Skip to main content

Bedrijf heeft ruim 2 jaar een ADSL internet/TV verbinding. Bedrijfspand staat in recreatiegebied in Alphen a/d Rijn. Afstand tot KPN centrale is plm. 1,5 km en ADSL snelheid is beperkt. Daarom contract omgezet naar Klein Zakelijk en Internet Buitengebied 4G ondersteuning genomen.

Dit heeft 2 jaar gewerkt, niet flitsend, maar net voldoende voor de bedrijfsvoering (indoor skischool, horeca/evenementen, winkel wintersport artikelen).

Sinds 2 weken verstoring op de ADSL verbinding. Waarschijnlijk kabel geraakt bij grondwerken iov gemeente. KPN heeft eea onderzocht. Van de 4 beschikbare aderparen zijn er 3 defect. Het resterende paar is ook niet helemaal okselfris, maar door KPN omgestoken en de ADSL verbinding werkt weer (goede service door KPN!).

Voor het bedrijf is dit een risicovolle situatie; wat nu als het 4e (laatste) aderpaar het ook begeeft?

Uit haalbaarheidsonderzoek KPN blijkt dat er geen glasvezel op het park uitgerold zal worden.

We denken nu aan het volgende:

  • 4G internet backup dongle voor de korte termijn
  • 4G/5G internet thuis; 4G/5G dekking in park echter beperkt; en fair user policy?
  • straalverbinding met bevriende sportclub die wel glasvezel heeft, plm. 1,5 km

Wat is wijsheid?

Dag @Octal de vraag is hoever je wil gaan wat de kosten betreft en hoeveel risico durf je te nemen.  De kans dat het weer misgaat is vrij klein en als het dan misgaat zal kpn er alles aan doen om de kabel weer te repareren.  Wil je geen risico nemen en geld is geen probleem dan kan je waarschijnlijk wel een zakelijke glasvezelaansluiting kunnen krijgen. Het haalbaarheidsonderzoek geldt namelijk voor consumenten.  Ik heb hier gekeken voor een zakelijke aansluiting. Even er van uitgaande dat ik het juiste adres heb gebruikt😉


Hoi Joep,

 

Dank voor je reactie. Postcode is inderdaad juist😬

Geld is wel een issue: bedrijf bestaat nu 3 jaar, heeft vooral in lockdown gezeten. 
We zoeken een zoveel mogelijk commodity dienst.

mvg,

Martin


Kpn bied bij storing vaak een noodpakket aan ingeval van langdurige storing. Dat bestaat uit een dongel en/of grote bundels op je mobiel. Je zou dan een hotspot kunnen maken van je mobiel. Ik vermoed dat een straalverbinding ook veel geld kost. Wat betreft het 4g modem win je veel snelheid als je een buitenantenne  gebruikt mocht de snelheid aan de lage kant zijn.


Er is ook geen coax (Ziggo of andere) aanwezig?

Ook een optie: T-mobile 4GvoorThuis. Kan ook (klein) zakelijk lijkt mij.


Hoi Peter,

Er is op het park geen andere breedband provider aanwezig, ook geen Ziggo.

Wireless lijkt inderdaad de enige optie. Wat ons tegenhoudt zijn de zwakke punten daarvan, zoals dekking, congestie, latency, FUP.

 


Tja... als geld een probleem is, dan zit er helaas niets anders op dan het gewoon zo te laten.

U heeft al 4G ondersteuning. U zou de ontvangst hiervan misschien kunnen verbeteren door een buitenantenne? Als u die nog niet heeft…

Ik weet eigenlijk niet wat er met die 4G ondersteuning gebeurt als de vaste lijn weg valt. Heeft u dat al eens getest?


Hoi Nick,

Het 4G modem staat 7 m hoog voor het raam.

Als het kabelmodem wegvalt, werkt de hele verbinding niet meer. Het is dus geen backup.

Een extra 4G verbinding naast de ADSL lijn lijkt de beste oplossing.


Voordeel van T-mobile is dat hun 4G voor thuis juist stand alone is. Niet afhankelijk van vaste lijn. Mag wel alleen via zendmasten in de buurt van de postcode. 


Hallo @Octal, welkom! Particulier is er niet echt meer mogelijk dan wat hier benoemd wordt. Zakelijk kan je altijd eens navraag doen bij 0800-0403. 

Kpn bied bij storing vaak een noodpakket aan ingeval van langdurige storing. Dat bestaat uit een dongel en/of grote bundels op je mobiel. Je zou dan een hotspot kunnen maken van je mobiel. Ik vermoed dat een straalverbinding ook veel geld kost. Wat betreft het 4g modem win je veel snelheid als je een buitenantenne  gebruikt mocht de snelheid aan de lage kant zijn.

Dit is zeker iets om naar te kijken. Succes!


Hoi Marcia,

Dank voor je reactie.

Dit betreft een zakelijke klant, met hiervoor een KPN Een contract. Omdat deze klant naar een lokatie verhuisde met grote afstand tot de centrale, was de ADSL snelheid erg laag. Daarom is in overleg gekozen voor Internet Buitengebied. Omdat deze dienst niet bestaat voor zakelijke klanten is toen het contract omgezet naar particulier.

Ik begrijp dat de KPN Een internet dienst wel een 4G backup heeft, maar daarmee verliezen we weer de 4G snelheids upgrade. Eigenlijk hebben dus beide nodig. Dat blijkt dus niet mogelijk.

Ik kan wel een losse 4G Thuis dienst bestellen, maar die is weer niet geintegreerd met de ADSL verbinding.

Dus zie nu even niet hoe dit opgelost kan worden. Jij nog een idee?


De combinatie van beide is inderdaad niet mogelijk 😞. Je zou inderdaad 4G voor thuis kunnen lopen. Je zou ook zelf een 4G back-up aan kunnen schaffen in de vorm van een mobiel internet abonnement. Dat is iets goedkoper, maar wel een stuk minder GB's. Dus als het er helemaal uitvalt, dan is dat niet echt een optie. Zakelijk is er doorgaans meer mogelijk dan particulier. Alle opties die wij voor een consumenten abonnement hebben, zijn nu wel genoemd helaas.


Hoi Forum,

Hierbij een update per 8 december.

ADSL verbinding geeft wederom synchronisatie problemen. Een monteur heeft wederom koper kabels doorgemeten en omgestoken: tussen eindpunt en wijkcentrale en tussen wijkcentrale en centrale. Monteur meldde dat dit het laatste was wat hij voor ons kon doen en dat de volgende actie waarschijnlijk opgraven van de ADSL kabel zou zijn.

Verder is er een 4G backup dongle voor de Experiabox door KPN geleverd. Die werkte direct, zij het met beperkte bandbreedte, waardoor bijvoorbeeld het VOIP verkeer hapert, de beveiligingscamera’s timeouts geven, etc.

Afgelopen donderdag 8/12 gaf de ADSL verbinding weer veel uitval. Het valt ons op dat dat elke keer na een periode van regenval optreedt. Dit sterkt ons in het vermoeden van kabelbeschadiging door graafwerkzaamheden iov de gemeente Alphen.

Ik heb nu wederom een paar rondjes via 0800-0805 gemaakt, maar kom niet verder. De mensen op de KPN Servicedesk zijn van goede wil, maar dit lijkt een lastig probleem, temeer daar het een intermitterend probleem is: enkele dagen geen storing en dan weer een burst van storingen, maar slecht te voorspellen. Bovendien komen we er pas achter als er meldingen van onze klanten komen van slechte VOIP gesproken (we zitten niet de hele dag met ons hoofd in de meterkast...).

Ik heb een telefoonnummer 0800-0150 gekregen, maar daar kunnen ze me niet helpen.

Eerder had ik al nummer 088-0063700 gekregen, maar dat blijkt van Volker Wessel te zijn en die nemen uiteraard geen opdrachten van klanten aan.

Wie kan me adviseren hoe ik hier verder mee moet?


Hoi Forum,

Hierbij een update per 8 december.

ADSL verbinding geeft wederom synchronisatie problemen. Een monteur heeft wederom koper kabels doorgemeten en omgestoken: tussen eindpunt en wijkcentrale en tussen wijkcentrale en centrale. Monteur meldde dat dit het laatste was wat hij voor ons kon doen en dat de volgende actie waarschijnlijk opgraven van de ADSL kabel zou zijn.

Verder is er een 4G backup dongle voor de Experiabox door KPN geleverd. Die werkte direct, zij het met beperkte bandbreedte, waardoor bijvoorbeeld het VOIP verkeer hapert, de beveiligingscamera’s timeouts geven, etc.

Afgelopen donderdag 8/12 gaf de ADSL verbinding weer veel uitval. Het valt ons op dat dat elke keer na een periode van regenval optreedt. Dit sterkt ons in het vermoeden van kabelbeschadiging door graafwerkzaamheden iov de gemeente Alphen.

Ik heb nu wederom een paar rondjes via 0800-0805 gemaakt, maar kom niet verder. De mensen op de KPN Servicedesk zijn van goede wil, maar dit lijkt een lastig probleem, temeer daar het een intermitterend probleem is: enkele dagen geen storing en dan weer een burst van storingen, maar slecht te voorspellen. Bovendien komen we er pas achter als er meldingen van onze klanten komen van slechte VOIP gesproken (we zitten niet de hele dag met ons hoofd in de meterkast...).

Ik heb een telefoonnummer 0800-0150 gekregen, maar daar kunnen ze me niet helpen.

Eerder had ik al nummer 088-0063700 gekregen, maar dat blijkt van Volker Wessel te zijn en die nemen uiteraard geen opdrachten van klanten aan.

Wie kan me adviseren hoe ik hier verder mee moet?

@Marcia_  Kun jij me misschien verder helpen?


Ha Martin, wat een gedoe 😞. Je gaf hierboven aan dat het een zakelijke (KPN EEN) klant betreft. Die gegevens kan ik helaas niet inzien en daarmee dus ook geen monteur aansturen o.i.d.😕. Je zou het nog eens via het zakelijke forum kunnen proberen! En anders toch opnieuw bellen met de KPN Servicedesk via 0800-0403.


Hoi Marcia,

Dank.

Het betreft een Kleinzakelijk klant (was ooit KPN Een klant, maar vanwege Internet Buitengebied naar KZ omgezet).

Ik ben op het “gewone” KPN Forum begonnen, omdat het gebruikte internet product het meest op Particulier lijkt. Als deze thread naar het Zakelijk Forum overgeheveld kan worden, ga ik daar wel verder.

Afgelopen vrijdag 9/12 met 4 personen op 0800-0403 gesproken (en dat is exclusief een medewerkster die het al binnen een minuut kennelijk een te ingewikkeld verhaal vond worden en de verbinding verbrak, terwijl ik daarvoor meer dan 10 minuten in de wacht had gestaan).

De laatste medewerker heeft beloofd een Case aan te maken om een “monteur Ondergronds” te gaan plannen. We wachten (verder) af.

Ik heb ook een call geopend bij de Servicedesk, om alternatieven (4G) te onderzoeken. Daar kreeg ik een medewerker aan de telefoon die het contract wilde omzetten naar KPN Een. Op zich geen bezwaar tegen, maar dan moet wel eerst het kabelprobleem worden opgelost, resp. een alternatief beschikbaar zijn. Daarna niets meer gehoord.

Je kunt je wellicht voorstellen dat ik langzamerhand de hoop wat aan het verliezen ben.


Ah, sorry. Mocht je geen terugkoppeling krijgen, vul dan je forumprofiel aan met je adres en klantnummer. Dan kijk ik ook met je mee! Al wil ik er direct bij zeggen dat ik vermoedelijk ook niet meer kan dan wat hierboven al genoemd wordt. Proberen kan altijd 😉.