u niet mogelijk is betekend dat er 1 aderpaar is ingelast, Het vervangen van deze kabel gaat dit niet per definitie verhelpen.

Waarom er 1 ader is ingelast is niet bekend, kan zijn dat de hele grondkabel tot aan de kast nog minder vrije aderparen heeft dan 2x alle woningen.. ( 300 aderparen kan goed 200 woningen voorzien ipv 150. ) dat betekend dat er enkele op 1 aderpaar zitten, Uiteraard kan het ook bij laatste aftakas gewoon los liggen.

Een 2de ader is een luxe die niet iedereen heeft, KPN sluit ook geen 2de aders meer aan. 

Er zijn hele woonwijken met 1 aderpaar per woning.

Alles is mogelijk overigens met €€€€ maar weet niet wat je er voor over hebt. Maar als er specifiek voor u 1 kabel tussen KVD en woning moet worden gelegd en gezien snelheid 100Mbit per aderpaar gaat dit dan om 5 a 6 a 700 meter... ben ik bang dat dit erg in de papieren kan gaan lopen... vergunningen  want stoep moet open.. etc etc etc...


Geachte mevrouw,

Een van de hoofdredenen van mijn post is dat ik een maximum van 100 kan halen, maar de rest van de straat gewoon 200.
Daarna heb ik naar de kabel gekeken die bij mij binnenkomt, en die van de buren(die gloednieuw is).
Dus uit dat perspectief mijn verwarring dat het een paar huizen elke kant op(gebruik google maps maar) wel bestaat en kan.
(En alle buren in mijn huizenblok hebben ook een nieuwe blauwe kabel.)
Ik hoop hier informatief mee te zijn.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
David van Ham.

Edit: Zou U een kosten inschatting kunnen maken?

De aantal ingelaste aders bepaald de mogelijkheid tot pairbonding, Dat dit bij u niet mogelijk is betekend dat er 1 aderpaar is ingelast, Het vervangen van deze kabel gaat dit niet verhelpen.

Waarom er 1 ader is ingelast is niet bekend, kan zijn dat de hele grondkabel tot aan de kast nog minder vrije aderparen heeft dan 2x alle woningen.. ( 300 aderparen kan goed 200 woningen voorzien ipv 150. ) dat betekend dat er enkele op 1 aderpaar zitten.

Een 2de ader is een luxe die niet iedereen heeft, KPN sluit ook geen 2de aders meer aan. 

Er zijn hele woonwijken met 1 aderpaar per woning.

Alles is mogelijk overigens met €€€€ maar weet niet wat je er voor over hebt. Maar als er specifiek voor u 1 kabel tussen KVD en woning moet worden gelegd en gezien snelheid 100Mbit per aderpaar gaat dit dan om 5 a 6 a 700 meter... ben ik bang dat dit erg in de papieren kan gaan lopen... vergunningen  want stoep moet open.. etc etc etc...

Bedankt voor uw antwoord.

Ik vind het zelf gewoon een heel vreemde situatie omdat alle andere huizen behalve twee wel het hogere abonement aan kunnen.(ik ben dus een van die twee).

 

Met vriendelijke groeten

David van Ham


Geachte mevrouw,

Een van de hoofdredenen van mijn post is dat ik een maximum van 100 kan halen, maar de rest van de straat gewoon 200.
Daarna heb ik naar de kabel gekeken die bij mij binnenkomt, en die van de buren(die gloednieuw is).
Dus uit dat perspectief mijn verwarring dat het een paar huizen elke kant op(gebruik google maps maar) wel bestaat en kan.
(En alle buren in mijn huizenblok hebben ook een nieuwe blauwe kabel.)
Ik hoop hier informatief mee te zijn.
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,
David van Ham.

Edit: Zou U een kosten inschatting kunnen maken?

De aantal ingelaste aders bepaald de mogelijkheid tot pairbonding, Dat dit bij u niet mogelijk is betekend dat er 1 aderpaar is ingelast, Het vervangen van deze kabel gaat dit niet per definitie verhelpen.

Waarom er 1 ader is ingelast is niet bekend, kan zijn dat de hele grondkabel tot aan de kast nog minder vrije aderparen heeft dan 2x alle woningen.. ( 300 aderparen kan goed 200 woningen voorzien ipv 150. ) dat betekend dat er enkele op 1 aderpaar zitten, Uiteraard kan het ook bij laatste aftakas gewoon los liggen.

Een 2de ader is een luxe die niet iedereen heeft, KPN sluit ook geen 2de aders meer aan. 

Er zijn hele woonwijken met 1 aderpaar per woning.

Alles is mogelijk overigens met €€€€ maar weet niet wat je er voor over hebt. Maar als er specifiek voor u 1 kabel tussen KVD en woning moet worden gelegd en gezien snelheid 100Mbit per aderpaar gaat dit dan om 5 a 6 a 700 meter... ben ik bang dat dit erg in de papieren kan gaan lopen... vergunningen  want stoep moet open.. etc etc etc...

Addendum:
Geachte meneer,

Hetgeen is zo dat de hele wijk twee aderparen heeft behalve twee huizen.
Daarom deze post en mijn verwarring over de situatie.
Ik begrijp wel uw standpunt dat het een 'luxe' is, maar in mijn mening is het nog al een abnormaliteit met zo veel huizen die het hebben en dan twee niet.

Ik wil U laten weten dat ik Uw kennis en kunde niet in twijfel trek.
Bedankt voor het antwoord.

Met vriendelijke groeten,
David van Ham


Update:
Ik heb het IS/RA punt gevonden.
Het is een IS/RA 2 punt, ik weet niet of dit meerwaarde heeft of meer kennis geeft.
Ik hoop dat KPN meer informatie kan leveren over deze zaak.
Alvast bedankt.


Wat voor meer informatie wil je hebben.

  1. Je hebt een slecht uitziende kabel.
  2. Je kan geen pair bonding krijgen, reden onduidelijk en zal het ook blijven, echt geen twee aders ingelast, administratief verkeerd vastgelegd, ooit een kabel breuk gehad op 1 van de aders.
  3. De buren hebben wel nieuwe kabel gekregen, jij niet zal wel vaker voorkomen, reden zal er ongetwijfeld zijn waarom dat is gedaan.
  4. Je zal met de verhuurder in conclaaf moeten als je de kabel vernieuwd wil hebben, of zelf de hoge kosten die er uit voortvloeien op je willen nemen, we praten over meer dan duizend euro om de korrels uit de kruipruimte te laten zuigen, kabel vervangen korrels terug, moet er buiten ook gegraven gaan worden gaat de teller nog veel hoger oplopen.
  5. Er is nog niks bekend of die kabel inderdaad slecht is, er slecht uitzien is geen garantie dat die slecht is, daar zal je een abonnement voor moeten afsluiten.
  6. Welke ISRA er is geeft geen duidelijkheid of meer informatie, alleen dat er een ISRA type 2 in huis in.