Skip to main content

Ik heb vandaag het glasvezel kastje ontvangen,  het rode kabel wat erbij zit is te kort. Ik moet zeker 10 meter overbruggen van de meterkast naar het modem. 

Kan ik en langere kabel krijgen?

Tweede vraag:

Is een monteur verplicht of kan ik het ip ik zelf aansluiten, tot nu toe heb ik het altijd alleen geregelt.

 

Hallo @Piggy62,

Als je thuis zelf een langere UTP-kabel hebt (minimaal CAT5e, liefst CAT 6) dan kan je die ook gerust gebruiken. 

Monteur is niet verplicht, tegenwoordig krijg je het glasvezelkastje gewoon thuis gestuurd om later zelf aan te sluiten. 


Dank je! Ik zou toch graag een nieuwe kabel willen, de mijne zijn te kort.  Ik wacht rustig af wat kpn nog zegt


Dank je! Ik zou toch graag een nieuwe kabel willen, de mijne zijn te kort.  Ik wacht rustig af wat kpn nog zegt

Hallo @Piggy62 die kun je in iedere radio/tv-zaak of onderdelenshop kopen in iedere gewenste lengte, mits kwaliteit maar minimaal CAT5e of CAT6 is. Hierbij ben je dus niet afhankelijk van KPN.


Ik heb intussen begrepen van mijn buren waar de aansluiting net heeft plaatsgevonden dat hun en gratis Kabel konden bestellen bij kpn.


Hoi @Piggy62 . Welkom op het forum.

Ik kan wel een kabel nasturen. Die is 10 meter en daar zitten al stekkertjes aan. Is dat praktisch? Moet het niet door een gat of iets dergelijks? 


Ik moet een stuk van de meterkast op de gang naar de tegenoverliggende muur in de huiskamer overbruggen, 10m zou kunnen als ik het Kabel dwars door de huiskamer laat lopen, onder het vloerkleed door…

Will ik het netjes langs de muur laten lopen zou ik nog meer Kabel nodig hebben…

Is 10 meter het langst?

Maar het is zeker beter dan niets, in het ergste geval koop ik een koppelstuk en klik ik 2 kabels aan elkaar. 

Dus ja, graag


KPN heeft ook 25 meter. 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/143628/ethernetkabel-25m/?soPos=1595

Maar ik weet niet of @Erwin_ die kan sturen.


@Erwin_ ? Daarmee zou ik het zeker redden, dan kan ik het Kabel netjes langs de muur trekken....


Kun jij je profiel invullen en mij daarna hier een seintje geven, @Piggy62 ?  Of die 25meter in mijn arsenaal zit weet ik niet zeker maar dat zoek ik voor je uit. En anders wordt het eentje van 10meter. 


@Erwin_ ik heb het ingevuld. 


zou het dan niet mogelijk zijn om 2x 10 meter te sturen,(als 1x 20/25 niet kan) moet je alleen een goed koppelstukje hebben, al is zal dat ook niet de hoofdprijs kosten


Dat is zeker een mogelijkheid ik heb dat al eerder op deze manier gedaan, met een goed koppelstuk kom je een heel eind! Dank je voor het meedenken


@Erwin_ enige update of mijn gedachtegang qua kabel lengte kan


@Erwin_ enige update of mijn gedachtegang qua kabel lengte kan

Het is niet helemaal de bedoeling maar ik maak een uitzondering voor @Piggy62 .   

De eerste kabel zou vandaag op de mat moeten vallen.  Is ie er al @Piggy62 ?


Nee, maar ik zie hem wel verschijnen.  Post.nl paket bezorger is trouwens al in de straat geweest die had niets mee

Dank je wel Erwin voor je out of the box hulp!


@Erwin_ enige update of mijn gedachtegang qua kabel lengte kan

Het is niet helemaal de bedoeling maar ik maak een uitzondering voor @Piggy62 .   

De eerste kabel zou vandaag op de mat moeten vallen.  Is ie er al @Piggy62 ?

wouw wat een service :D


Nee, geen kabel 😞


Ik denk niet dat die vandag nog komt ik hoop morgen


Ik kan die kabel niet track en tracen, @Piggy62 . Maar volgens mijn logistieke software zou ik nu toch wel bezorgd moeten zijn. 

Is dat ook het geval? 


Ja, hij is net bezorgt, Ik ga zo kijken hoe ver ik kom

Spaaannnunndddd


Ik kan die kabel niet track en tracen, @Piggy62 . Maar volgens mijn logistieke software zou ik nu toch wel bezorgd moeten zijn. 

Is dat ook het geval? 

😀 nee sorry Erwin, JIJ bent niet bezorgt, wel de Kabel 😀


hahaha.  ok dan doe ik nummer 2 op de bus


@Piggy62 ik ben benieuwd of alles gelukt is ?


De boel is aangesloten, met het korte Kabel is het idd millimeters werk, dus ik zal een koppelstuk kopen ev de kabel verlengen zodat ik alles netjes langs de muur kan laten lopen. 

Kpn klantenservice zegt enerzijds dat onze lijn nog op koper staat en pas in mei wordt overgezet, anderzijds sturen ze een bericht dat ik nu glasvezel heb een alle lampjes branden groen. Hoe dan ook zolang alles werkt vind ik het prima. 


Hallo @Piggy62 je kunt beter meteen een kabel in de goede lengte kopen i.p.v. een koppelstuk met kabel, die laatste combinatie kan zelfs duurder uitvallen.

Een degelijke verbinding tussen glaskast en modem/router is vereist en dat degelijke behaal je niet met een aanvullend koppelstuk.

Denk wel aan de kwaliteit van de kabel, minimaal CAT5e of CAT6.

Succes.