Skip to main content

Ik zit met een probleempje. Ik haal niet het maximale uit het pakket dat ik heb gekozen. 
Mijn huis heeft een eigenaardige indeling en ik zal hem dan ook proberen bij te voegen als afbeelding.

Heb het in paint zo duidelijk mogelijk gemaakt.

Beide Superwifi punten geven aan dat ze groen zijn, wat volgens de wifimanager “goed” is.

( De vloeren zijn van beton trouwens. )

De afstand tot mijn router is flink en dat wist ik. Echter wist ik niet dat het via de superwifi punten problemen op zou leveren. Ik en mijn vriendin maken op onze pc's gebruik van TP-Link adapters via USB 3.0 beiden zouden 800 MB/s aan moeten kunnen. 

Via het KPN superwifi punt komt er maar 91 MB/s boven aan hoesten. (We hebben een gigabit pakket)

 

Ik weet dat internet via wifi trager is dan het oorspronkelijk via kabel te doen, maar ik heb helaas geen loze leidingen in dit huis liggen om het door te trekken op die manier.

 

Mijn vraag dan ook wat is verstandig, we wonen net op onszelf hier. Is het langs het plafond met kabelgootjes wegwerken een nette optie? Of zou ik toch echt de 300,- moeten lappen voor het verplaatsen van het aansluitpunt? Zodat de router ongeveer op de plaats van de woonkamer zou kunnen komen?

 

Hoor graag hoe mening kenner hier over denkt.

 

Ps. Van meterkast tot einde woonkamer is zo'n 9 meter.

 

Groeten,

 

Mike

Wil je goed doen dan moet er een kabel naar iedere verdieping.  Dat is een hele klus maar is te doen. Met alleen het verplaatsen van de glasvezelaansluiting schiet je niet zoveel op want dan wordt een deel nog steeds draadloos en dus niet optimaal. Is er een kruipruimte onder het huis?


Beste Joep,

 

Ja die is er, wel lastig te bereiken.


Plus halverwege zit er een muur waardoor ik er niet helemaal doorheen kan. Ik kan niet onder het woonkamer gedeelte komen.


O dat is waardeloos.  Dat wordt dan toch via de plinten of plafond ben ik bang.


Bedankt voor het heldere antwoord Joep.
Ik ga nog even kijken naar twee loze leidingen die ik zie in mijn meterkast. Zie ze alleen nergens opduiken in het huis. Misschien dat ze verstopt zijn achter de plinten door de vorige bewoner.

Groet!


Je zou moeten proberen de box 12 in de hal te hangen en met een kabel naar het 1e wifi-punt. Dit punt in de buurt van de wenteltrap kan ook nog helpen.

Als je loze leidingen hebt, dan zouden die wel eens naar de woonkamer en naar een slaapkamer kunnen gaan. 


Dit is de plattegrond van de begane grond van boven. Mk is meterkast en daar staat de router. Het eerste wifi punt staat op de hoek van de keuken rechts. Het tweede wifi punt helemaal achterin op de tweede verdieping.

 

Misschien dat iemand hier zijn/haar licht op kan schijnen.


Hoe gaat water en afvoer naar boven? Kun je daar niets mee?

Die muur in de keuken verziekt je bereik. Je hebt eigenlijk in de kamer in de buurt van die muur een punt nodig. Probeer maar eens.


Loopt er toevallig niet een coaxkabel van de meterkast naar de woonkamer? Van Ziggo bijvoorbeeld?


Wat zit er boven op de hal? Is dat een plat dak? Wat voor plafond zit er binnen in de hal?


Je zou in plaats van de Super Wifi punten gebruik kunnen make van Powerline adapters, die gebruiken je electriciteitsdraden voor de communicatie. Je sluit een Powerline adapter aan op een ethernetpoort van je modem en op de plekken waar je slecht bereik hebt stop je Powerline adapters die ook als Wifi access-point functioneren in een stopcontact. 

Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/product/876278/tp-link-tl-wpa8631p-kit-wifi-1300-mbps-3-adapters.html

Ze werken het beste als de adapters op dezelfde groep zitten.

 


Loopt er toevallig niet een coaxkabel van de meterkast naar de woonkamer? Van Ziggo bijvoorbeeld?

Ja er is een coax aansluiting verwerkt ik denk achter de plint in de woonkamer, maar hoe hij daar is gekomen durf ik niet te zeggen. 


Je zou in plaats van de Super Wifi punten gebruik kunnen make van Powerline adapters, die gebruiken je electriciteitsdraden voor de communicatie. Je sluit een Powerline adapter aan op een ethernetpoort van je modem en op de plekken waar je slecht bereik hebt stop je Powerline adapters die ook als Wifi access-point functioneren in een stopcontact. 

Bijvoorbeeld: https://www.coolblue.nl/product/876278/tp-link-tl-wpa8631p-kit-wifi-1300-mbps-3-adapters.html

Ze werken het beste als de adapters op dezelfde groep zitten.

 

We hebben powerline adapters gehad, maar door de leeftijd van het huis is de snelheid vrij traag. (1972)

Zou kunnen kijken of ik het op dezelfde groep kan krijgen.


Wat zit er boven op de hal? Is dat een plat dak? Wat voor plafond zit er binnen in de hal?

Ja het is een plat dak, wel met een isolatie stukje en twee spotjes. Ik vermoed dat daar de twee loze leidingen van mijn meterkast naartoe gaan, maar ik ben niet de kunstenaar om netjes een plafond eruit te jekkeren.


Oplossing wordt eindelijk een combinatie van. Het aanleggen van een internetkabel via kruipruimte langs dezelfde route die de vloerverwarming aflegt. Er is namelijk een koof boven de keuken waar hij langs kan. Zonder dat je dit ziet.