Skip to main content

In juni wordt ons nieuw appartement opgeleverd. Er zijn loze leidingen aangelegd en nog geen datakabels. Ik heb KPN aan de lijn gehad en situatie uitgelegd. Deze persoon vertelde dat ik dat zelf moet oplossen of de aannemer inschakelen. Wij hebben bewust gekozen  enkel voor loze leidingen daar de aannemer € 300,00 per leiding vroeg en dat 3x zou betekenen € 900,00 aan meerkosten. Nu is mijn vraag bij wie moet ik zijn om te voor te zorgen dat ik straks weer TV, Telefoon en internet heb. Ook geprobeerd om via mijn kpn een monteur te reserveren maar helaas kreeg ik steeds een foutcode. Graag uw hulp.

Mvg.Wim

Bij het overgrote deel van nieuwbouwwoningen zorgt KPN Netwerk dat er voor de sleuteloverdracht een aansluiting in de meterkast zit. Je kan checken bij je aannemer of er in het begin via www.mijnaansluiting.nl een aanvraag is gedaan voor water, electra en media en communicatie (dat laatste is Ziggo en KPN).

Je kan meestal nu al wel bij KPN je verhuizing doorgeven en dan kunnen zij zien of er al een aansluiting gepland staat.

Als de loze leidingen die je hebt laten leggen vanuit de meterkast naar de kamers nog moeten worden voorzien van een UTP kabel (datakabel) dan kan de KPN monteur dat voor je doen op het moment dat deze komt voor het activeren van je aansluiting. Dit kost wel extra maar niet zoveel als je van de aannemer geoffreerd krijgt. Heel vreemd dat de KPN klantenservice dit niet vertelt…

 

De kabel kost 4 euro per 5 meter. UTP wandcontactdozen om ze op af te werken kosten 12 euro per stuk.

Arbeidskosten bedragen 15 euro per kwartier. Niet alles valt onder die extra arbeidskosten want de monteur sluit normaliter ook kosteloos het modem aan, verzorgt de wifiverbinding en sluit 1 tv, 1 pc en 1 telefoon aan.

Trekken en aansluiten van die kabels schat ik in op een uurtje. Dus als je rekening houdt met 60 euro aan arbeidskosten + de genoemde kosten voor kabel en UTP wandcontactdoos, zit je vrij goed.

 

Het aanbrengen van kabels door die loze leidingen en het afwerken met een UTP wandcontactdoos kan je uiteraard ook laten doen door een installatiebedrijf in je buurt. Kost waarschijnlijk iets meer. Maar waarschijnlijk mag deze de woning nog helemaal niet binnen voor de sleuteloverdracht omdat de aannemer dan nog verantwoordelijk is.


Hartelijk dank voor uw duidelijke en snelle reactie.Ook ik vond het vreemd dat KPN mij niet verder wilde helpen, het was zelfs zo dat deze persoon mij vertelde dat ik zelf leidingen moest aanleggen, kabels door buizen enz. moest trekken. Het kwam erop neer dat ik nog gaten moest boren. Op dat moment had ik het wel gezien met KPN.  Gesprek heeft nog ruim een half uur geduurd. Ik was al bang dat ik door ons nietotaal geen uw appartement door muren moest boren om nieuwe leidingen te laten aanleggen. Ik heb hem ook verteld dat wat kosten betreft het voor mij niet belangrijk is als het maar gebeurt.

Ik zou graag van u nog willen weten met wie van de KPN kan ik het beste in contact komen om tijdens het activeren van de aansluiting ook direct de datakabels aan kan leggen. Ik geef toe , ik ben een totale leek op dat gebied maar ja dan had ik maar geen econoom moeten worden. Nogmaals, ik ben u dankbaar voor de heldere en duidelijk uitleg. Daarom hoop ik nog dat u mij verder kunt helpen en kan vertellen waar ik precies moet zijn bij de KPN. Misschien woont u in de buurt van Gouda en kan / mag ik een beroep op u doen.

Ik wens u een fijne avond.

Met vriendelijke groeten.

Wim.


Helaas.. ik woon niet in de buurt. Maar dit hoeft niet vooraf geregeld te worden. KPN monteurs hebben dit op de wagen bij zich.

@NHendriks Dit klopt zo toch als ik het hierboven schets?

@Wim feodor Nhendriks is KPN monteur en reageert regelmatig op dit forum. Ik ben geen monteur maar weet wel het een en ander. Hopelijk kan hij dit bevestigen.

 


 

@NHendriks Dit klopt zo toch als ik het hierboven schets?

Dat klopt helemaal! 

Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat onze UTP-aansluitdoosjes enkel goed passen op losse lasdozen, als het zo'n rijtje is met ook stopcontacten ernaast hebben wij niet het juiste materiaal voor een goede afwerking. Als deze vooraf aangeschaft wordt dan kan de monteur dit altijd aansluiten, let wel dat dit dan een ‘best effort’ is en het de monteur niet aangerekend kan worden als het met die aansluitdoos niet werkt. Ieder doosje moet namelijk weer net wat anders aangesloten worden.

Blijf ook weg van aansluitdozen van de gemiddelde bouwmarkt, dat is echt troep wat je niet moet willen. Kan je beter bij zaken als Elektramat kijken, bijna ieder degelijk merk heeft hier wel de juiste spullen voor maar die zijn vaak wel een stuk duurder dan die wij hebben, Bush-Jager heeft ze bijvoorbeeld voor rond de 60 euro. Het is wel aan te raden om dergelijke outlets te plaatsen, visueel veel mooier maar ook nog eens beter aangezien de kabel dan ook gelijk goed beschermd is tegen beschadigingen.

Als ik zo hoor: drie loze leidingen met drie kabels, moet te doen zijn in 1 á 2 uurtjes. Ik neem het even heel erg ruim maar dit moet onder de 200 euro zeker te realiseren zijn, afhankelijk of je zelf passende RJ45-wandcontactdozen in huis haalt of niet.


@Wim feodor 

Wat een vreemd verhaal!

Mijn huis is van 1985, ik had altijd een analoge netlijn van KPN voor telefoon en internet; sinds een jaar of 3 besloot ik om over te stappen naar KPN Hussel, dus TV, Internet en Huistelefoon (later heb ik ook een abonnementje voor mijn mobiel genomen) (TV keek ik van Canaldigitaal); nou, ik heb Canaldigitaal opgezegd; alles ging vlekkeloos.

De KPN monteur kwam langs, hij heeft mijn router-modem ( Experiabox V10) van boven naar beneden gehaald en een nieuwe kabel naar boven getrokken (daar staat mijn computer), er zat dus al een kabel in maar die heeft de monteur vervangen.

IK HOEFDE NIKS TE BETALEN!

Aan het eind van zijn werkzaamheden kwam hij met een tablet en ik moest daar mijn handtekening op zetten, de monteur zei nog: het kost je helemaal niks.

(Hij heeft trouwens ook een andere wandcontactdoos bij mij in de woonkamer geplaatst).

Vreemd, zeer vreemd vind ik dus dat jij extra moet betalen.

 

Groetjes

D-box


@D-box de extra kosten die @Wim feodor omschrijft zijn kosten die de aannemer rekent, niet die KPN rekent.


@NHendriks 

Nu snap ik het!

Bedankt voor je antwoord.

Groetjes

D-box


Hartelijk dank van uw reactie. De lasdoos zit apart, een aantal centimeters van een dubbele wandcontactdoos af m.a.w. ik verwacht geen problemen daarmee. Maar waar ik nu mee zit wie moet ik nu bellen om een monteur te krijgen gezien het contact wat ik vanmiddag heb gehad werd ik totaal niet wijzer. Ik wil gewoon door KPN monteurs geholpen worden en niet door een installatiebedrijf. Dus graag een nummer en welke afdeling. Is een KPN winkel bezoeken een optie? Mvg. Wim


Als die lasdoos los zit dan kan de monteur hier inderdaad gewoon een inbouwdoosje op plaatsen!

 

Heb je al een abonnement aangevraagd? Als het een levering op glasvezel is dan zal er in principe altijd een monteur bij komen voor het plaatsen van de glasvezel-apparatuur. In enkele gevallen plaatst de aannemer van KPN Netwerk de apparatuur en is er geen ‘verplichte monteur’, in die gevallen kan er op de aansluitdatum gebeld worden voor een installatiemonteur.

Als het gaat om een verhuisorder dan dient deze ruim op tijd, ik dacht vier weken van te voren, doorgegeven te worden, hier zal het systeem achter de leveringen er voor zorgen dat de juiste mensen aangestuurd worden indien vereist.


Ik heb al jaren een abonnement van KPN, alles in één plus nog 2 mobiele telefoonabonnementen. gezien ik ongeveer € 120,00 per maand betaal was ik vanmiddag erg teleurgesteld op de manier dat ik werd geholpen.

In het appartement is glasvezel. Het is een complex welke uit 38 appartementen bestaat.

Ik heb enkel een monteur nodig die de loze leidingen die ik heb laten leggen vanuit de meterkast naar de kamers moeten worden voorzien van een UTP kabel (datakabel) en op het moment dat deze komt voor het activeren van de aansluiting. Dus nogmaals naar wie kan ik bellen en/of  een bezoek aan KPN winkel brengen.


@Wim feodor 

Ik zou gewoon 0800 0402 bellen en het nogmaals uitleggen, toen ik nog werkte bij KPN voerde ik dat in in AWO, maar ik heb begrepen dat KPN dat niet meer gebruikt.

Succes man,

D-box


Ik heb al jaren een abonnement van KPN, alles in één plus nog 2 mobiele telefoonabonnementen. gezien ik ongeveer € 120,00 per maand betaal was ik vanmiddag erg teleurgesteld op de manier dat ik werd geholpen.

In het appartement is glasvezel. Het is een complex welke uit 38 appartementen bestaat.

Ik heb enkel een monteur nodig die de loze leidingen die ik heb laten leggen vanuit de meterkast naar de kamers moeten worden voorzien van een UTP kabel (datakabel) en op het moment dat deze komt voor het activeren van de aansluiting. Dus nogmaals naar wie kan ik bellen en/of  een bezoek aan KPN winkel brengen.

@Wim feodor In mijn eerste reactie had ik een link geplaatst naar de verhuis pagina. Stap 1 is het doorgeven van je verhuizing. Pas daarna plan je een monteur in.


Dank jullie wel voor alle reacties.

Ik heb vanmorgen een bezoek gebracht aan KPN winkel en ben daar uitstekend geholpen. Zodra ik mijn definitieve verhuizing weet dan weer even naar KPN winkel gaan en zij plannen een monteursbezoek.

Hebben inmiddels een nieuw abonnement afgesloten m.i.v. verhuisdag incl. acties c.q. kortingen. Huidig abonnement 1 maand voor officiële verhuisdatum opzeggen.


@Wim feodor 

Ik ben blij voor je!👍


Ik ben reuze blij met KPN iTV, mijn vriendin zit bij Ziggo en ze zapt zich wezenloos want bij veel zenders krijgt ze de melding je bent hier niet op geabonneerd, bij KPN krijg je gewoon de zenders waarop je geabonneerd bent.

Ik vind KPN geweldig!


Fijn om te horen @Wim feodor, veel succes met de verhuizing! 


Dank je wel Hanna.