Skip to main content

Dag allen, 

Vitens is bij ons in de straat bezig geweest en daar stak gisteren deze mooie kabel uit de lucht. Inmiddels hebben ze die weer onder de grond gestopt maar ik vraag mij een beetje af of er nu iets stuk is.

Enig zoekwerk levert op dat dit hoogstwaarschijnljik een telefoonkabel is (weet iemand dat?) maar nu heb ik glasvezel op het moment dus mijn telefoonlijn wordt niet gebruikt. Toch zou ik graag willen weten:

  • is dit een telefoonlijn, kan iemand dat bevestigen?
  • Is er een manier om de aansluiting te testen zonder dat deze in gebruik is?

 

Dat is wel zeker een telefoonkabel, een eenvoudige manier om een ongebruikte kabel te testen is er niet, helaas, het kan wel met kostbare apparatuur.

Is de glasvezel die je gebruikt van kpn ?


Tweak DSL, in Enschede, volgesn mij loopt dat wel via het netwerk van KPN, destijds heeft Reggefiber de boel verglaasd hier dacht ik.


Tweak DSL, in Enschede,

Niet te vinden , wel iets in almere

DSL ? dat is een techniek voor over koper.

Maar, maakt allemaal niet veel uit voor het verhaal, ik vraag me al langer af wat er gaat gebeuren met het telefoon/koper netwerk als er glasvezel beschikbaar is. Er zal een moment komen dat men afscheid gaat nemen van het koper netwerk en zelfs zal moeten (?) gaan ontmantelen, tot  op zekere hoogte (?).

Ik heb een voorbeeld gezien van het opgraven van een dikke ptt/kpn kabel, maar dat kan ik niet meer terugvinden.


Zolang er niemand klaagt dat ze geen verbinding hebben is er niets aan de hand, en anders word die wel snel gerepareerd, zie je vanzelf een volker wessel telecom busje aan komen rijden.

Je hebt er met glasvezel geen last van in ieder geval.😉


Heb je een foto gemaakt vd kabel met de omgeving er bij ?

Dan opslaan met datum er bij en verder niets doen, lijkt mij, zou ik doen.

Het heeft wel wat weg van de “piep” methode, als niemand piept (omdat de kabel kapot is) dan alles weer snel dichtmaken en niet over kletsen.


Zolang er niemand klaagt dat ze geen verbinding hebben is er niets aan de hand, en anders word die wel snel gerepareerd, zie je vanzelf een volker wessel telecom busje aan komen rijden.

Ja, nou, gaat het om je eigen huisaansluiting ?


Ja, nou, gaat het om je eigen huisaansluiting ?
Ja, is niet helemaal duidelijk, de kabel is midden voor mijn huis doorgegraven op ~1 meter van mijn gevel. Als het een algemene kabel is dan had ik wel klachten en een briefje verwacht.

Wat ik vooral vervelend zou vinden: stel we willen toch wisselen naar een andere aansluiting omdat glasvezel bijvoorbeeld duur wordt of vaak storingen geeft, dan zou ik het toch vervelend vinden dat ik 15 uur bellen met de klantenservice en 2 maanden wachten verder ben voordat het is opgelost.

De provider is inderdaad Tweak (DSL was oude naam), ik woon in Enschede, dus het glasvezelnetwerk wordt beheerd door KPN dacht ik.


Ik zat zelf trouwens te denken, misschien zou je met zo’n kabelbreuk reflectietester kunnen kijken of er een kabelbreuk binnen 5 meter zit? 
Niet dat ik zo iemand weet met zo’n ding, maar dan zou ik eens rond kunnen vragen.


Ik zat zelf trouwens te denken, misschien zou je met zo’n kabelbreuk reflectietester kunnen kijken of er een kabelbreuk binnen 5 meter zit? 

Dat kan, dat bedoelde ik met een kostbaar apparaat.

Niet dat ik zo iemand weet met zo’n ding, maar dan zou ik eens rond kunnen vragen.

Ze zijn te huur, maar niet voor een paar centen . . .

Het zou best kunnen zijn of zo gaan worden dat je in bepaalde gevallen geen koper aansluiting meer kan nemen omdat er glasvezel beschikbaar is, maar daar heb ik nog geen officiële standpunten over gezien.

Wie weet daar meer over ?

 

=== hardop denken modus aan ===

Over ongebruikte kabels, het zou een idee zijn om op elk aderpaar een identificatie gever te zetten, aan de andere kant vd lijn, in de straatkast of centrale, dat zou best kunnen maar dat zal nu zeer onwaarschijnlijk zijn met de overgang naar glasvezel.

Of, heel simpel, een diode dan kun je met een eenvoudige oompies meter thuis zien of er een verbinding is . . .

Maar ja, daar heb je in dit geval niets aan.

 


@JohannesT Misschien kan je op deze website https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl zien of er op jouw adres überhaupt nog wel een aansluiting op het kopernetwerk van KPN beschikbaar is, of alleen nog glasvezel.

Piet.


Hi allemaal:relaxed:

We faseren koper over een poos uit.  Mits glasvezel succesvol is geïmplementeerd natuurlijk. Vaak wordt er een melding gemaakt,  door de veroorzaker, als er een kabel geraakt wordt, zodat wij een storing kunnen melden en aan het werk kunnen.

Het overkomt ons (helaas) ook wel eens, dat bij het aanleggen van glasvezel een kabel van Ziggo wordt geraakt:speak_no_evil: .

Als die kabel niet meer gebruikt wordt (bv. i.v.m. glasvezel), dan repareren we die niet. Wel bijzonder dat die kabel niet netjes is weggewerkt. 
Je kunt vast bellen over de glasvezelverbinding, dus geen zorgen. 

Goed dat je het hier meldt uiteraard. Het is inderdaad altijd handig om een foto te maken en die op te slaan. Het is niet per se nodig. Omdat onze monteurs vgm vrij nauwkeurig kunnen meten waar de breuk zit. Zodat niet de hele wijk over hoop hoeft:rofl: